Bukefalos 28 år!

Skadade hästar och konvalescenter

Intressant, visste ej detta! Nä vi har bara bedövat vä fram änsålänge, vid återbesök ska vi fortsätta med hö bak. Ska ha detta i åtanke :up:
Fanns det någon anledning till att ni bara bedövade vänster fram om ni inte hittade något där? Jag vet att vissa bedövningar kan man inte lägga samma dag för det är risk att man bedövar närliggande strukturer och det blir missvisande, men olika ben har ju ingen sådan risk 😅
 
Fanns det någon anledning till att ni bara bedövade vänster fram om ni inte hittade något där? Jag vet att vissa bedövningar kan man inte lägga samma dag för det är risk att man bedövar närliggande strukturer och det blir missvisande, men olika ben har ju ingen sådan risk 😅
Hon sa något i stil med att man inte kunde bedöva hur mycket som helst vid samma tillfälle, så därför gav vi oss efter vä fram, och så fick fysio känna igenom hästen. Men hon kanske fick slut på tid eller liknande med tanke på att det var ett annat ben ja? O_o
 
Hon sa något i stil med att man inte kunde bedöva hur mycket som helst vid samma tillfälle, så därför gav vi oss efter vä fram, och så fick fysio känna igenom hästen. Men hon kanske fick slut på tid eller liknande med tanke på att det var ett annat ben ja? O_o
Hur många ställen bedövades VB?
 
Hur många ställen bedövades VB?
IMG_3490.jpeg

Vä fram, vet inte hur många men flertalet sprutor 😅 kota samt högre upp
 
Det stämmer att man inte brukar bedöva hur mycket som helst samma dag. Jag vet inte exakt vart gränsen går men jag har också varit med om att man får fortsätta en annan dag. Då har jag dock fått återkomma efter bara några dagar för fortsatt felsökning.
Tror att återbesöket bokades in efter 4 veckor pga låsningen som fysio fixade, det fanns en förhoppning om att det skulle vara den som var problemet tror jag. Om jag inte märkte någon skillnad när jag började rida efter 10 dagar skulle jag börja ge butta och rida på det, det är där vi är nu..
 
Visa bifogad fil 144181
Vä fram, vet inte hur många men flertalet sprutor 😅 kota samt högre upp
Ser ju absolut ut som kota och något mer, men 4 stick kanske max om man kollar på hur blodet har runnit? Hoppas ni hittar vad det är denna gången ni är iväg! Och var inte rädd att fråga vad de bedövar och varför man tror den strukturen, en duktig veterinär vill ju att djurägaren ska vara med på banan ☺️
Det stämmer att man inte brukar bedöva hur mycket som helst samma dag. Jag vet inte exakt vart gränsen går men jag har också varit med om att man får fortsätta en annan dag. Då har jag dock fått återkomma efter bara några dagar för fortsatt felsökning.
Ja precis, men tycker ändå det låter som få bedövningar när det inte släcker, speciellt om det vore aktuellt att bedöva annat ben 😅 Men jag är ju inte veterinär
 
Någon som vet hur länge man behöver ge butta för att märka skillnad i ridningen? Om det nu hade gett något resultat alltså, hade man märkt det redan efter någon/några dagar då? Min har fått butta sedan i tisdags och jag märker ingen förbättring alls. Fick dock till mig att ge butta i minst 10, helst 14dgr, men kommer dessa extra dagarna ge någon skillnad verkligen 🤔
 
Ser ju absolut ut som kota och något mer, men 4 stick kanske max om man kollar på hur blodet har runnit? Hoppas ni hittar vad det är denna gången ni är iväg! Och var inte rädd att fråga vad de bedövar och varför man tror den strukturen, en duktig veterinär vill ju att djurägaren ska vara med på banan ☺️

Ja precis, men tycker ändå det låter som få bedövningar när det inte släcker, speciellt om det vore aktuellt att bedöva annat ben 😅 Men jag är ju inte veterinär

4 stick var vid kotan tror jag, 2 på utsidan och 2 på insidan. Och sedan 2 högre upp, TROR jag 🫣
Hon är väldigt duktig och noggrann med att förklara, men jag har nog svårt att lägga det på minnet tror jag..
 
Någon som vet hur länge man behöver ge butta för att märka skillnad i ridningen? Om det nu hade gett något resultat alltså, hade man märkt det redan efter någon/några dagar då? Min har fått butta sedan i tisdags och jag märker ingen förbättring alls. Fick dock till mig att ge butta i minst 10, helst 14dgr, men kommer dessa extra dagarna ge någon skillnad verkligen 🤔
Det är nog väldigt individuellt men för de av mina där det gett skillnad har det märkts efter typ några dagar till max en vecka.

Men det har ju både smärtstillande och antiinflammatorisk effekt. Och om inflammationen ger mer smärta än det smärtstillande tar bort kan man ju få effekt efter längre tid när inflammationen dämpas med tänker jag?
 
Jag ringde veterinären idag för det har verkligen inte förbättrats någonting, egentligen bara blivit värre sedan senaste besöket. Hade tid 22/5 men vi får komma nu på måndag istället, det ska bli väääldigt intressant att se om vi lyckas hitta problemet nu..

Det känns inte som att det här kommer få ett lyckligt slut om jag ska vara ärlig. Hon har varit i min ägo i 10 månader och vi har verkligen inte kommit någonstans. Hon blev precis 5 efter att hon kommit till mig, och idag kan vi fortfarande inte galoppera två varv i manegen. Man lär så länge man lever antar jag..
 
Uppdatering om min med kotledsskada. Såret läker väldigt sakta (men fint), och ibland är det lite gult kladd när jag byter bandage. Är detta normalt, eller behöver vet komma ut igen? Kanterna på såret är ljusrosa o fina, förr var det lite svullet runt leden men det har helt gått ned sen flera veckor tillbaka. Om såret var 1,5 cm stort innan så är det kanske 0,5 nu, men som sagt vätskar det lite. Han verkar helt opåverkad f.ö.
 
Hon var 9 😔 Enligt vet så var det här inte färska skador utan flera år gamla, och hennes konformation bak hade verkligen inte hjälpt utan snarare förvärrat om inte tom orsakat det hela.

Hade henne i ett år och ju mer hon reds och tränades ju surare blev hon. Tog ut vet efter en låååång vintervila och då konstaterades det att hon var helt slut i gaffelbanden. Hon togs bort strax efteråt. Vi provade Metacam men det gjorde inte så mkt skillnad, men å andra sidan- om du har har stukat foten så lär du ju inte bli mer pepp på att belasta foten bara för att du käkar Ipren.
Vad hade hon för konformation bak som ställde till det? Hoppas det är okej jag frågar
 
Uppdatering om min med kotledsskada. Såret läker väldigt sakta (men fint), och ibland är det lite gult kladd när jag byter bandage. Är detta normalt, eller behöver vet komma ut igen? Kanterna på såret är ljusrosa o fina, förr var det lite svullet runt leden men det har helt gått ned sen flera veckor tillbaka. Om såret var 1,5 cm stort innan så är det kanske 0,5 nu, men som sagt vätskar det lite. Han verkar helt opåverkad f.ö.
Låter som vanlig sårvätska som är normalt i läkningsfas? Men du kanske kan ringa eller maila vet och bara fråga om du är osäker?
 
Uppdatering om min med kotledsskada. Såret läker väldigt sakta (men fint), och ibland är det lite gult kladd när jag byter bandage. Är detta normalt, eller behöver vet komma ut igen? Kanterna på såret är ljusrosa o fina, förr var det lite svullet runt leden men det har helt gått ned sen flera veckor tillbaka. Om såret var 1,5 cm stort innan så är det kanske 0,5 nu, men som sagt vätskar det lite. Han verkar helt opåverkad f.ö.
Är det genomskinligt säger jag sårvätska som @MiniLi . Var är ju mer.. inte genomskinligt 🙈
 
Återbesök idag då - självklart sprang hästen som ett ljus och visade ingenting av den ovillighet hon gör hemma 😴 därför bedövade vi inget, eftersom hon redan sprang på framåt. Röntgade istället båda bak - haser, kotor och knän. Det enda som syntes var en ev pålagring på vä bakknä och något som såg ut som en cysta dock högre upp och förmodligen inget som påverkade.

Så nästa åb är fortsatt 22/5, då är deras beridare tillbaka och då är tanken att vi ska prova att bedöva och sedan ultraljuda.

Jag vet ingenting om sånt här, är detta en bra eller dålig diagnos? Förstår att det beror på omfattningen men på ett ungefär? Hästen är 6 år i höst och knappt blivit mer än inriden innan mig, hur kan hon redan ha pålagringar?
 
Återbesök idag då - självklart sprang hästen som ett ljus och visade ingenting av den ovillighet hon gör hemma 😴 därför bedövade vi inget, eftersom hon redan sprang på framåt. Röntgade istället båda bak - haser, kotor och knän. Det enda som syntes var en ev pålagring på vä bakknä och något som såg ut som en cysta dock högre upp och förmodligen inget som påverkade.

Så nästa åb är fortsatt 22/5, då är deras beridare tillbaka och då är tanken att vi ska prova att bedöva och sedan ultraljuda.

Jag vet ingenting om sånt här, är detta en bra eller dålig diagnos? Förstår att det beror på omfattningen men på ett ungefär? Hästen är 6 år i höst och knappt blivit mer än inriden innan mig, hur kan hon redan ha pålagringar?
Obehandlade inflammationer kan ge pålagringar på ett par månader med lite otur.

Var hon ren på böjprov idag alltså?
 
Obehandlade inflammationer kan ge pålagringar på ett par månader med lite otur.

Var hon ren på böjprov idag alltså?
Hmm okej.. hon har varit såhär sen hon kom till mig i juli, så det är ju något hon gått med ett tag.

Idag gjorde vi inget böjprov, det gjordes på senaste besöket 10/4. Idag sprang vi på hård underlag, longerade i manegen och red.
 
Hmm okej.. hon har varit såhär sen hon kom till mig i juli, så det är ju något hon gått med ett tag.

Idag gjorde vi inget böjprov, det gjordes på senaste besöket 10/4. Idag sprang vi på hård underlag, longerade i manegen och red.
Väldigt annorlunda utredning än jag är van vid. Håller tummarna ni får mer svar nästa besök
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
473
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 189
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 760
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 179
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp