Hästgård eller Uppstallning?

J

Jottis

Hallå!

Ridit sedan jag varit liten på ridskola, skött andras hästar, jobbat utomlands med hästar osv. Har aldrig fått egen häst av mina föräldar utan det har varit min stora dröm att köpa "när jag blir vuxen". Nu tycker jag att jag börjar bli vuxen... och vi har så smått börjat att snegla på hus ute på landet där det även finns ett tillhörande stall. Även min dotter är hästintresserad.

Nu till min fråga - tycker ni att jag, den dagen jag hittar mitt drömhus, ska satsa på en egen häst + ponny till dottern, eller är det smartare att först vara uppstallad hos någon annan där man då kan få lite råd och hjälp med sin första "egna" häst. Man är heller inte lika bunden som om du har dom hemma på gården utan någon som kan hjälpa till med utsläpp/insläpp etc. Vad tycker ni är fördelarna med att ha hästen hemma kontra uppstallad? Kanske vi ska lägga ner planerna på att hitta en egen hästgård utan satsa på ett "vanligt" hus utan stall? Om man ser rent ekonomiskt - vad tror ni man tjänar på att göra då (en liten hästgård kostar ju lite mer att köpa men å andra sidan är det ingen "stallhyra")

Tips och tankar mottages gärna från er andra där ute i cyberrymden!
 
Sv: Hästgård eller Uppstallning?

Första åren skulle jag rekommendera att stå inackorderad så du får hjälp o råd. Det är dessutom roligt med sällskap, skönt att kunna åka iväg ochfå hjälp med hästarna samt skönt att inte ha alla dagens pass.

Har både haft "eget" stall och varit inackorderad på olika sätt. Trivs väldigt bra med att ha andra omkring mig i stallet samt att ungarna tycker det är roligt med sällskap av andra barn.
 
Sv: Hästgård eller Uppstallning?

Hola,
Att köpa ett hästställe, litet som stort kostar på vissa ställen en spottstyver. På andra multum. Väldigt mycket beror ju på var du bor.

Själv bor jag i Stockholms Län. Här är det kostsamt att köpa en gård. Även villa med stall. Å andra sidan kostar det grymt mycket pengar att stalla upp en häst och en ponny här.

Enkelt räknat så kostar det minst 6000 för två, mera sannolikt 8 eller 9.

För mig som alltid har haft minst två egna så har det inte varit tal om annat än att äga ett eget ställe. Det skulle bli för kostsamt att stalla upp dem.

Förvisso är vi litet låsta men vi har inte större behov av att resa än att det lätt kan ordnas med häst och husvakt någon vecka om året.

Det kan vara klokt att ha hästen uppstallad någonstans och få lite stöd första halvåret. Men inte nödvändigt.
Lite krasst så är det inte värre eller svårare än att få sitt första barn. Man får läsa på, gå på BVC och prata med andra kanske mera vana mammor för att få stöd och råd.

Du har ju en del hästerfarenhet från tidigare som inte är att ringakta.

mvh Eva
 
Sv: Hästgård eller Uppstallning?

Om jag får välja om igen idag så skulle jag satsat på mindre "vanligt" hus och låta hästarna stå uppstallade. Vi köpte egen gård för två år sedan och sedan dess har ridningen förfallit i takt med intresset. Det är väldigt ensamt att ha eget stall- men såklart i ditt fall är det ju du och dottern, här är det bara jag... Jag har tröttnat eftersom jag inte har nån att dela glädje och arbete med. Bara att ha nån att snacka skit med medan man mockar saknar jag...

Men ekonomiskt så är det lättare. Det blir några få stora utgifter (så som hö-inköp) istället för den månatliga stallhyran. Och man får bestämma själv o behöver inte köa för att få skottkärran. :D

Jag hade nog prövat att ha uppstallad häst först, eller kanske kan ni hitta en hästgård stor nog för att ha några inackorderingar själva?
 
Sv: Hästgård eller Uppstallning?

Jag har alltid haft min häst uppstallad tidigare, både på bra och mindre bra ställen. Nackdelen är att du måste kompromissa, tex. vad gäller foder, fodringstider, utrsläppstider. Fördelen är att ni är många och det finns alltid någon att rida med, eller någon som kan hjälpa till praktiskt eller med råd. Du är inte fullt lika bunden som du är när du har eget stall.

Nu har vi egen gård sedan två år. Jag fullkomligt älskar det. Så otroligt skönt att få bestämma allt själv. Jag rider gärna själv och trivs själv så för mig är det inga problem, men visst kan jag sakna någon att snacka lite skit med ibland. Jag har flera kompisar i närheten som har stall, så ibland träffas vi och gör något tillsammans. Jag har tre hästar nu för ungefär samma kostnade som jag hade en tidigare, men det beror förståss på hur dyrt boendet/stallet är som du köper. Vi får lite inkomst på gården på sommarne då vi har beteshästar. Vi skulle kunna hyra ut några boxar också, och på sätt kan man ju få sällskap, men ändå ha hästarna hemma.

Jag kan inte tänka mig att stalla upp mina hästar igen, men har ändå massor med jättefina minnen från mina år som uppstallad.
 
Sv: Hästgård eller Uppstallning?

jag har egen gård med stall.
hade hästarna hemma ngt år.
sen tröttnade jag.
nu är dom inhyrda igen.

mest för att jag vill ha träningsmöjligheter!

såklart att det är mysigt o ha dom hemma också...
men vintertid är det ganska jobbigt.
ska skottas överallt, vattnet fryser, ridvägarna kan va tråkiga om det inte finns ridhus i närheten, dåligt med ridsällskap.
beror på vart man bor, men där jag bor fick jag rida ut ensam...varje gång! det tröttnade man på. hade man haft många stall omkring sig o mer liv o rörelse, men ändå lugnt i sitt eget stall, så hade det varit mkt roligare kan jag tro!

det ÄR billigare att ha dom hemma. absolut.
och det är skönt att VETA att hästarna inte glömms fodras osv eftersom man sköter det själv och VET att dom får mat när man önskar osv.

men jag trivs ändå bäst som inhyrd.
 
Sv: Hästgård eller Uppstallning?

Som "nybörjare inom egen häst-området" hade jag gärna velat ha hästen inackorderad en tid för att kunna få hjälp och stöd av andra.

Jag började rida 1964, red på ridskola, hade foderhästar och red andra människors hästar under alla år. 2001 köpte jag min första egna häst och hade henne inackorderad, vilket jag var oerhört tacksam för.
Först 2005 flyttade vi till egen gård, men till att börja med kände jag mig ganska osäker. Det är skönt att ha någon att fråga!
Jag har det bra förspänt med grannar som liksom jag själv jobbar oregelbundet och ofta är lediga på dagtid mitt i veckan. Det innebär att jag nästan alltid har någon att rida ut tillsammans med - det finns oändliga ridmöjligheter här på Hallandsåsen ;)
Förra våren anlade vi en ridbana, så om jag inte rider ut kan jag träna hemma.

Immer
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 203
Senast: Smurfoff
·
Anläggning ”Går” det att ha egen hästgård som ensamstående? Någon här som har det och kan dela med sig av sina erfarenheter? Min dröm är att bo...
2
Svar
33
· Visningar
3 571
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 728
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp