Hästen känner ingenting

Sv: Hästen känner ingenting

Men vadå. Om man frysmärker en häst gör det ont efteråt då?
Är det inte bättre att det gör ont lite snabbt och sedan går över än en längre stund efteråt?

Men det är ju som sagt bara om det är som en frysskada =S
 
Sv: Hästen känner ingenting

Men om vävnaden DÖR, kommer det göra ont när den tinar då? Borde man inte märka på hästen om det gör ont efteråt. Förfrös halvt mina fingrar i förrgår och det gjorde förjävligt ont men dom har tinat upp nu som tur är...
 
Sv: Hästen känner ingenting

Kl

Vi frysmärker bortåt 20 ungar varje år och måste nog tycka att dom inte reagerar nämnvärt.
Dom är ju vana att sitta fast så problem blir det inte.

Däremot kan vissa reagera på själva utrustningen som frysmärkarn kommer med.

Men nej..inte ser dom ut att få ont av det.

I december kom det ett halvblodsföl för chipmärkning.
Den ungen reagerade väldigt mycket.
Och det var en sjuhävers nål som användes.. :o

Tog några kort för något år sedan på frysmärkningsrutinen hos oss.

FRYSMÄRKNING 2003

AM
 
Sv: Hästen känner ingenting

Jasså så travhästar frysmärks fortfarande i Sverige. Jag trodde att alla hade gått över till chip nu. Det tycker jag att verkar fungera väldigt smidigt.
en frysmärkning måste väl rakas o så för att hållas synlig, eller? Verkar ju jobbigt att för varje start leta fram frysmärkningen på hästarna.
Jag jobbar endel med galopp i Spanien och där är alla hästar chippade och banveterinärerna läser av chippen innan start. Det går på ett litet kick.

Men men..alla har olika åsikter och det finns ju för- och nackdelar med allt.
 
Sv: Hästen känner ingenting

Jag har fått ett ärr behandlat med kortison och för att kortisonsprutorna skulle verka mer, så sprutade läkaren på flytande kväve först. Blev i och för sig inte så nerkylt så att vävnaden dog, men det blev bedövat. När det tinade kände jag då ingenting förutom från sprutsticken.

Nu kan jag ju inte uttala mig om hur det känns på hästarna, men dom tycker säkert att det känns obehagligt. Att vissa inte står still vid frysmärkningen beror nog mer på obehag än smärta. Hellre frysmärkning än brännmärkning iaf!
 
Sv: Hästen känner ingenting

Varför skulle man få raka hästen för att se var den har blivit märkt? Får hästen ett sår tex skav från selen så växer det ut vita hår. Samma gäller det frysmärkning. Siffrorna står på halsen vid mankammen på högersida med vitt. Eftersom huden blev "skadad" så växer det ut vita hår.

Sen behandlar man ju vårtor på människor genom frysning och det gör inte märkbart ont. Visst känns det men man överlever.
 
Sv: Hästen känner ingenting

Jaja, jag vet hur en frysmärkning ser ut och varför. Men jag maner bara att på många hästar så syns den väldigt dåligt, speciellt om de är lite långhåriga.. men iofs så brukar ju starthästar inte vara långhåriga..
Men jag tycker nog fortfarande att frysmärkning känns gammalmodigt..
Men som nån sa så är det ju bättre än brännmärkning iaf. Nog för att spanjorerna här, som ofta brännmärker, påstår att det inte gör särskilt ont.. Men nog brukar det göra ont när jag bränner mig på mina spisluckor av järn iaf!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Dala-Demokraten) I höst startar Jakobsgårdsskolan en ny profilklass i årskurs sju. Skolan hoppas kunna locka elever som är...
Svar
1
· Visningar
707
Senast: maddilio
·
  • Artikel
Hästnyheter (Dala-Demokraten) Här är Malin Engström! Stjärna i Horndalsrevyn - dansant, rolig med bra sångröst. Kort och gott; hon märks när hon...
Svar
0
· Visningar
733
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Dala-Demokraten) För ett år sedan träffade DD-sporten Borlänge-tjejen Amanda Kjellberg som precis hade skaffat en ståtlig herre vid...
Svar
0
· Visningar
804
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Dala-Demokraten) Nya året tjuvstartade i mellandagarna med Pontus Westergren på plats i Hedeslund för fortsatt utbildning av unghästar...
Svar
0
· Visningar
849
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp