Hästhandlare granskas i TV3

Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Veka kotor, halt på alla fyra vid köpet osv. Känns som det största problemet ligger i att köparna är okunniga.
Att en häst har så veka kotor att den inte håller för ridning borde väl dom flesta med god hästvana kunna se med egna ögon.
Och köper man en häst trots att den vid veterinärbesiktningen är halt på alla fyra, så köper man ju på sig problem...

Fast så så ju inte den första besiktningen, utan då var hästen ua. De var när köpare gjorde en egen besiktning någon månad efter köpet med egen veterinär som de visade sig att hästen hade allt detta.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Men HUR i hela friden kan man godta en gammal besiktning som säljaren gjort? HUR? VARFÖR?

För egen del tycker jag att man fullkomligen tigger om att bli förd bakom ljuset.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

*kl

Jag har hållit på med hästar i hela mitt liv. Min mamma är hästnörd ända in i lilltån. Min pappa och hans hustru har alltid haft hästar. Så jag är född och uppvuxen i stallet.

Jag kan INTE för mitt liv se om en häst har veka kotor. Jag är usel på att se om en häst ser bra ut i ben, rygg och kropp. Jag kan se hältor även om de är små. Om hästen den är hållbar eller inte i helhet kan jag ana. Jag kan ibland se att det är "något" galet men kan inte peka på vad. Jag har försökt lära mej. Jag har läst på och gjort vad jag kan för att lära mej. Men det ligger inte för mej helt enkellt (lite som matematik kanske:o)...
Tycker synd om hästköpare som är som jag och inte varit kloka nog som jag och tagit hästen till en veterinär för att få ett eget utlåtande INNAN jag köpt en häst.

Man litar lite på att en hästhandlare är bra eftersom dom har det som företag. Därför är jag väldigt glad att sånt här lyfts fram. Jag känner nämligen folk som köpt dåliga hästar och sålt hästar till hästhandlare som är kända i hästvärlden som dåliga. Men ibland når inte rykten fram i tid.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Varför litar man på en hästhandlare bara för att den har företag?

Jag menar inte att jag gör det själv. (jag litar inte å någon:o)

Men som företagare vill man ha gott rykte. (Är iaf vad man trorsom privatperson). Och att detta sker är inte allmänvetande hos "vanligt" hästfolk. Tyvärr köper många hästar utan att vara tillräckligt påläst. Hade inte jag haft den familj jag har hade jag kanske varit en av dem:crazy:
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Jag litar av nån anledning mer på en person som privat säljer en häst än företag som förmedlar..
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

För att man är naiv tror jag. "Det är ju ett företag, dem måste ju vara seriösa annars skulle de inte få några kunder". I mångas ögon är det privatpersoner som luras, inte företag vilket gör att folk litar på "företaget" och tror på det dem säger, medan folk är mer vaksamma mot privatpersoner.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Men HUR i hela friden kan man godta en gammal besiktning som säljaren gjort? HUR? VARFÖR?

För egen del tycker jag att man fullkomligen tigger om att bli förd bakom ljuset.

Vem blev/blir förd bakom ljuset???

Har nu kritiskt granskat detta program och som alltid frmagår bara det som säljer...

Själv reagerade jag på både köparnas bistande kunskap och även säljarens brister... I båda fallen framgår det att individens direkta närmiljö mkt väl kan orsakat akuta hältor eller annan typ av missförhållande för den enskilda "handelsvaran". Här bör man ha i åtanke att brist på kunskap ofelbart leder till lidande för den enskilda individen (hästen) men det är ett förekommande männskligt beteende och ska till varje pris respekteras som ett bevis på människans ofelbarhet.

En mkt viktig "detalj" som varje seriös reporter först skulle ha konfronterat om man nu verkligen ville belysa sanningen är väl yrkesutövandet !!!!

I flertalet uppvisade fall delgavs en veterinärbesiktning på den säljande hästen med komentarer i veterinärutlåtandet. U.A. Återkommande!!!

Trots detta så hänvisar man i senare mera kliniska undersökningar att kroniska skador bevisligen funnits långt innan både försäljning och därmed även högst troligt redan innan inköp av säljaren.

Min reflektion,,, Varför har inte denna/dessa veterinärer konfronterats med sina veterinärintyg om att den enskilda hästen varit U.A. vid både inköp och försäljning.

Det hade varit väldigt intressant att i alla fall en minut fått ta del av hur en yrkesutövare bedömt sin bedömning och hur det kan skilja på U.A. frän en månad till en annan månad med en kollegas bedömning om en långt gående kronisk åkomma.

Som både säljare och köpare som uppvisar sin bristande hästkunskap så borde väl man i alla fall kunna förlita sig på det yrkesutförande som båda parterna anser som av innehavande av legitimering uppvisa bättre kunskap.

Valde man att inte belysa detta för att inte stöta sig med kollegor eller går allt att köpa för pengar,, även ett blankt U.A.

En seriös veterinär dokumenterar det som för dagen går att ta del av,, för både säljare och köpares trygghet bör även ett sk dopingprov tas för att helt utesluta att individen för dagen "råkat" få i sig ngn form av smärtlindring.

Man bör slutligen som köpare kontrollera lagstifningen och dom skillnader som gäller när man köper av en privatperson v.s. företag.

I samtliga fall gör man klokt i att innan avtal ingås kontrollera vederbörande mot kronofogdemyndigheten, skatteverket, länsstyrelsen samt om företag, bolagsregistret.

Detta bör noteras av båda parterna liksom att min empati går inte annat än till den som verkligen lider men enligt lagen är helt rättslös att föra sin talan.

Jag skäms verkligen för hur dagens utveckling uppvisar hur det till varje pris anses som förmildrande omständigheter att man är naiv.

Naiv i klartext = bekräftelse på bristande kunskap.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Hade jag en halvknackig häst hade jag utan problem kunnat tratta i den butta och vet precis vilken veterinär som hade gett den UA vid en gårdsbesiktning, även om den uppvisat en mindre god dagsform.

Vet också en försäkringsbolagsrepresentant i krokarna som ägnat sig åt hästförsäljning på uppdrag åt kunder. Hästarna var i flera fall under medicinering när köparna provred (lapparna på boxen togs dock ner när det kom spekulanter). Hästarna besiktigades medicinerade och fraktades iväg till sina nya ägare. Som var tillbaka efter en månad, fly förbannade med en halt häst i stallet.

Ja, så går det till ute i stallen.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

*kl*

Tittar just nu på programmet på tv 3 Play. Har kollat på det första fallet än så länge.

Det jag reagerat på hitills är bland annat att när köparen gjorde en egen besiktning "upptäcktes veka kotor bak" - eh what?
Rena exteriöra fel är ju knappast ett dolt fel eller något som uppkommer på några månader.

Säljaren erbjöd sig att byta hästen, detta enligt köparen.

Dom menar att om man kryssar i "allround" så är det en häst som ska "fungera till all slags ridsport" ? Vad menar dom med det och framför allt på vilken nivå?

Nu tror jag inte just denna säljare är särskilt seriös, faktum är väl att det är ganska uppenbart men ibland blir jag faktiskt svettig på köpare.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Konsumentköplagen gäller då privatperson köper från företagare/näringsidkare. Ställer högre krav på säljaren. Rätta mig om jag har fel.

Två privatpersoner är "lika" och kan då förhandla fram egna avtal, likväl som två näringsidkare.

Wrangler.

Kryssar jag i allround menar jag på hobbybasis till lite av varje. Skogsmulle.
Ej till tävling av något, då kryssar jag tävling. Det är så jag tolkar kontraktet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

*knapplån*

har inte 3:an så jag tänkte kolla på tv3play, men det funkar inte hos mig :( får hoppas att det funkar i morgon för jag vill gärna se programmet...
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Lagen säger ju ingenting om att företagare skulle vara mer seriösa, bara att lagen är hårdare.

Varje år hamnar massor av företag på Svarta Listan, det är just för att de inte är seriösa.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

*Knappen*
Visst är säljaren oseriös, inget snack om saken. Men köparna är ju så fullkomligt okunniga och slarviga så man tror inte det är sant.
Missar veka bakkotor (som verkligen syntes hur tydligt som helst på bilderna), köper en häst som är halt på alla fyra vid besikting, accepterar ärrvävnaden rakt av utan att be att få skadan ultraljudad osv.

Vidare funderar jag över struppipningen hos häst nummer ett. Om man inte gör en ganska omfattande besiktning och anstränger hästen ordentligt lär ju inte det märkas vid besiktning, och kanske inte vid lättare hobbyridning alls? Det framgick inte i reportaget om struppipningen var något som köparen märkt av. Jag fick uppfattningen att det var ett bifynd vid den omfattande besiktningen som köparen gjorde när hon ville lämna tillbaka hästen. Och om man köper en läromästare för 22' (av en handlare som ska tjäna pengar på affären dessutom)är det iallafall i min värld ganska uppenbart att hästen inte är 100% fräsh om den inte är äldre än 15 år.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

KL

Hur i hela friden kan man vara så dum att när hästen man tänkt köpa inte går igenom besiktning för att den är halt runt om så köper man den på "öppet köp" och tar hem och börjar veterinärbehandla den???:eek:
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Alltså, hon hade ju redan köpt och tagit hem den. Om du ska ha en häst i den prisklassen som hon tänkt sig, en schysst kompis som man vill ha kul med och som du dessutom redan lärt känna, är nog inte det ett så svårt beslut att ta. Naivt, möjligtvis, men inte nödvändigtvis dumt. Det är kanske inte optimalt att köpa en häst som nyligen haft inflammationer , men det kan ju vara i allra högsta grad behandlingsbart.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Ja men då får väl ägaren behandla den och så får man återkomma när den är frisk :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I september förra året stoppades en bil med hästtransport av polisen - bakom ratten satt en kvinnlig hästhandlare, och i transporten...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
3 010
Senast: Takire
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blir både ridsport och familjerelationer när sex pappor ska coachas till ryttare av sina döttrar. I TV3:s "Det stora hoppet" sätter...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter TV3 har i veckan bjudit på tre premiärer. Men tittandet linjärt har varit svagt. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp