Bukefalos 28 år!

Hästjobb runt världen

Stefffie

Trådstartare
Har börjat att ganska seriöst överväga att ta ett längre (typ 6 mån) uppehåll från jobb, och istället resa någonstans i världen och jobba med hästar på något sätt. Varför inte liksom?
Ett uppenbart alternativ är ju att åka till Australien och jobba på någon av deras cattle stations, jag är under 30, så jag kvalificerar för ett working VISA.
Någon på buke som gjort detta? Eller något liknande?
Eller har ni några andra hästrelaterade drömmar ni kan dela med er av? Vart i världen ska jag åka? Vad kan jag göra?

Kravspeccen är väl att det måste vara något som funkar relativt kortsiktigt, alltså 6 månader, och är varierande och kul för en medelmåttig ryttare som inte är rädd för att hugga i.
 
Har ingen erfarenhet själv av utomlandsjobb, men jag har bekanta som jobbat på Island, i Tyskland, Österrike och Irland. Varierande beroende på målsättning osv. Man måste inte åka så långt bort som Australien ;)

Frågan är ju mest egentligen vad du verkligen vill? Leda turer? Rida in unghästar? Vanligt stalljobb?
 
Googla på yardandgroom så hittar du en site som har mängder av hästjobb runt om i världen, där kan du också kryssa i boxar för temporära jobb, kvalifikationer etc.

Jag har bara jobbat inom Europa dock, men i både England, Spanien och på Irland. Trivdes allra bäst i England då hästhållningen var dels lik den jag var van vid, men framförallt var det en hästhållning jag kunde stå för, i alla aspekter.
Absolut bäst är ju om det finns en möjlighet att provjobba lite innan för att se så att man trivs med varandra, och då är det såklart enklare med ett land som inte är så krångligt och dyrt att ta sig till.
 
Tack för svar!

Bor redan i UK, så åker gärna en bit längre bort. Jag är ingen elitryttare, eller med ambitioner att jobba med hästar på helttid, utan en vanlig kontorsnisse med stor passion för hästarna som letar efter ett avbrott i vardagen.
Hade kunnat tänka mig att jobba med turism/turer om det var någonstans med fantastisk natur och variation, men, och utan att mena att låta nedlåtande, inte att leda islandshästar runt Hallandsåsesn liksom.
En ny kultur och annorlunda livsstil lockar - därav lockelsen till typ AUS eller US ranch, men är som sagt nyfiken på att höra om någon har erafarenheter att dela med sig av! :)
 
@Seabaz Är inte du i Australien och arbetar med hästar? (Rätta mig om jag har fel :D)


Jag är fortfarande kvar i Australien men har slutat jobba på turridnings ranchen jag jobbade på! Men det var ett sjukt kul 1.5 år där som tyvärr blev lite... hmm... struligt? och jag valde att sluta!
 
När jag var och red i Spanien (Tarifa) för några år sedan var det en svensk tjej som ledde oss. Men det var volontärarbete. Hon hade provat lite olika ställen, och fastnat för detta då deras syn på hästar mest överensstämde med hennes. Fantastisk miljö att rida i, med långa stränder att galoppera på
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 493
Senast: nowayout
·
Gnägg Inser att jag är inne och snokar här på buke typ varje 6 månader eller nåt! Well well... Här kommer en liten hälsning från Australien...
Svar
18
· Visningar
1 841
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 481
Senast: Lavinia
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 165
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp