Hästens Tänder

linafina

Trådstartare
Jag undrar när man tidigast bör ta ut en tandläkare eller veterinär för att kolla hästens mun när man har en 1,5 åring.

Vargtänder kommer väl inte från dom är 2-2,5 år?

Hur gör ni med era hästar?
 
Sv: Hästens Tänder

Jag brukar kolla upp mina unghästar innan jag sätter in bett i munnen på dom.
Vargtänderna kommer oftast under hästens första levnadsår.
 
Sv: Hästens Tänder

Oki jag tänkte låta en hästtandläkare kolla Etan i november. Då ska han tydligen komma till några andra i stallet med så då passar jag på att boka in Etan där med.
 
Sv: Hästens Tänder

Vad brukar det kosta att låta dom kolla hästens tänder? Vad kostar det att dra ut vargtänder, raspa och sånt? Någon som vet?
 
Sv: Hästens Tänder

Inte heller tandläkare som skolat om till hästtandläkare?

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Hästens Tänder

Men ska man ta ut vet för att kolla tänderna? Eller måste man ha ut både och?
 
Sv: Hästens Tänder

Aha..det är därför T.L. har vetr. i kliniken....

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Hästens Tänder

Om du kan åka till Helsingborgs Djursjukhus så finns det en veterinär där som gått hos TL. Han är mycket duktig.

En vanlig undersökning hos TL går på ca 500, behandling beror på vad som gös. En vanlig slipning (har en häst som har underbett o iomed det måste slipas var 3:e år ung) går på cirkus 1000:-. Jag provar ut o köper bett hos dem oxå.

Har hästen ett perfekt bett/munhåla ska inga ingrepp behöva göras. Mitt sto har en fin munhåla o där görs ingenting.

Vad är det för "tandläkare" som ska komma till ditt stall? Det finns ingen tandläkarutbildning för hästar och vem som helst kan idag kalla sej för tandläkare. I förra Ridsport varnade man för detta.
 
Sv: Hästens Tänder

Oki. Tjejen som bokat tid sa hans namn igår men nu har jag glömt bort det. Ska fråga igen. Dom säger att han är himla bra men jag har ingen aning. Vi har alltid haft våra hästar på ATG kliniken så jag funderade ett tag på att ta honom dit.

Men det kostar alltså runt 500-600 för att bara få kollat munnen. Sen mer om något behöver göras? Bara så man vet på ett ungefär vad som kan vara rikmligt. Tror att dom sa 600 för en koll med han som kommer ut.
 
Sv: Hästens Tänder

Jag drar upp tråden igen eftersom jag vet nu vad han heter. Hon som bokat tid har haft honom förr och hon påstår att han har dragit ut tänder på hennes häst utan vets närvaro. Fick man det?

Man kanske inte får skriva ut hans namn här??
 
Sv: Hästens Tänder

Klart olagligt. Vilket förtroende skall man ha för en pers som skiter i lagar o förordningar? Vilken säkerhet har hästägaren om ngt går snett?
PL
 
Sv: Hästens Tänder

peter_lundin skrev:
Klart olagligt. Vilket förtroende skall man ha för en pers som skiter i lagar o förordningar? Vilken säkerhet har hästägaren om ngt går snett?
PL

Jag frågar eftersom jag inte vill att han tittar på min åring om det nu är så att han fifflar.

Men vad får hästtandläkaren göra? Är det bara när det ska dras ut tänder vet måste vara närvarande?
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 580
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
651
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp