Hästen Hoppade över bommen!

N

Ninjan

Hej!
Idag var jag med en kompis o hjälpte henne när hennes häst skulle tävla för första gången i sitt liv.
Första klassen var avklarad o hästen hade packats in i transporten och smaskade hö i godan ro, kompisen gick iväg o åt o jag satt o vaktade.
medan jag satt där såg jag en transport och skakade ganska rejält, ingen ägare i närheten (visste vem ägaren var men känner henne inte), efter en stund kände jag att jag var tvungen att kolla till den hästen så det inte hade hänt något -bakifrån syntes ingenting men jag valde ändå att öppna främre dörren, och där ser jag att hästen har kommit över med ett ben över bommen och kämpar med att komma loss.....

"oh helvetes djälva skit", (ursäkta ordvalet) tänker jag. jag halar upp mobilen o ringer min kompis o skriker i telefon att hon måste hämta ägaren. min stackars kompis får ju en hjärtattack då hon tror att det är hennes häst som har hoppat över bommen.
En tjej, kommer springande o hjälper till. vi drar i bomutlösarna på utsidan på transporten, men dom har rostat fast eller nåt för bommen föll inte.

under den här tiden har hästen lyckats få över det andra benet oxå!
vi hakar då loss hästen i transporten och öppnar bakluckan, men hästen har övergått från att ha tänkt bakåt så glider den framåt, så bommen är i ljumsken på hästen.
jag går in i transporten och försöker dra ur hasparna vid mellanväggen, men till ingen nytta- det satt stenhårt!
vi plockar bort mellanväggen dock så man lättare kunde arbeta.
huvudet är hela tiden vridet, så hästen är formad som en mackaron, eller ett U
ägaren dyker, och vi kämpar ett tag med bommen men förgäves.
hästens framben börjar nu vika sig så bakbenen lättar från marken.

jag ringer då 112 o en annan tjej springer till ridhuset och letar efter distriktveterinären (regionaltävling), och medan jag pratar med killen på S O S så lägger sig hästen mer o mer på nacken och manken så bakbenen är nästan i taket. Han andades jättetungt och jag var då helt säker på att han skulle kvävas. jag såg framför mig hur skulle dö i den där stälklningen och man skulle stänga luckan o fara iväg med han.
S O S ville veta vilken väg det var på o jag hade ingen aning och ingen annan heller för den delen, men dom visste typ var, och kunde väl luska ut under mitt pladder så jag sprang upp till stora vägen och väntade på dom
under tiden kom överdomaren med något verktyg och dom gjrejade med staget som håller upp bommar och mellanvägg.
brandkåren kom innon 15 minuter, vilket kändes som en evighet, och precis när dom var nere så fick vi ut hästen!
killarna hade slagit sönder mittenstaget i fästena i taket och fått sen bort bommar, sen hade dom lagt linor runt rumpan (som låg nästan utanför sfrontdörren, men benen inne i transporten) och linor runt frambenen, sen hade dom surrat fast linorna på kroken på en bil och då dragit loss hästen!
LYCKA!!!!
han hade skrapsår o var omtöcknad, och kommer säkert behöva en kiropraktor och skritta ett par dagar innan har kommer i form igen.:cool:

Överdomaren sa då, att man ALLTID ska ha med sig yxa, kofot, kniv och två linor, för då hade den här händelsen kunnat redas ut fortare, men FRAMFÖRALLT om man har bomutlösare på sin transport, så testa dom ganska ofta för dom rostar fast annars och då när man verkligen behöver dom så funkar dom inte!

hoppas ni tar lärdom av miin berättelse -jag gjorde det ialla fall :idea:
Tack o hej leverpastej
 
Sv: Hästen Hoppade över bommen!

va läskgt, stackars häst!

En av våra hästar har också gjort så, fast när ägaren körde på vägen.
 
Sv: Hästen Hoppade över bommen!

Oj fy vad läskigt!!!!:(
Själv har man ingen egen transport, men när jag lånar så kollar jag rubbet! SÅ allstå tre saker till man skall ha med sig=P Brukar ha med mig 2 linor och 1 kniv
 
Sv: Hästen Hoppade över bommen!

Fy fan, jag hatar sånt där... Min häst är dessutom orolig i transporten. Jag har inge utlösare:crazy:...
Borde skaffa det men man är ju inte direkt gjord av pengar och jag är i stort behov av en ny sadel så det kan nog ta ett tag.

Det är bara att hoppas på det bästa.......:crazy:
 
Sv: Hästen Hoppade över bommen!

Usch vad läskigt det är när sånt där händer.
Enda gången när jag varit med, var på den tiden jag hade b-ponny.

Ponnyn stod i transporten med framdörren öppen. Jag och tränaren vände ryggen.
- BRAK, sa det bara. När vi vände oss om stod hästen utanför transporten, men satt fortfarande fast inuti ( Hoppas ni förstår ;) )
Ponnyn hade alltså gjort en volt över bommen och landat på backen, på alla fyra. Inte en skråma fick hon och inte verkar det som om hon brydde sig heller, för hon trampa lite glatt in i transporten igen senare! :D
 
Sv: Hästen Hoppade över bommen!

när ja för två års sen var o tävlade min min ungponny (gjorde sin andra tävling) så ropade dom i högtalaren att en skäck sprang lös o ja som inte hade vant mig vid att ha en skäck på tävling reagerade först inte men morfar kollade o visst var de min ponny som hade kommit loss... han hade antagligen ryckt i lädergrimman som hade gått sönder och då försökt (och lyckades) komma över bommen och ut genom framdörren som vi var dumma nog att ha öppen ( har det aödrig igen) .. han drog bort lite skinn i ljumsken och halva pannluggen men annars va han jätte pigg och nollade sin andra LC och gick sen direkt in i transporten och vi åkte hem.. tävlad sen dess och aldrig försökt mer...

Vi har utlösare på utsidan av transporten som är ganska ny men dom som va pratade med som hade sett hur han hade krånglat sig ut hade inte ens försökt öppna dom :crazy: :crazy: :eek: menmen allt gick ju bra!!
 
Sv: Hästen Hoppade över bommen!

dolce__g skrev:
Vi har utlösare på utsidan av transporten som är ganska ny men dom som va pratade med som hade sett hur han hade krånglat sig ut hade inte ens försökt öppna dom :crazy: :crazy: :eek: menmen allt gick ju bra!!

jag förstår att du blev förbannad, men jag kommer ihåg att jag först inte tänkte på utlösarna, utan skulle larma ägaren först:crazy:

man tänker inte alltid rationellt i en sådan situation. ägaren såg sansad, ut men när hon la av kommentaren "du som e stark, du kan väl lyfta här" - o pekade på framdelen på hästen, till en tjej, märkte man att hon inte heller var så sansad som man först trodde. för då ber man inte nån lyfta 600kg för man ser stark ut..:smirk:

men det är vissa som behåller lugnet och dom får ett stort ansvar, för dom måste styra allt även fast dom kanske aldrig varit med om detta tidigare.:bow:
hoppas bara att dom finns i närheten när det händer!
 
Sv: Hästen Hoppade över bommen!

Fy fan...

Jag är glad att jag har en helt ny, fräsch transport där allting funkar
perfekt och inget kärvar etc...
 
Sv: Hästen Hoppade över bommen!

ursh vad hemskt! :(
hoppas det gick bra med hästen efter sen då..
Jag känner en som ahde en häst som tog sig över bommen när dom körde.. då öppnades dörren fram också så han liksom hängde ut i vägen och släpade framhoven i asfalten.. Han satt liksom fast i grimma :crazy:
ursh ursh. inget kul när sånt händer :(
själv har jag ett relativt nytt släp som allting fungerar på *skönt*
 
Sv: Hästen Hoppade över bommen!

Var det i södertörn? Hörde talas om en häst i högtalaren där där hästen satt fast över bommen.
 
Sv: Hästen Hoppade över bommen!

Aha de va därför du stod vid vägen ...
Jag å pappa kom åkandes å skulle hjälpa till (som hästskötare åt min häst) och såg dej vid vägen och undrade faktiskt varför du stod där.
Hörde även sen av överdommaren och Holmström (distriktsvet) att de halat ut en häst som hoppat över bommen...

Tur att det gick bra....
 
Sv: Hästen Hoppade över bommen!

Min ponny har också försökt hoppa över bommen, (vi lämnar aldrig våra djur ensamma i transporten, det finns alltid en vakt vid bilen).

När jag öppnade dörren till släpen så hade han lyckats få över bägge frambenen. Jag tog tag i grimman och höll fast honom så att han inte skulle "trilla" längre fram, tog ett grimskaft som jag fäste i grimman och runt bommen och satte benet mot mellanväggen för att orka hålla fast huvudet så att det inte kom ännu längre fram. För då hade han trillat över bommen.

Ropade på första bästa som gick förbi att öppna baklämmen fort som f-n och när dom öppnade bak så blev ponnyn överlycklig och "backade" själv ner med frambenen från bommen.

Vi lastade honom igen och det var inga problem.

Jag hade bara i åtanke när jag öppnade dörren till släpen och såg honom; att han får inte komma längre fram och trilla över bommen.

Nu har jag bommen högre, kortare bunden och bunden i två olika sätt, dvs ett extra grimskaft lite löst med kedja om näsan på honom, så om han börjar hoppa så tar kedjan i.
 
Sv: Hästen Hoppade över bommen!

nhb1 skrev:
....dvs ett extra grimskaft lite löst med kedja om näsan på honom, så om han börjar hoppa så tar kedjan i.

Jag hoppas att du inte menar att du har ett "hingstgrepp" med kedjan runt nosryggen och genom sidoringen och därefter BUNDIT honom i det arrangmanget!?
 
Sv: Hästen Hoppade över bommen!

Min förra och GALNA b-ponny Semlan var väldigt dryg i transporten om han åkte själv. När vi skulle på en dressytävling en gång så tyckte vi att han skramlade ovanligt mycket men det var bara några meter (100 meter kanske) kvar till tävlingen så vi stannade inte. När vi kom fram och öppnade framdörren fick vi nästan honom över oss när han ramlade ut ur transporten. Han hade då tagit sig över/under bommen och låg/stod i utrymmer längst fram i transporten. Dock helt osskadad och han vann klassen. En annan gång reste han sig när vi skulle lasta ur och gick över och gjorde en bakotkullerbytta och landade på alla fyra igen. Oberörd även då och vann klassen även då. Bråkade inte mer än vanligt i transporten sen. Har gjort flera såna saker så vi slutade åka själv med honom;)
 
Sv: Hästen Hoppade över bommen!

Lovisaleonora_ skrev:
Jag hoppas att du inte menar att du har ett "hingstgrepp" med kedjan runt nosryggen och genom sidoringen och därefter BUNDIT honom i det arrangmanget!?


Jag undrar ocksa, ngt forfarat maste tillaggas...:(
 
Sv: Hästen Hoppade över bommen!

corzette skrev:
Aha de va därför du stod vid vägen ...

Japp:smirk:
men jag var himla skärrad att jag nästan inte hörde trafiken förrens den var tätt inpå mig.. till och med brandkårens sirener tog det lång stund innan jag hörde, trots det var dom jag väntade på:crazy: :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 657
Senast: Tennessee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Lördagen började med att jag var sen hämta upp dottern, som just när hon satte sig i bilen kom på "kameran". Ringde hästägaren som...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: cewe
·
Hästhantering Min nyblivna 4-åring (nordsvensk) har problem med att åka transport. Jag har haft honom sen i juli och innan de har han aldrig åkt...
Svar
1
· Visningar
959
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp