Hästhantering med häst som inte går att hantera.

Lucky luke

Trådstartare
I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi henne. Enligt säljaren kunde hon vara lite sur vid hanteringen men vi såg inga problem när vi hanterade henne. Jag kunde gå in i hagen och hämta henne utan problem och öronen var alltid framåt. Men så släppte vi ihop henne med 2 andra ston, en mor och en dotter och vår häst blev som förbytt. Hon började bitas och hon gick inte att fånga in i hagen och hon fick ett riktigt hingstigt beteende. Först trodde vi att det var något fel så vi gjorde en utredning av henne för att se att hon inte hade ont någonstans men alla prover och undersökningar var utan problem. Vi kan inte ens ta in hästen och göra iordning henne utan att hon bits och lägger öronen slätt bakåt och ibland så resor hon sig upp och tittar ned över nosen med en blick som säger att jag skall döda er... Ingen rolig häst längre alltså. Nu kommer frågan : hur gör man för att lösa ett sådant här problem, hon har uppenbarligen inte ont? Går ett sådant beteende att träna bort och skall jag ta bort henne från flocken. Jag skall tillägga att så fort man fått på träns så är det en helt annan häst, då är hon cool lugn och gör precis allt du ber om så ridningen fungerar jättebra.
 
Senast ändrad:
Hästar som reagerar dåligt vid tex borstning så här års är inte jätteovanligt. Fyllningen gör att det kliar otäckt i huden och borstning/sadling kan vara riktigt obehagligt.

Helt ärligt, så länge beteendet inte blir rent farligt så hade jag låtit det vara. Om hon inte har ont-ont så har hon inte. Alla hästar uppskattar inte att bli ompysslade. Ev hade jag tagit henne ifrån flocken, iom det starkt förändrade beteendet så funkar inte gruppen optimalt, utan den behöver en annan form av sällskap.
 
Aggressivt beteende är aldrig ok - men utred smärta först. Sen/samtidigt är det dags att ta ut tränare eller skicka på träning - och ni behöver följa med och lära er av tränaren hur man ska hantera den här typen av häst. Det finns flera olika förhållningssätt i träningen, mjuka metoder och hårda metoder, men det är en allvarlig situation - oavsett hur, så måste det lösas. Det kan vara så att hon reagerar på något ni gör, och att det är helr rimligt av henne. Eller så tycker hon det är tråkigt, är rädd, kan vara allt möjligt.

Kanske börja med att ta ut en tränare/problemlösare och be om ett utlåtande om var det är det går snett mellan er.
 
Hästar som reagerar dåligt vid tex borstning så här års är inte jätteovanligt. Fyllningen gör att det kliar otäckt i huden och borstning/sadling kan vara riktigt obehagligt.

Helt ärligt, så länge beteendet inte blir rent farligt så hade jag låtit det vara. Om hon inte har ont-ont så har hon inte. Alla hästar uppskattar inte att bli ompysslade. Ev hade jag tagit henne ifrån flocken, iom det starkt förändrade beteendet så funkar inte gruppen optimalt, utan den behöver en annan form av sällskap.
Det var helt klart vid byte av flock.
 
I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi henne. Enligt säljaren kunde hon vara lite sur vid hanteringen men vi såg inga problem när vi hanterade henne. Jag kunde gå in i hagen och hämta henne utan problem och öronen var alltid framåt. Men så släppte vi ihop henne med 2 andra ston, en mor och en dotter och vår häst blev som förbytt. Hon började bitas och hon gick inte att fånga in i hagen och hon fick ett riktigt hingstigt beteende. Först trodde vi att det var något fel så vi gjorde en utredning av henne för att se att hon inte hade ont någonstans men alla prover och undersökningar var utan problem. Vi kan inte ens ta in hästen och göra iordning henne utan att hon bits och lägger öronen slätt bakåt och ibland så resor hon sig upp och tittar ned över nosen med en blick som säger att jag skall döda er... Ingen rolig häst längre alltså. Nu kommer frågan : hur gör man för att lösa ett sådant här problem, hon har uppenbarligen inte ont? Går ett sådant beteende att träna bort och skall jag ta bort henne från flocken. Jag skall tillägga att så fort man fått på träns så är det en helt annan häst, då är hon cool lugn och gör precis allt du ber om så ridningen fungerar jättebra.
Hade tagit ut henne från flocken och testat ett senare ihopsläpp. Ibland trivs dom inte och det kan göra dom väldigt stressade även utanför hagen. Man får komma ihåg att det inte är en självklarhet att hästar fungerar ihop. Man måste lyssna på dom och hon visar ju ganska så klart och tydligt att hon inte trivs som det är.
 
Hade tagit ut henne från flocken och testat ett senare ihopsläpp. Ibland trivs dom inte och det kan göra dom väldigt stressade även utanför hagen. Man får komma ihåg att det inte är en självklarhet att hästar fungerar ihop. Man måste lyssna på dom och hon visar ju ganska så klart och tydligt att hon inte trivs som det är.
Hon biter de andra hela tiden, jagar bort dem men samtidigt föser hon med sig dem bort när vi kommer och skall hämta henne.
 
Då skulle jag börja med att ta henne ur flocken och se vad som händer. Har hon gått i flock tidigare? Har flera gånger sett sådant beteende fast mildare hos hästar som inte fått gå i flock tidigare.

Testa Munkpeppar. Och ta ut henne från flocken. Det är ju helt klart alldeles för jobbigt för henne att hålla koll hela tiden.
Jag använder munkpeppar redan men jag skall ta ut henne ur flocken så fort jag hittar en ny plats.
 
Hon biter de andra hela tiden, jagar bort dem men samtidigt föser hon med sig dem bort när vi kommer och skall hämta henne.

Om hon inte är snäll mot de andra hade jag definitivt tagit henne ur flocken och låtit henne gå själv i en hage bredvid. Det kan absolut vara stress p.g.a. flocken som triggar beteendet. Sen om det är stress över att ha en flock att hålla koll på, stress över att inte trivas i flock p.g.a. ovana eller nåt annat vet jag inte.
 
Finns det ingen möjlighet att ställa henne i en hage bredvid nu? Tänker att om det inte är problemet har du flyttat i onödan.
Hur länge har du haft hästen och hur länge har beteendet pågått?
Jag har 4 st hästar som jag har i en separat flock, tänkte kanske hon skulle passa bättre i den. Jag har haft henne sedan maj och allt började med att vi släppte in henne i den flock hon går i nu.
 
I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi henne. Enligt säljaren kunde hon vara lite sur vid hanteringen men vi såg inga problem när vi hanterade henne. Jag kunde gå in i hagen och hämta henne utan problem och öronen var alltid framåt. Men så släppte vi ihop henne med 2 andra ston, en mor och en dotter och vår häst blev som förbytt. Hon började bitas och hon gick inte att fånga in i hagen och hon fick ett riktigt hingstigt beteende. Först trodde vi att det var något fel så vi gjorde en utredning av henne för att se att hon inte hade ont någonstans men alla prover och undersökningar var utan problem. Vi kan inte ens ta in hästen och göra iordning henne utan att hon bits och lägger öronen slätt bakåt och ibland så resor hon sig upp och tittar ned över nosen med en blick som säger att jag skall döda er... Ingen rolig häst längre alltså. Nu kommer frågan : hur gör man för att lösa ett sådant här problem, hon har uppenbarligen inte ont? Går ett sådant beteende att träna bort och skall jag ta bort henne från flocken. Jag skall tillägga att så fort man fått på träns så är det en helt annan häst, då är hon cool lugn och gör precis allt du ber om så ridningen fungerar jättebra.
Förstår jag dig rätt att hennes beteende mot de andra hästarna inte är ett problem, utan hennes problem mot er när ni ska ta henne ur flocken? För i så fall skulle jag inte ta henne ur flocken alls. Snarare försöka ge henne mer tid där. Det kan vara så att hon saknat flocktid tidigare och att det helt enkelt är oerhört viktigt för henne - betydligt viktigare än att vara tillsammans med er just nu. Men jag kan som sagt ha missförstått din trådstart också.

Vad gäller beteendet vid skötseln så kan smärta aldrig uteslutas, även om hästen är utredd (det betyder ju bara att smärtan inte hittats). Och även om det inte är smärta så är det ju obehag. Jag skulle ha backat ordentligt och tagit allt väldigt stegvis så att hon aldrig behöver bli så upprörd. Det känns hårt att säga att hon "inte är rolig". Snarare har hon inte roligt. Jag hade gjort mitt bästa för att ändra på det. :)
 
Haft en häst som betede sig så. Hon blev lugnare av att gå ensam bredvid andra hästar i hagen jämte. Sen fick hon massage ( ge ej vid pälsfällning om hästen reagerar på detta), både i hagen och i stallet. När hon insåg att det var mer skönt än oskönt så vände hon och blev jättego 😊 Ta ut en massör som kan känna igenom henne och ge er tops på massage.Lycka till!
 
Hon biter de andra hela tiden, jagar bort dem men samtidigt föser hon med sig dem bort när vi kommer och skall hämta henne.
Men hur är tillvaron för de andra hästarna om hon biter och vallar dem? Har inte den hästägaren någon synpunkt, eller är de andra också dina? Jag tycker att egen hage låter som en bra start att börja med. De andra behöver ju också en dräglig tillvaro.
 
I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi henne. Enligt säljaren kunde hon vara lite sur vid hanteringen men vi såg inga problem när vi hanterade henne. Jag kunde gå in i hagen och hämta henne utan problem och öronen var alltid framåt. Men så släppte vi ihop henne med 2 andra ston, en mor och en dotter och vår häst blev som förbytt. Hon började bitas och hon gick inte att fånga in i hagen och hon fick ett riktigt hingstigt beteende. Först trodde vi att det var något fel så vi gjorde en utredning av henne för att se att hon inte hade ont någonstans men alla prover och undersökningar var utan problem. Vi kan inte ens ta in hästen och göra iordning henne utan att hon bits och lägger öronen slätt bakåt och ibland så resor hon sig upp och tittar ned över nosen med en blick som säger att jag skall döda er... Ingen rolig häst längre alltså. Nu kommer frågan : hur gör man för att lösa ett sådant här problem, hon har uppenbarligen inte ont? Går ett sådant beteende att träna bort och skall jag ta bort henne från flocken. Jag skall tillägga att så fort man fått på träns så är det en helt annan häst, då är hon cool lugn och gör precis allt du ber om så ridningen fungerar jättebra.

Jag funderar på magsår om ni inte redan gjort en gastroskopi av magsäcken, uppstår lätt vid en pressad situation med stress och get definitivt humörförändringar. Symptomen varierar väldigt mycket, men jag har haft en som var aggressiv och som sedan blev nöjd och trevlig när problemet upptäcktes och behandlades.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 107
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 082
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp