Tänk, om man kunde leva som man lär

"Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har skrivit denna "artikel" :D

Håll katten frisk och glad, genom rätt foder

Katter är inte bara våra personliga, pälsklädda vänner. De är också våra ”fyrbenta familjemedlemmar”. För att hålla dem glada och friska är det viktigt att ge dem rätt sorts foder. Katter har speciella näringsbehov som skiljer sig från våra egna. Att förstå dessa behov kan hjälpa till att säkerställa att våra katter lever sina bästa liv.

Katter är rovdjur av naturen. Det innebär att de behöver en kost som är rik på protein för att hålla sig friska och aktiva. Proteinet hjälper också till att bygga och reparera deras muskler och håller deras päls blank och fin.

För att säkerställa att din katt får den näring den behöver, bör du välja ett högkvalitativt foder som är speciellt anpassad för dess näringsbehov. Det vill säga ett foder som innehåller en balanserad blandning av protein, fett, kolhydrater, vitaminer och mineraler som är avgörande för kattens hälsa.

Läs innehållsförteckningen på foderförpackningen i affären

Vissa kattfoder kan innehålla onödiga tillsatser som socker, spannmål, färgämnen och konserveringsmedel. Dessa tillsatser är inte bara onödiga för kattens kost, utan kan också vara skadliga för deras hälsa eftersom somliga katter kan vara allergiska mot vissa ingredienser i sitt foder.

Genom att läsa innehållsförteckningen kan vi välja kattfoder som är tillverkat med naturliga ingredienser av hög kvalitet. Naturliga ingredienser är oftast lättare för katter att smälta och kan bidra till en bättre allmän hälsa, samt ett långt, lyckligt kattliv.

Dagens husmanskost kan vara skadligt för katter

Människan i alla tider har delat med sig av sina matrester till husdjuren. Men, även om det kan vara frestande att dela med sig av vår mat till våra katter, bör vi vara försiktiga med vad vi ger dem. Många kryddor som vi använder i det mer och mer, mångkulturella köket kan vara skadliga för katter. Vissa kryddor, som lök och vitlök, kan till och med vara giftiga och orsaka allvarliga hälsoproblem för dem.

Stekt och grillad husmanskost är ofta hög i fetthalt, vilket kan vara svårt för katter att smälta. Att ge din katt för mycket fet mat kan leda till matsmältningsproblem som illamående, kräkningar och diarré. En kost som är för rik på fet mat kan också leda till övervikt och fetma hos katter. Övervikt kan öka risken för olika hälsoproblem, inklusive diabetes och ledproblem.

Det är en vanlig uppfattning att katter älskar mjölk, sanningen är också att många katter faktiskt är laktosintoleranta. Det betyder att de inte kan smälta mjölksockret, laktos, ordentligt. Att ge katten mjölk, kan leda till magbesvär som kräkningar och diarré. Det är också viktigt att komma ihåg att vuxna katter inte behöver mjölk för sin näring. Vatten är den bästa drycken för att hålla din katt vätskebalanserad och frisk.
 

Bra skrivet! Det där med foder kan vara en riktig djungel och det är inte lätt att hitta rätt. Särskilt inte när flera katter i samma hushåll kan ha olika behov.
 
Eller om man som jag, har Sveriges kräsnaste katt. Det var mycket lättare på den tiden jag hade 3-4 katter. "Åt man inte, blev man utan" - typ. Nu kan hon gå fram, nosa och antingen hoppa 2 m över skålarna och springa in i rummet, eller knycka förolämpat på svansen och spatsera iväg. :D

Men maten TAR slut, även om det tar en stund. Och hon har tillgång till torrfullfoder och färskt vatten dygnet runt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 553
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här med innehållsförteckningar på mat är ju något man verkligen kan fascineras över, om man nu är lagd åt det hållet... :) Imorse...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: cassiopeja
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 073
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp