Bukefalos 28 år!

Var vill vi bo?

Haha ja, min sambo är polis och det går under ”Gävleborgs rövhål”, mycket droger som kokas i bygden där 😆
Ojdå! Ja, då är det verkligen inget för oss! Även om droger naturligtvis förekommer överallt, så håller vi oss helst borta från orter som är ökända för hög förekomst av droger.
Jag som jobbar med missbrukare kan säga att det finns rätt mycket i Dalarna också. Och Västerås, Enköping och Uppsala är absolut överrepresenterat i "våra" kretsar. Det finns överallt så jag hade inte oroat mig för just den biten när jag köpte gård. Däremot vill man ju inte köpa gård i ett område som anses socioekonomiskt eftersatt eller med låg status, för det leder sällan till någonting positivt i längden. Men det är ju en helt annan fråga.
 
Jag som jobbar med missbrukare kan säga att det finns rätt mycket i Dalarna också. Och Västerås, Enköping och Uppsala är absolut överrepresenterat i "våra" kretsar. Det finns överallt så jag hade inte oroat mig för just den biten när jag köpte gård. Däremot vill man ju inte köpa gård i ett område som anses socioekonomiskt eftersatt eller med låg status, för det leder sällan till någonting positivt i längden. Men det är ju en helt annan fråga.

Ja, missbrukare finns ju som sagt var överallt. Det jag främst vill undvika är (mindre) orter som är ökända för droganvändning och/eller tillverkning.
 
Vi funderar på en tur runt norra delen av Uppland (med omnejd) också, men spontant känns det som att det finns ett mindre utbud av tänkbara orter där. Jag utgår från att allt runt/ i närheten av Uppsala blir på tok för dyrt, men jag vet inte riktigt hur långt norrut man behöver titta för att priserna ska gå ner. Östervåla, Österbybruk? Heby och Tierp vill vi i alla fall ta en titt på.

Sedan är jag trots allt lite sugen på en sväng runt södra Gästrikland också. främst runt Årsunda, Storvik, Torsåker, så Sandviken-trakten. Geografiskt bra läge för oss, det ser ut att vara okej huspriser, men så är det det där med vården som ju är en viktig punkt för oss, som bekymrar mig en aning.

Sjukhuset i Sandviken, hur stort är det? Är det mer av en något utökad hälsocentral, eller är det ett "riktigt sjukhus"?
 
Kom på att en god vän till mig bor utanför Fjärdhundra. Hen köpte sin gård för länge sen men köpte till mer mark nyligen och det var väldigt prisvärt. Fjärdhundra som samhälle är inte så mycket men det finns mataffär mm. Läget är dock väldigt bra i förhållande till kostnadsläget (jag har inte kollat i närtid vill jag dock flagga för). Min vän pendlar till Stockholm vissa dagar. Då kör hen 20 minuter till Enköpings station och tar tåget. Hen når även Sala på mindre än en halvtimme och Västerås och Uppsala på under en timme. Till Stockholm tar det lite mer än en timme med bil.
 
Vi funderar på en tur runt norra delen av Uppland (med omnejd) också, men spontant känns det som att det finns ett mindre utbud av tänkbara orter där. Jag utgår från att allt runt/ i närheten av Uppsala blir på tok för dyrt, men jag vet inte riktigt hur långt norrut man behöver titta för att priserna ska gå ner. Östervåla, Österbybruk? Heby och Tierp vill vi i alla fall ta en titt på.

Sedan är jag trots allt lite sugen på en sväng runt södra Gästrikland också. främst runt Årsunda, Storvik, Torsåker, så Sandviken-trakten. Geografiskt bra läge för oss, det ser ut att vara okej huspriser, men så är det det där med vården som ju är en viktig punkt för oss, som bekymrar mig en aning.

Sjukhuset i Sandviken, hur stort är det? Är det mer av en något utökad hälsocentral, eller är det ett "riktigt sjukhus"?
Jag tänker att Storvreta, Vattholma, Björklinge och Vänge tex får alla räknas att ligga inom Uppsala-priser. Ut mot Alunda (mote Östhammar till) blir det nog också lite billigare.

Skyttorp är nog lite billigare. Jumkil och mot Harbo till är ett annat håll som nog är lite billigare. Jag har bekanta som jobbpendlade Harbo-Arlanda.... och tyckte det funkade.
 
Vi funderar på en tur runt norra delen av Uppland (med omnejd) också, men spontant känns det som att det finns ett mindre utbud av tänkbara orter där. Jag utgår från att allt runt/ i närheten av Uppsala blir på tok för dyrt, men jag vet inte riktigt hur långt norrut man behöver titta för att priserna ska gå ner. Östervåla, Österbybruk? Heby och Tierp vill vi i alla fall ta en titt på.

Sedan är jag trots allt lite sugen på en sväng runt södra Gästrikland också. främst runt Årsunda, Storvik, Torsåker, så Sandviken-trakten. Geografiskt bra läge för oss, det ser ut att vara okej huspriser, men så är det det där med vården som ju är en viktig punkt för oss, som bekymrar mig en aning.

Sjukhuset i Sandviken, hur stort är det? Är det mer av en något utökad hälsocentral, eller är det ett "riktigt sjukhus"?

Titta på Skutskär men väster om tågspåret. Eller Älvkarleby/Älvkarleö. Naturen är fantastisk. Eller lite längre norrut, mot Hedesunda (Gävleborg).

Ja bruket kan lukta men det är inte dagligen.
 
Kom på att en god vän till mig bor utanför Fjärdhundra. Hen köpte sin gård för länge sen men köpte till mer mark nyligen och det var väldigt prisvärt. Fjärdhundra som samhälle är inte så mycket men det finns mataffär mm. Läget är dock väldigt bra i förhållande till kostnadsläget (jag har inte kollat i närtid vill jag dock flagga för). Min vän pendlar till Stockholm vissa dagar. Då kör hen 20 minuter till Enköpings station och tar tåget. Hen når även Sala på mindre än en halvtimme och Västerås och Uppsala på under en timme. Till Stockholm tar det lite mer än en timme med bil.

Tack, jag hade mer eller mindre räknat bort hela Enköpings kommun, men tack vare din kommentar tog jag en ordentligare titt och såg att det ju finns en hel del inom vår budget, t. ex. i/kring Fjärdhundra. Läget där är ju toppen på många sätt!
 
I går tog vi en biltur kring (delar av) Uppland och södra Gästrikland, till bland annat Heby, Tierp och Sandviken. Jag hade hoppats på att det skulle bli lättare av att se orterna och "få en känsla", men det verkar inte ha hjälpt alls. I stort sett alla orter har sina klara fördelar.

Läget är ju en viktig punkt - både rimligt avstånd till Stockholm, och att det är enkelt att resa kollektivt för dottern/dotterns kompisar.

Och så djuren. Helst av allt vill vi förstås hitta en egen gård, där vi kan ha hästar hemma, men vi är även öppna för att "bara" bo lantligt med en större tomt, och ha hästen/hästar inackorderade. Jag tycker att det ser betydligt troligare ut att hitta en gård inom vår budget i Dalarna, än i Uppland. Å andra sidan finns det mängder med stall runt omkring de orter vi tittat lite på i Uppland också, så det lär inte vara omöjligt att hyra in en eller två hästar någonstans. Och så vill vi ju ha relativt nära till en ridskola/ridklubb med pararidning, och då är frågan hur nära det "behöver" vara. Egentligen är ju det mesta inom det området vi tittat på tillräckligt nära de flesta andra orterna för att man trots allt kan åka emellan, om det skulle vara så. Alla har nog vettiga klubbar inom en timmes resväg, tror jag.

Kvalitet och tillgänglighet till vård är ju en annan stor punkt. som också är svår att få något ordentligt grepp om när man s. a. s. "tittar utifrån", och också lite svårt att avgöra hur mycket vikt vi bör lägga vid. Självklart vill vi ha tillgång till bra vård när det behövs, vi vill inte ha allt för långt till en t. ex. en akutmottagning. Samtidigt går ju en hel del att lösa digitalt nu, så samma fysiska närhet är kanske inte absolut nödvändig. T. ex. bör ju mycket samtal med en psykolog eller kurator kunna göras digitalt, i alla fall vissa gånger, om det är en lite längre resväg. Bor man nära någon av de lite större städerna finns också större utbud av all sorts stöd och hjälp, men i en mindre ort kanske det å andra sidan kan vara lättare att "få plats" inom det utbud som finns.

Eftersom vi är en troende familj vill vi också att det ska finnas en församling där vi kan "hitta hem". Även där är utbudet förstås större i större städer, men å andra sidan finns det även mindre orter med fantastiskt starka och fina församlingar. Sådant är dock svårare att bilda sig en uppfattning om när man ser på "utifrån".

Vi har i alla fall kommit en bra bit på väg jämfört med när jag startade den här tråden. Nu vet vi i alla fall ett område på uppskattningsvis 8 gånger 13 mil, inom vilket vi ska leta. Det är i alla fall en riktning, och någonstans att börja gå på visningar o. s. v.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 509
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 674
Senast: kma
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 311
Kropp & Själ Jag funderar på om jag och sambon är rätt för varandra, hur vet man? Jag trivs inte helt på jobbet, tråkiga arbetsuppgifter och...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp