Hästintresset tar ny form

(Lokaltidningen)
Fler hästar, egna stall och gårdar är trenden. Gå på ridskola och tillbringa timmar med att mocka och vara i stallet är det allt färre som väljer.
- Det är inte samma starka genuina intresse bland barn och ungdomar som det var när vi startade, säger Margaretha Dorselius som tillsammans med sin man drivit Svedala ridcenter sedan 1991.

http://www.lokaltidningen.se/nyheter/?p=svedala&artikel=2008_06_19haestintresset_tar_ny_form
 
Sv: Hästintresset tar ny form

Någonstans måste man ju lära sig grunden. Antingen via ridskola eller så åker man iväg på kurs eller läger för nybörjare. Men grunden behövs på något sätt. Kanske att ridskolorna får ändra taktik, att skötarna får lite mer ridning eller liknande?
 
Sv: Hästintresset tar ny form

Fortsätter...
att ridskolorna kanske har mer - "köpa-häst-kurser" , med mer lärdom om vad en häst behöver, förutom ridningen. Om vaccinationer, avmaskning, skoning mm.

Men jag vet också att det är svårt att få elever i den typen av kurser, för när de kommit så pass långt tycker de redan att de kan allt! Och många föräldrar tycker att de betalar dyra pengar för RIDskolan, då ska barnen minsann rida. Det andra kan de lära sig av att vara i stallet...
 
Sv: Hästintresset tar ny form

Typiskt snåla storstadsföräldrar som inte fattar ett skit om hästar och som tror att bara för att ungen kan trava så kan den minsann både rida ut själv och sköta in/utsläpp, mockning, foder osv också... så går dom och köper en ponny för den va "sååååå sööööt" och "såååå billig" när ungen inte ens kan sitta upp utan hjälp :mad: :mad: *fnys*
Det är alldeles för många fina b- och c-ponnyer som förstörs och får olater när ungarna inte kan rida
 
Senast ändrad:
Sv: Hästintresset tar ny form

En sån kurs hade jag gärna skrivit upp mig på! Jag minns när jag var lite och gick på ridskola så hade vi typ 1 timme med hästarna inkl skötsel och ridning och lite mindre än 1 timme teori. (kändes det som iaf) Minns fortfarande och har nytta av en del av teorin.

Nu när jag som oerfaren vuxen skulle köpa pållar så gick man på en del nitar (ångrar inget!!!) som man fått lära sig av när det gäller köp och sånt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp