Hästen Pandora är allergisk mot gräs

(Expressen)
Hästen Pandora har det inte lätt- hon är nämligen allergisk mot gräs. Ett enda grässtrå kan utlösa en allvarlig allergisk reaktion och Pandora måste därför ha skyddskläder på sig i hagen.

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen Pandora är allergisk mot gräs

Läste artikeln på Aftonbladet, vet inte riktigt om jag hade behållt en så allergisk häst vid liv...
 
Sv: Hästen Pandora är allergisk mot gräs

Läste också artikeln tog mest till mig det här:

Hon matas med en blandning av sockerbetsagnar och sojaolja och får 15 antihistamin-tabletter om dagen, skriver Daily Mail.

Det räcker med att hon nuddar vid gräs för att hon ska börja kippa efter andan och täckas av stora smärtande utslag.


Jag tycker personligen att det är grymt att hålla en häst
vid liv som tydligt begränsas av sin sjukdom. Den kan inte leva ett vanligt liv konner kanske till och med bli sämre.
Vore det inte bättre att ta bort hästen.
 
Sv: Hästen Pandora är allergisk mot gräs

Hmm.. det låter ju inte som ngt speciellt kul hästliv. På människor kan ju allergier avta lite med åren, det kanske kan bli lindrigare symptom framöver för Pandoras del oxå.
15 antihistamintabletter låter ju inte så roligt heller. Och är inte speciellt billigt heller...
 
Sv: Hästen Pandora är allergisk mot gräs

oj, jobbigt liv för hästen. hade allergin bara brytit ut eller fanns den där när hon föddes?
 
Sv: Hästen Pandora är allergisk mot gräs

Vad är vitsen med att hålla henne vid liv?
Och varför ta en bild på henne där hon springer i en gräshage om nu kontakt med ett enda grässtrå ger denna reaktion?
 
Sv: Hästen Pandora är allergisk mot gräs

Det tänkte jag också på, måste ju vara ett jäkla arbete för ägaren att springa efter hela tiden för att se till att hästen inte nuddar nått grässtrå med mulen...? :crazy: :cool:
 
Sv: Hästen Pandora är allergisk mot gräs

Stackars häst. Det kan väl inte vara ett bra hästliv? Varför hålla den vid liv....?
 
Sv: Hästen Pandora är allergisk mot gräs

Har samma tankar som ni andra, varför låta häststackaren leva?
 
Sv: Hästen Pandora är allergisk mot gräs

Jag håller med alla ovan.

Åtminstone kan de väl ha den i GRUShage!?

Men jag tycker inte det är ett bra hästliv, hästar SKA få beta gräs.
 
Sv: Hästen Pandora är allergisk mot gräs

Varför avliva en häst som kan få ett liv utan gräs? Kan väl gå i en sand hage:)

Har man en häst i Henlay-on-Thames så har man råd med bra medeciner och annan special mat:) Har själv bott och ridit i trakten. (Värdigt fin miljö).
 
Sv: Hästen Pandora är allergisk mot gräs

Jag hade lätt låtit hästen få somna in och beta i Trapalanda istället! Bara grymt att låta den leva! :mad:
 
Sv: Hästen Pandora är allergisk mot gräs

Kan inte heller låta bli att undra varför man håller en sådan häst på gräs dessutom.
Verkar som om den är kontakt känslig, alltså via huden. Varför då visa den i gräsmiljö. För om jag förstår det rätt behöver hästar som inte tål att äta gräs inga täcken, "bara" låta bli att äta gräs...
 
Sv: Hästen Pandora är allergisk mot gräs

hmmvisst låt stackars komma till trappalanda fan skulle ju lida med min egna häst om den skulle behöva vara som denna, lida varje dag av att se att den inte får äta eller bara ligga ner på marken och känna all dessa ljuva gräs strån men visst en del har ju pengar kanske att medicinera en häst så här.
men stackars häst
 
Sv: Hästen Pandora är allergisk mot gräs

Nog kan väl en häst få ett bra liv ändå.
Solos Carex tex är ju både gräs och pollenallergiker.
 
Sv: Hästen Pandora är allergisk mot gräs

Det är säkert många hästar som inte får vara ute i gräshagar och springa fritt, typ tävlingshästar, även om jag inte kan tänka mig att hålla häst på det sättet. Så jag får nog hålla med de flesta här och säga att den nog fått vandra vidare. Men jag funderar lite över dieten. Över allt läser man hur viktigt det är med grovfodret är för hästens tarmsystem. Kan den verkligen må bra i längden av detta?
 
Sv: Hästen Pandora är allergisk mot gräs

Nog kan väl en häst få ett bra liv ändå.
Solos Carex tex är ju både gräs och pollenallergiker.

för mig skulle den avgörande frågan vara - kan hästen äta grovfoder i någon form?

Att vara allergisk mot t ex kvickrot men inte lucerngräs och rajgräs t ex är ju mest ett problem vid betesgående och gör att man ändå kan lösa foderfrågan.

Om hästen däremot är allergisk mot ALLA grässorter, och inte kan äta någon form av stråfoder förutom halm, då är det ett gränsfall.

Kan hästen inte äta grovfoder alls, utan lever av sockerbetor och olja då är det över gränsen anser jag. Visst betor är fiberrika men ändock.

Sen ser ju hästen ut att vara välmående där under täckena, men ändock.

Och inte heller jag begriper hur den nu kan vara ute och springa i en gräshage med oskyddad mule om den nu är så allergisk. Och antihistamin fungerar ju enligt studier inte på häst, så.. Jag undrar om artikeln är så sakligt korrekt egentligen, jag får inte ihop det.
 
Sv: Hästen Pandora är allergisk mot gräs

En allergisk häst hade jag definitivt slaktat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Rolf-Göran Bengtsson och hästen Zuccero siktar på medalj under hoppnings-EM i Milano. Men tävlingen är inte den enda utmaningen ekipaget...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ryttarstjärnan Rolf-Göran Bengtssons häst Zuccero fick ett allergiskt anfall i juni och Bengtsson fick stryka hästen från flera...
Svar
19
· Visningar
1 982
  • Artikel
Hästnyheter När Diana Stens häst rörde sig vingligt i hagen trodde hon att det var något allvarligt fel på stoet. Men en kort stund därpå mådde...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
330
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp