Hästen 'testar' mig

E

Elvendork

Jag har inte ridit särskilt länge, men jag älskar hästar! Jag går i en ridskola och det har länge varit så att jag är orolig för vilken häst jag ska få. Jag vill inte få en 'sur' häst som alltid försöker bitas eller sparkas så fort man går in i spiltan/boxen.
Så vill jag inte ha det! Jag vill heller inte behöva leta upp en skötare som kan gå med mig in och stå vid hästens huvud medan jag borstar och kratsar hovar. Jag är inte direkt rädd för hästar, men jag tappade förtroendet för de då jag blev biten hårt som fasen i armen i våras. Jag vill slippa vara orolig för vilken häst jag ska få på lektionen. Jag vill kunna klara av att gå in och fixa hästen själv. För nu har jag (enligt mig själv) lyckats bygga ihop förtroendet för hästar igen och jag tycker att de är det mysigaste i världen då jag väl klarar av de.
När jag går in till en häst ensam så börjar han eller hon röra sig i spiltan eller börja nafsa och ibland (väldigt sällan dock) sparka. Vad ska jag göra då? Jag har en favorithäst som jag kan hantera rätt okej. Han börjar röra sig i spiltan så fort jag kommer in som om han försöker 'testa mig' för att se om han kan bestämma över mig. Då brukar jag ignorera honom och fortsätta borsta, men jag blir faktiskt lite orolig. Om han fortsätter, vad ska jag göra då? Säga åt honom på skarpen eller slå till honom? Jag slog till en annan olydig häst då den bet efter mig, men problemet är att jag inte vet hur hårt jag ska slå och eftersom jag inte är så värst stark så kanske hästen till och med kan uppfatta det som att jag klappar den, vilket blir helt fel! Om hästen faktiskt biter mig så får jag nästan panik och vill ut ur spiltan så fort som möjligt, då jag egentligen borde drämma till hästen. Men om hästen bara är allmänt sur, ska man slå till den?
Jag känner inte alla hästar i ridskolan och vet inte hur känsliga alla är. Det är kanske inte så smart att drämma till den suraste av de som faktiskt kan börja sparkas rejält om den blir slagen. Jag vill lära mig att klara av alla hästar utan skötare, lära mig bestämma över hästen. För oftast är det den som bestämmer över mig och om den är sur så går jag ur spiltan och väntar på skötare. Jag kan säga åt hästarna på skarpen om de blir olydiga, då ryter jag åt de. Men jag är ändå rädd, även fast jag morrar åt de och 'låtsas' som om jag inte är rädd. Men hästarna kan väll känna av när jag är orolig eller inte?

Någon som har svar på mina frågor och kanske några tips?
 
Sv: Hästen 'testar' mig

Det här med ridskolehästar är inte alltid helt lätt. Många av dem är sura pga att de inte trivs med det de gör, de trivs inte med att det är 500 olika människor som springer runt dem hela dagarna och de trivs inte att vara på en ridskola. En ridskola är ofta en mycket påfrestande miljö för en häst, framförallt mentalt och det är inte alla hästar som passar att vara ridskolehästar.

Tycker du ska fråga din ridlärare vad du ska göra och be henne/honom handgripligen visa hur du ska göra när hästen blir sur och försöker bita eller sparka. För det mesta funkar det bäst att ignorera dåligt beteende och uppmuntra bra beteende. Ignorera om hästen är sur, och beröm och klappa när den inte är sur. Dock ska man självklart inte acceptera att hästen biter en, oavsett om det är en ridskolehäst eller en privathäst. Biter den dig kan du smäcka till den på t.ex. halsen eller på bogen och kanske förstärka med rösten genom att bestämt säga "nej!". Man ska generellt undvika att smälla en häst i ansiktet. Däremot kan man vifta lite med ena handen mot den om den försöker bita efter dig.

Om hästen går runt mycket när du går in till den kan du binda upp den om den är i en box och du kan även hålla lite i grimman om den står i spilta, för övrigt, ignorera och fortsätt borsta, beröm när den står stilla. Vill du att hästen ska flytta sig, peta på den med ett finger. Att fysiskt knuffa undan en häst funkar sällan då hästar tenderar att bara trycka tillbaka om du knuffar på den. Om den flyttar sig så du är rädd att bli klämd mot väggen, peta till den i sidan. Använd tummen som en sporre och peta till hästen.
 
Sv: Hästen 'testar' mig

Du behöver inte vara orolig, det kommer! :) Jag vet själv hur vissa ridskolehästar kan bli när det är så många olika människor som hanterar dem dagligen.

Ta allt stegvis. Försök se dig själv utifrån, föreställ dig att du har sällskap fast du inte har det. För mig räckte det ofta med att någon bara stod utanför spiltan/boxen och pratade med mig medan jag gjorde läskiga saker som att kratsa bakhovar. Det distraherade från annat.

Och det är inget fel med att ta hjälp! Det är ju en ridskola, och de flesta stalltjejer blir bara glada och får känna sig duktiga om de får hjälpa till med att vara moraliskt stöd eller hålla i hästen :) (Även om många stalltjejer kan verka morska och allvarliga på utsidan ;) )
 
Sv: Hästen 'testar' mig

Jag har inte ridit särskilt länge, men jag älskar hästar! Jag går i en ridskola och det har länge varit så att jag är orolig för vilken häst jag ska få. Jag vill inte få en 'sur' häst som alltid försöker bitas eller sparkas så fort man går in i spiltan/boxen.

Har ni inte haft hanteringslektioner på ridskolan? Be din ridlärare att ha en eller två (eller fler! ;)) teorilektioner då hon går igenom hur ni ska hantera hästarna. Hur ni ska läsa av dem, hästarnas kroppsspråk, vilka signaler som betyder vad, etc.


Så vill jag inte ha det! Jag vill heller inte behöva leta upp en skötare som kan gå med mig in och stå vid hästens huvud medan jag borstar och kratsar hovar. Jag är inte direkt rädd för hästar, men jag tappade förtroendet för de då jag blev biten hårt som fasen i armen i våras.

Det är inget fel att be om hjälp, får du en helt ny häst tycker jag absolut att du kan be en stalltjej följa med första gången. Får ni lov att ta ut hästarna kan du också ställa den i gången med grimskaft på varsinsida av grimman.


Jag vill slippa vara orolig för vilken häst jag ska få på lektionen. Jag vill kunna klara av att gå in och fixa hästen själv. För nu har jag (enligt mig själv) lyckats bygga ihop förtroendet för hästar igen och jag tycker att de är det mysigaste i världen då jag väl klarar av de.

Man tar det bit för bit. Som sagt, att be om hjälp är inget att skämmas för! Självförtroende byggs upp långsamt och stegvis genom positiva erfarenheter och fler kunskaper.

Just därför är det bra att ha teorilektioner om hästarnas kroppspråk så att du kan förutse hur de kommer reagera. Då känner du dig också säkrare och förstår varför hästen agerar som den gör i olika situationer.


När jag går in till en häst ensam så börjar han eller hon röra sig i spiltan eller börja nafsa och ibland (väldigt sällan dock) sparka. Vad ska jag göra då? Jag har en favorithäst som jag kan hantera rätt okej. Han börjar röra sig i spiltan så fort jag kommer in som om han försöker 'testa mig' för att se om han kan bestämma över mig. Då brukar jag ignorera honom och fortsätta borsta, men jag blir faktiskt lite orolig. Om han fortsätter, vad ska jag göra då? Säga åt honom på skarpen eller slå till honom?

1. Heja på hästen - Hej Brunte :laugh:
2. Eventuellt be om sida - gå sedan in i spiltan
3. Gå fram till hästens huvud och hälsa igen, så den får nosa en gång
4. Börja borsta, lugnt och bestämt

Gör du dessa saker? Om du bara går in och börjar borsta så kanske den trampar av lätt irritation? Gå igenom stegen, var artig emot hästen.

Trampar runt lite - ignoreras. Nafs emot väggen, åt andra hållet - ignoreras.
Smek när den är lugn. Tänk på att berömma när den beter sig som du vill, det vill säga står lugnt och fint. Småprata lite lågt med den.

Trampar den emot dig, försöker knuffas, så morra till, och flytta tillbaka den. Beröm när dem står lugnt. Nafs emot dig = högre morr. Sedan lågt beröm när tänderna försvinner. Skrik inte, slå inte.


Jag slog till en annan olydig häst då den bet efter mig, men problemet är att jag inte vet hur hårt jag ska slå och eftersom jag inte är så värst stark så kanske hästen till och med kan uppfatta det som att jag klappar den, vilket blir helt fel! Om hästen faktiskt biter mig så får jag nästan panik och vill ut ur spiltan så fort som möjligt, då jag egentligen borde drämma till hästen. Men om hästen bara är allmänt sur, ska man slå till den?

Och vill du ge beröm så smek hästen, försiktigt - inte genom att "klappa" så det smäller.

Slå den inte. Är du osäker så be om hjälp, eller be att få ta ut den så att den står uppbunden. Man ska inte ha som första reaktion att slå en häst, varken om den tjurar eller nafsar.


Jag känner inte alla hästar i ridskolan och vet inte hur känsliga alla är. Det är kanske inte så smart att drämma till den suraste av de som faktiskt kan börja sparkas rejält om den blir slagen. Jag vill lära mig att klara av alla hästar utan skötare, lära mig bestämma över hästen. För oftast är det den som bestämmer över mig och om den är sur så går jag ur spiltan och väntar på skötare.

Slå dem inte... Man bestämmer inte över hästen genom att göra det. Den är många gånger starkare än dig. Är det vanligt att folk klappar till ridskolehästarna på din klubb? Då förstår jag att hästarna är sura och nafsar.


Jag kan säga åt hästarna på skarpen om de blir olydiga, då ryter jag åt de. Men jag är ändå rädd, även fast jag morrar åt de och 'låtsas' som om jag inte är rädd. Men hästarna kan väll känna av när jag är orolig eller inte?

Ja, en häst läser kroppspråk som en öppen bok. Vad de däremot inte alltid vet är om du är rädd eller arg - människor reagerar fysiskt på ungefär samma sätt vid båda dessa känslor. Utsöndrar adrenalin, blir spända och "ryckiga" i kroppspråket. Hästar har ibland svårt att veta skillnanden, särskilt uppsuttet -därför blir de ofta rädda och försöker försvara sig. Trots att människan egentligen är rädd och inte menar något illa. Men hästen förstår inte det.

Därför är det bättre att inte försöka fejka för mycket. Är du osäker, så erkänn det. En känsla är inget att skämmas för, den bara är. :)

Någon som har svar på mina frågor och kanske några tips?

Fokusera på vad du vill att hästen ska göra - istället för vad du inte vill. Det vill säga, BERÖM ofta och mycket. Står den still och är duktig, så smek den på halsen och ge den uppmärksamhet. Det tar tre sekunder per gång men ger en mycket mer positiv häst som slipper skrik och liv.

Ibland måste kan korrigera också, men försökt minimera det. Du ska utstråla lugn och säkerhet. Det gör man inte om man slår och skriker.

Hoppas det går bra för dig! Och som jag skrev ovan - be din ridlärare om teoripass då hon/han går igenom hästhantering. Läs också böcker om hästen kroppsspråk.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen 'testar' mig

En sak som alltid har funkat för mig när det gäller "sura" hästar (som sparkar, bits osv) så är det att gå in till hästen och visa respekt, var glad och visa hästen hur glad du är för att du ska ha den hästen idag, ta tid att lära känna hästen, låt den hälsa- kom inte bara med borsten. Sura hästar är ofta inte så sura som dom verkar.

Du får se den riktiga hästen, under ytan och var lugn & glad när du umgås med den så brukar det inte vara något problem, klappa och klia lite. Slå aldrig, utan i självförsvar.
 
Sv: Hästen 'testar' mig

Om hästen faktiskt biter mig så får jag nästan panik och vill ut ur spiltan så fort som möjligt, då jag egentligen borde drämma till hästen. Men om hästen bara är allmänt sur, ska man slå till den?

Ignorera dom och parera sparkar och hugg, gör ingen stor sak av det. Hästen förväntar sig tyvärr nog antagligen att den som kommer in smäller till den, den försvarar sig i förväg helt enkelt.

Gå in utan att tänka, ta tag i grimman och vänd och bind upp hästen om det finns möjlighet, då är det lättare att undkomma bett och man behöver inte gå förbi baken på hästen varje gång man går in och ut.

Finns inte möjligheten att vända hästen eller ta ut den i stallgången så tycker inte jag du ska gå in alls till hästen och be någon om hjälp. Ingen tjänar någonting på att en nervös rädd ryttare ska försöka göra iordning en arg häst. Stor risk för skador är det enda.
 
Sv: Hästen 'testar' mig

Jag har inte ridit särskilt länge, men jag älskar hästar! Jag går i en ridskola och det har länge varit så att jag är orolig för vilken häst jag ska få. Jag vill inte få en 'sur' häst som alltid försöker bitas eller sparkas så fort man går in i spiltan/boxen.
Så vill jag inte ha det! Jag vill heller inte behöva leta upp en skötare som kan gå med mig in och stå vid hästens huvud medan jag borstar och kratsar hovar. Jag är inte direkt rädd för hästar, men jag tappade förtroendet för de då jag blev biten hårt som fasen i armen i våras. Jag vill slippa vara orolig för vilken häst jag ska få på lektionen. Jag vill kunna klara av att gå in och fixa hästen själv. För nu har jag (enligt mig själv) lyckats bygga ihop förtroendet för hästar igen och jag tycker att de är det mysigaste i världen då jag väl klarar av de.
När jag går in till en häst ensam så börjar han eller hon röra sig i spiltan eller börja nafsa och ibland (väldigt sällan dock) sparka. Vad ska jag göra då? Jag har en favorithäst som jag kan hantera rätt okej. Han börjar röra sig i spiltan så fort jag kommer in som om han försöker 'testa mig' för att se om han kan bestämma över mig. Då brukar jag ignorera honom och fortsätta borsta, men jag blir faktiskt lite orolig. Om han fortsätter, vad ska jag göra då? Säga åt honom på skarpen eller slå till honom? Jag slog till en annan olydig häst då den bet efter mig, men problemet är att jag inte vet hur hårt jag ska slå och eftersom jag inte är så värst stark så kanske hästen till och med kan uppfatta det som att jag klappar den, vilket blir helt fel! Om hästen faktiskt biter mig så får jag nästan panik och vill ut ur spiltan så fort som möjligt, då jag egentligen borde drämma till hästen. Men om hästen bara är allmänt sur, ska man slå till den?
Jag känner inte alla hästar i ridskolan och vet inte hur känsliga alla är. Det är kanske inte så smart att drämma till den suraste av de som faktiskt kan börja sparkas rejält om den blir slagen. Jag vill lära mig att klara av alla hästar utan skötare, lära mig bestämma över hästen. För oftast är det den som bestämmer över mig och om den är sur så går jag ur spiltan och väntar på skötare. Jag kan säga åt hästarna på skarpen om de blir olydiga, då ryter jag åt de. Men jag är ändå rädd, även fast jag morrar åt de och 'låtsas' som om jag inte är rädd. Men hästarna kan väll känna av när jag är orolig eller inte?

Någon som har svar på mina frågor och kanske några tips?

När det kommer till hästar som är lite ouppfostrade och tror att det är dom som bestämmer brukar jag alltid tänka på att dels röra mig säkert, inte tveka när man går in i boxen och även ha en väldigt låg ton i rösten. Att låta pipig och osäker i rösten är som att visa för hästen att du är osäker. Även om du är lite rädd eller osäker så ska det nog gå bra att ha en mörk stämma :-) Om hästen rör sig i boxen säger du med mörk röst att den ska stå stilla och kanske ger den en liten smäll.

Samma sak med att röra sig med säkerhet runt hästar. Även om du är osäker så visa inte det, utan när du går in i boxen så tveka inte! Utan gör bara det du ska.

Ett bra exempel som kanske får dig att förstå vad jag menar är när man ska till exempel lasta en häst som är lite osäker på att gå in i boxen - om du bara går rätt in och inte vänder dig om och tittar på hästen utan väldigt målmedvetet bara gör det du ska så uppfattar hästen att det inte är någon fara.

Gör det du ska målmedvetet och tveka inte alltså! :-)
 
Sv: Hästen 'testar' mig

Ignorera dom och parera sparkar och hugg, gör ingen stor sak av det. Hästen förväntar sig tyvärr nog antagligen att den som kommer in smäller till den, den försvarar sig i förväg helt enkelt.

Gå in utan att tänka, ta tag i grimman och vänd och bind upp hästen om det finns möjlighet, då är det lättare att undkomma bett och man behöver inte gå förbi baken på hästen varje gång man går in och ut.

Finns inte möjligheten att vända hästen eller ta ut den i stallgången så tycker inte jag du ska gå in alls till hästen och be någon om hjälp. Ingen tjänar någonting på att en nervös rädd ryttare ska försöka göra iordning en arg häst. Stor risk för skador är det enda.

Väldigt bra idé. Gå bara in och sätt på grimman utan att tveka och bind upp hästen, ganska kort om det behövs. Men inte för kort så hästen blir stressad heller! :-)
 
Sv: Hästen 'testar' mig

1. Släpp tankarna på att slå hästarna, det är bara dumheter! :mad::devil:
2. Du skriver att du är ovan och rädd, då kanske det faktiskt är lägligt och bra att ha med någon som kan? :grin:


Det är ditt sätt att behandla hästar som får dom just sura och naffsiga.. Dom vet inte hur dom skall bete sig när dom får alla olika signaler på en och samma gång, det tröttnar vem som helst på till slut! :angel:
 
Sv: Hästen 'testar' mig

Sluta slå hästarna! Varför gör du det? Skulle du själv vilja bli slagen? Varför tycker du att du ska slå hästen om den biter dej? Du är en liten människa och du varken kan eller ska utmana hästen genom att slåss för jag lovar att hästen alltid kommer vinna även om den står uppbunden.

Det bästa sättet att få sura hästar är att ha folk omkring dem som slår och gapar på dem. Fortsätt istället be någon hjälpa dej. Säkerheten och självförtroendet kommer med tiden och är inget som kan forceras fram.

Bemöt hästarna som du själv vill bli bemött. Glatt, trevligt och respektfullt är mycket bättre än att du funderar på hur hårt du ska slå. Du kommer in i deras hem och de förtjänar att du respekterar dem.
 
Sv: Hästen 'testar' mig

Å, dessa ridskolor som inte börjar med att lära eleverna hur de ska hantera hästarna! Eller ännu värre lär ut fel sätt att hantera hästarna! Hästar är stora djur som bli farliga om de är otrygga vilket ju väldigt många ridskolehästar är.

Du ska inte behöva slå hästen för att få respekt. Snarare förvärrar det problemet att så många ser det som den enda utvägen att slå hästarna. Det leder ju bara till att de stackars djuren står där och väntar sig en fajt i stället för en mysig stund när den blir borstad och ompysslad.

Du vinner hästens respekt genom att flytta den. Om hästen rör sig i boxen, flytta tillbaka den till där du vill att den skall stå med så lite kraft som möjligt (detta kan vara lättare sagt än gjort men de flesta hästar går undan för tryck, så försök vara lite envis. Efter hand som du lär dig tekniken och hästen får förtroende för dig behöver du använda mindre och mindre kraft. När du går in till hästen kan du börja med att flytta hästens huvud åt sidan lite försiktigt några gånger. Om hästen nafsar, flytta undan bakdelen omedelbart! Om du är konsekvent kommfer du efter ett tag att märka stor skillnad.

Bind inte hästen i boxen skulle jag säga. Hästar är flyktdjur och kan reagera med mer stress ifall de blir bundna.

Ha inte bråttom när du ska sadla och tränsa. Hästar gillar inte när man är stressad, eftersom det tolkar det som att det strax kan vara läge att fly. Var där i god tid innan lektionen, och fråga om du kan få veta vilken häst du ska ha så att du inte behöver stressa. Förklara gärna att du tycker det är liteläskigt och därför inte vill behöva ha bråttom! Tänk på att många hästar tycker att det är obehagligt när hjorden spänns åt. Dra ett hål i taget, ge hästen tid att slappna av om den blåser upp sig. Dra inte åt det sista förrän precis innan du ska sitta upp och hästen fått röra lite på sig.
 
Sv: Hästen 'testar' mig

Tänk på att många hästar tycker att det är obehagligt när hjorden spänns åt. Dra ett hål i taget, ge hästen tid att slappna av om den blåser upp sig. Dra inte åt det sista förrän precis innan du ska sitta upp och hästen fått röra lite på sig.
Gjorden ska det förstås vara. :)
 
Sv: Hästen 'testar' mig

Bind inte hästen i boxen skulle jag säga. Hästar är flyktdjur och kan reagera med mer stress ifall de blir bundna.

Fast nu stod väl hästarna i spiltor, fast även om dom står i box så är nog det det minsta hästarna bör kunna och det är att stå uppbundna på ridskolor. Ingen osäker person ska tvingas in hos en häst i box som kan gå runt osv. Det är inte rätt alls och dessutom är det stor skaderisk för alla. Speciellt när hästen hotar att sparka, knö in i väggar och bitas. Då ska man inte behöva ha dom lösa.

Okej om det är privathästar som man har all tid i världen med men inte när det gäller ridskolehästar. Dom måste vara mera säkra och klara av mera.
 
Sv: Hästen 'testar' mig

Fast nu stod väl hästarna i spiltor, fast även om dom står i box så är nog det det minsta hästarna bör kunna och det är att stå uppbundna på ridskolor.

TS skrev spilta/box och det är klart att står hästen i spilta måste den ju kunna stå bunden där, men jag håller fast vid att hästen inte ska behöva bindas inne i boxen om den står i box. Om hästen av någon anledning ska stå uppbunden får man ta ut den på stallgången. Och ja, detta ska hästarna rimligtvis kunna på en ridskola men man ska vara medveten om att det kan öka stressnivån hos en redan stressad häst. Andra hästar blir tvärtom lugnare på stallgången jämfört med att bli ryktade/sadlade/tränsade etc i boxen/spiltan därför att det ger dem en känsla av att de lättare kan fly jämfört med då de står instängda ifall det skulle bli obehagligt.
 
Sv: Hästen 'testar' mig

Får den inte röra sig eller hälsa o på dig.

Fråga om hästen är snäll eller har några egenheter,

Ta en minut o hälsa på hästen först o börja sen borsta.
Om du kittlar den så visar den det o då får du repektera det o inte borsta alls där om det inte är nödvändigt.

Se till att träffa de trevliga individerna innan du blivit mer van.

Slår du... ja då kan du räkna med att få tiofallt tillbaka.
Prata vänligt med den o förutse inte att den ska vara dum mot dig.
Hur vill du att hästen ska uppfatta dig?
 
Sv: Hästen 'testar' mig

Började själv på ridskola i Sthlm. Red över 10 år på en ridskola och då jag var där i princip varje dag så visste jag att det var "dräm till hästen" såfort den gjorde något. Jag var redan då starkt emot det, visst att man säger åt hästen när den nafsar en. Men jag slog i princip aldrig, gjorde det nån gång och det kändes fel bara. Nån som tyckte jag var mesig då jag bara vifta undan ponnyn, men jag brydde mig inte. och sen visade det sig att alla ville ha mig när det var nån "jobbig" situation. Hästarna blev ju så lugna när jag var med. inget hukus pukus, jag respekterade bara hästarnas personliga zoon och de lärde sig att respektera mig, trots min ringa storlek.

Det finns alltid en anledning till att en häst sparkar lr nafsar en. Ibland kan det vara befogat. Hur kul är det egentligen att behöva stå ut med x antal nya människor varje dag, alla gör på olika sätt. en häst som är van vid att få på nöten tappar respekten för människan. swartlings ridskola (där jag jobbade ett tag) tkr jag är ett bra exempel på att man inte slår till hästen, det är en regel, en bra sådan tkr jag. oxå väldigt lugna trevliga hästar, inte som jag lärde mig som liten att det är ok att slå till hästen, det missbrukades helt klart. fanns de som slog till hästen, fast den inte ens gjort nått.
 
Sv: Hästen 'testar' mig

TS skrev spilta/box och det är klart att står hästen i spilta måste den ju kunna stå bunden där, men jag håller fast vid att hästen inte ska behöva bindas inne i boxen om den står i box. Om hästen av någon anledning ska stå uppbunden får man ta ut den på stallgången. Och ja, detta ska hästarna rimligtvis kunna på en ridskola men man ska vara medveten om att det kan öka stressnivån hos en redan stressad häst. Andra hästar blir tvärtom lugnare på stallgången jämfört med att bli ryktade/sadlade/tränsade etc i boxen/spiltan därför att det ger dem en känsla av att de lättare kan fly jämfört med då de står instängda ifall det skulle bli obehagligt.

Nja, vänder man hästen i spiltan blir det likadant som att den står uppbunden. Det bör alla ridskolehästar klara av annars ska dom inte vara ridskolehästar. Dom får heller inte bli stressade av en sån grej. Då ska dom inte vara på riskolan, så enkelt är det.

Det finns inte ens att man som lite osäker kanske ska behöva tvingas hantera hästen lös i boxen. Det får inte vara så på ridskolor, dom måste ha hästar som klarar av ridskolelivet och där ingår det att kunna vara uppbunden.
 
Sv: Hästen 'testar' mig

Men det hjälper ju inte TS, som behöver tips och råd för att hantera situationen sådan den är. Och då tror jag inte på att binda hästen i dess box som en lösning på problemet att pålle redan är stressad och sur.
 
Sv: Hästen 'testar' mig

Men det hjälper ju inte TS, som behöver tips och råd för att hantera situationen sådan den är. Och då tror jag inte på att binda hästen i dess box som en lösning på problemet att pålle redan är stressad och sur.

Det jag tycker Ts ska göra är att be om hjälp, för man ska inte hantera hästar som man är nervös med. Det blir inte bra och man har inte tiden för sånt. Det är som sagt annorlunda om det är en privathäst eller någon häst man har lång tid med men en ridskolehäst har man oftast bara en kort tid att göra iordning.

Jag tror verkligen inte på att nervösa smårädda personer ska gå in lös till en häst i box eller som i detta fallet en spilta. Och hästar i spiltor är det bäst att vända dom så man slipper sparkarna och huggen iallafall. Annars har man inte så mycket att säga till om i en trång spilta.

Är man rädd så måste man ta till hjälp, inget blir bra om man ska mixtra själv och riskera att bli sparkad och biten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen 'testar' mig

Varför tycker du att du ska slå hästen om den biter dej?

Vad ska hon göra om hästen biter henne?
Jag är ingen hårdhänt person, är lugn och mjuk runt hästar, men biter den mig, ja då slår jag till den.

Till TS. Är du väldigt nervös för att gå in till en häst och göra den iordning ska du inte vara rädd för att be om hjälp. Många är bara glada för att kunna vara till hjälp.
Jag vet inte hur gammal du är, men på ridskolan där jag rider har det varit barn, förvisso, som frågat mig nån gång om att vända ponnyn så dom kan borsta den för att dom inte vågar. Men, det är inte skämmigt att fråga! Även vuxna nybörjare har frågor eller är nervösa, och dom är på inget sätt sämre. Det tar tid att lära sig hantera hästar.
Har ni möjlighet att vända på hästen och sätta fasten tycker jag du ska göra det. Efter en allvarlig olycka på "min" ridskola ska vi alltid vända på hästarna och sätta fast dom när vi gör iordning för ridlektion eller ska borsta hästarna. Egentligen ska det göras när man kommer in med hästen igen också.
När du ska gå in till en häst, gör du den uppmärksam på att du tänkt gå in? En häst jag gick in till när jag var mindre blev jätterädd när jag gick in, då hon förmodligen stått och småsovit och inte var medveten om att jag tänkte gå in till henne.
När du är inne, gå fram till huvudet, smek den på halsen, prata lite med den, låt den lukta lite på dig.
En häst ska egentligen stå still medan man gör den iordning, men om den trampar runt lite tycker jag inte gör nåt, alltså tar nåt steg. Kan den inte alls stå still kan man morra lite åt den. Jag brukar dutta lite med handen på bogen/bringan, ibland räcker det med att lägga handen där.
Om en häst nafsar efter mig när jag ska borsta eller spänna sadelgjorden ser jag till att vara utom räckhåll och ignorerar eller morrar till lite. hugger den efter mig morrar jag till.
En del hästar se sura ut för att få vara ifred. och att en häst är sur tycker jag inte är nåt man ska slå till den för. Den kanske bara har en dåli dag.
Och hästen måste få titta på dig. Vet barn som tyckte att en ponny tänkte bita dom, när han bara vände på huvudet och tittade.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
443
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp