Hästen vill inte framåt...

Red min häst en liten sväng i går, utan sadel. Hon har vilat i två veckor pga ryggömhet. Misstänkte att sadeln var den största boven till hennes ryggonda och hennes olat att inte vilja lämna gården utan att stanna, backa och stegra sig. Just som jag trodde, i går gick hon från gården utan problem! Hon stannade 3-4 gånger men när jag drev på henne lite så gick hon snällt igen utan att bråka och det var så roligt!! Kanske hade hon bara en bra dag, men jag lägger inte på sadeln på henne igen, ska köpa en bomlös! Ska testa att rida en sväng i dag med, hoppas det går lika bra!! :banana:
 
Red henne i dag igen och hon var lite jobbigare i dag, inga stegringar men en hel del stopp och back. Jag testade tipsen jag hade läst här om att vända hästen och rygga den åt det håll man vill och sen vända rätt och försöka framåt igen. Det gick hur bra som helst!! Och jag är så lycklig!! :D Visst fick jag rygga en hel del men sen tröttnade hon och gick dit jag ville! Förut har det varit absolut tvärstopp och halvhysteriska stegringar, frust och flås. Prövat med spö och kraftiga drivningar men det blev bara värre. Detta var mycket bättre och jag slapp att bli arg på henne! Fick henne tom över den hemska bron som hon bara varit livrädd för att gå över (ena hållet går bra men andra...ICKE!) Jag ryggade henne upp på halva bron, sen vände jag och hon gick över utan strul. Förut har hon inte gått i närheten och jag har fått leda henne över. Tack för ryggningstipset, funkar kanon för mig! :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 286
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
434
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp