Händelse som hade kunnat gå riktigt illa (LÅNGT!)

Hopponny

Trådstartare
Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex år gammal och grov i typen. Jättesnäll och trevlig på alla sätt och vis - lite dum i hoppningen ibland men det fick de bukt med snabbt, det kändes inte som att han var särskilt ung. Snäll i all hantering, innan detta inträffade så var han lätt att köra också. Jag som är bra mycket kortare än min kompis tog hem en liten c-ponny, endast fyra år gammal som inte kunde mer än grunderna (stanna, svänga och gasa om man nu kan uttrycka sig så). Världens coolaste och lugnaste psyke på den lilla ponnyn säger jag bara. När vi skulle köra tillbaka ponnyerna till ägaren i slutet av sommaren så inträffade något som var otroligt obehagligt. Vi körde de i en liknande lastbil som den här: http://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/1256120/images/2010/blastbil_76257940.jpg, samma princip men andra färger och detaljer. En sådan lastbil har en fast bom, men eftersom att det alltid gått så bra för oss att köra hästar i en sådan lastbil så tänkte vi inte mycket på det (idiotiskt, jag vet).

Iallafall så skulle vi lasta, "min" ponny gick in utan problem på andra försöket och stod och mumsade på lite hö. D-ponnyn vägrade gå in och konstrade i säkert en timme innan vi bestämde oss för att lasta ur den yngre och låta d-ponnyn stå innerst istället. Då gick det hyfsat problemfritt. Vi börjar köra ut från gården på en allé och hör först en smäll från hästarnas sida innan det blir tyst några sekunder. Efter det börjar det låta och smälla rejält, min vän tittar bak genom det lilla fönstret där man kan se in till hästarna och ser att min ponny, c-ponnyn, har gått över bommen. Som tur var så hade vi inte hunnit mer än kanske femtio meter från gården så min kompis springer blixtsnabbt och hämtar hjälp.

Han hänger där med frambenen på ena sidan bommen och bakbenen ståendes på golvet. Eftersom att vi är i en allé utan någon som helst trafik så bestämmer vi oss för att försöka få ut honom där utan att köra någonvart, för att förhindra risken att han slår över eller liknande. Vi öppnar den övre luckan på sidan för att man ska kunna hålla i honom och jag försöker få honom att gå tillbaka själv. Den andra hästen står snällt och eftersom att han är innerst kunde vi inte lasta ur honom.. Efter en liten stund försökande så bestämmer sig ponnyn för att hoppa tillbaka och i panik slänger han sig tillbaka, kommer ner på golvet och hoppar ut över den undre luckan, gör en volt ner på gräset.:crazy: Jag var helt säker på att han hade brutit nacken, SÅÅ illa såg det ut. Men han reste sig, tittade sig omkring lite förvirrat och såg coollugn ut. Jag kollar igenom honom noga, inte en skråma förutom två ytliga småsår på benet och magen. Min kompis backar tillbaka lastbilen i allén till gården igen och när vi lagt om hans sår så försöker vi lasta honom igen, för han måste ju faktiskt ta sig hem till hans ägare. Han vägrar gå in och vi ser hur den andra hästen blir mer och mer irriterad trots att han får mat och det står någon hos honom hela tiden.

Det hela slutar med att precis när vi tänkt lasta ur den andra hästen så han får gå en liten runda hoppar också över bommen. Medan min kompis försöker få ut honom ( rampen är nere, mellanväggen borta och han försöker själv) så fastnar han med benet i en sak i transporten och hans ben böjs på ett onaturligt sätt. Då fick jag panik och var helt säker på att han skulle bryta benet, det såg frukansvärt ut. På något vis lyckades han också ta sig ut med alla ben i behåll och ett litet sår på örat som var extremt ytligt och drog ihop sig bara efter några minuter.

Vi ringde och rådfrågade ägaren, hon sa att vi skulle köra den äldre d-ponnyn hem till henne så skulle vi bestämma där hur vi skulle göra med c-ponnyn (den jag hade). Sagt och gjort så lastade vi in d-ponnyn igen, band honom bättre än innan och satte även upp V-galler. Vi började åka, det tar ca två timmar till ägaren från oss, och det dröjer inte många minuter förrän han börjar gå bananas där inne och försöker hoppa upp igen, antagligen för att han fattat att det går. Han kommer dock inte upp för grimskaften. Flera gånger så fick vi stanna, byta ut grimskaften (kan säga att minst 10 blev totalförstörda på grund av att han drog sönder dem). Några gånger höll han på att komma upp men kom inte längre än en hov upp och vi lyckades få tillbaka honom nästan direkt. Vi kom fram extremt skakade och hästen var inte märkvärt stressad när han väl kommit ut. Unghästen fick vi köra en specialare med då ägaren sa att vi skulle göra så, utan bom, ta bort mellanväggen och sätta upp galler osv så det blev som att han stod uppbunden i en box. Den färden gick utan problem och han var coollugn.

Kanske inte låter så hemskt då det gick bra, men det hade kunnat gå så fruktansvärt illa och jag var skräckslagen konstant trots att vi kunde hantera situationen bra trots omständigheterna. :crazy: Men nu har jag blivit väldigt nojjig och nervös när jag ska köra hästar, mår illa och stannar stup i kvarten för att kolla så de inte hoppat över. Om jag har kamera eller liknande så spänner jag mig och blir livrädd så fort hästen backar lite. Inte bra alls. Någon som vet hur man kan träna bort något sådant här?
 
Sv: Händelse som hade kunnat gå riktigt illa (LÅNGT!)

Man kan inte veta i förväg hur en häst ska reagera, men det man kan göra är att försöka förutse risker osv. jag kör ex aldrig med hönät eftersom om hästen hoppar över bommen kan den fastna.. Unghästar eller hästar som inte är vana att åka får åka brett/utan mellanvägg.
Jag stannar inte och tittar eftersom det gör oftast hästen bara mer nervös.. man känner oftast om hästen "stökar" och då stannar jag och kollar.
Kamera underlättar mycket! Då ser man ju vad hästen gör där inne (:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: Coras star
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 851
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp