Hästens tänder!

B

BJÖRKIS

Hade ute tandis och kollade igenom grabbarnas tänder för bara några veckor sedan, han kontrollerade att allt stod rätt till och raspade ner litegrann eftersom de var lite vassa. Inga problem annars, nu ikväll när jag va uppe i stallet och fyllde på grovfoder åt dem såg jag en av hästana ser lite bevärad ut när han tuggade. Jag gick fram och tittade och blev lite chockad då jag såg att båda framtänderna på överkäken är lösa, den ena sitter väldigt lös (jag kände på dem) medan den andra ser ut att ha gått av uppe vid tandköttet, är lite konfunderad över om det är så att han fäller dem båda samtidigt eller om han möjligtvis blivit sparkad! ÄR inte särskilt duktig på tänder och hoppas att någon kan ge mig lite bra svar. Funderar på att ringa veterinären och låta honom komma ut och titta på det. Han äter men är förstås lite irriterad, han verkar dock inte ha ont kan tilläggas. Han är 2.5 år gammal.
 
Verkar stämma att han fäller dem, han är i rätt ålder. Om besvären håller i sig tycker jag att du ska kontakta hästtandläkare/veterinär så att de kan hjälpa honom att fälla dem.
 
Det känns naturligt att han fäller dem, han har ju åldern inne så att säga. Blev bara så förvånad eftersom det gäller båda framtänderna på överkäken samtidigt! Trodde därför att han blivit sparkad. Dessutom såg det ut som om ena tanden gått av uppe vid tandköttet, det va lite svårt att se eftersom han inte ville stå still i hagen när jag tittade. Ska kolla igenom det nu senare ikväll när de ska in och äta sitt kraftfoder.
 

Liknande trådar

Utrustning Satt och funderade på det, då jag ändå ska ta ut vetten snart, men vet att det finns många kunniga och vettiga här ändå, som jag skulle...
2
Svar
23
· Visningar
3 072
Senast: super
·
Hundhälsa Den 3 oktober drog min hund 4 tänder, 3 i vänster underkäke och 1 i höger överkäke. Det är underkäken jag är fundersam på. Jag har...
Svar
14
· Visningar
3 582
Senast: igbest
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 672
Senast: LenaH
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 388
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp