Hästen klär av sig HW Amigo ?

kitty79

Trådstartare
Har ett I-Landsproblem , min 3-åring biter upp bogspännena på HW amigo .
Detta resulterar ju i att täcket åker av , och sedan blir lekt med :angel:
Han kraschade ett vintertäcke i vintras så här hela innerfodret låg i hagen, nu när regntäcket har åkt på var det samma visa igen .

För övrigt så funkar ju täckena kanon ,super passform osv ,vet att rhinon (åtminstone vissa av dem) har en annan knäppning ,likaså Rambo täckena .

Dock så känns rhino så tighta jämfört med amigo och rambo , Rambon känns helt enkelt lite dyr och overkill till en 3 åring som inte har vuxit klart helt och hållet än.

Så har ni några tips ? har klurat på lite lösningar ,nyckelring med hake eller knyta dit ett resårband osv. Det måste ju vara en relativt enkelt lösning då stallägaren får fippla med det de flesta dagarna .
 
Sv: Hästen klär av sig HW Amigo ?

Finns säkert massor med saker man kan fixa och trixa med så att det blir svårare för hästen :) Har aldrig själv haft en sån häst och jag vet inte riktigt hur dina bogspännen ser ut, men några idéer:

* Sy fast kardborre över(/under) spännena så att det blir som sådan knäppning som är t.ex. på boots
* Köp nytt täcke med annorlunda knäppning
*Sätt fast balsnören på båda sidor och gör dubbelrosett som en "extrasäkring" till bogspännena (borde nog behövas dubbla balsnören och relativt hårt knutna)
* Sy fast extra bogspännen med lite annorlunda design än de tidigare och dessa kanske borde sitta längre ner

Kanske ger dig lite inspiration, något kanske funkar iaf :) Lycka till med buspållen din!
 
Sv: Hästen klär av sig HW Amigo ?

1. - Köp gummisnoddar gjorda för täcken och sen tar du en vanlig gummisnodd (till hästmanar) och trär runt spännet, det längst ut som du trär igenom varann. Då bör det vara svårare att få upp dem.
2. - Haklapp!
 

Liknande trådar

Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 811
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp