Första häst

TheRedLightning

Trådstartare
Hej där,

Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa denna fråga, men såg liknande trådar här så jag hoppas det blir bra.

Hur som helst. Jag hade tänkt skaffa en egen häst när jag har ett relativt fast jobb, så jag har en inkomst. Just nu håller jag på och spanar och drömmer lite.
Så jag undrar bara lite av ren nyfikenhet vad ni har för erfarnheter och tankar osv?
Alltid kul att få nya synvinklar.

För att berätta lite om mig själv. Jag rider just nu på ridskola och har ridit där sedan 1-2 år tillbaka (dock inte den första ridskolan jag ridit på).
Den första ridskolan red jag på i ca 4 år, sedan kunde inte den ridläraren lära oss mer så jag valde att sluta.
Det blev 1 års uppehåll med medryttare/kusk till en släktings travhästar, efter det började jag på en annan ridskola. Dessvärre så skulle ridläraren flytta till Australien så hon la ner hela verksamheten. Hann rida där i ca 1 år.
Därefter blev jag halvfodervärd på min kusins fantastiska svenska halvblod på ca 174cm i manken.

Vendy, som hon heter, var den allra första häst jag någonsin fått att gå på tygeln. Jag minns att hon sänkte huvudet, lyfte upp ryggen, trampade under sig och jag flög i traven, det var så häftigt. Dessvärre har jag inte lyckats hitta den känslan igen även om jag fått andra hästar på tygeln enligt min nuvarande ridlärare.

Vad jag har lärt mig så känns det olika när olika hästar går på tygeln och vad jag vill uppleva igen är det där schvunget min kusins häst hade. Hade jag inte flyttat ifrån min kusin hade jag nog troligen fortfarande varit halvfodervärd där, men det är lite långt att pendla 11 mil enkel resa.
Personligen tror jag att det är något jag inte kommer hitta via ridskolehästarna utan måste vänta tills jag kan skaffa mig min allra första egna häst, som jag drömt om sen barnsben.

Det jag söker är en häst, som jag både kan utvecklas ihop med och tävla. Jag är främst mer mot hopp-hållet, men dressyr är minst lika kul. Har lite funderingar på att kanske försöka starta någon lätt fälttävlan, då jag var på Irland förra året på ett terräng-läger. Vilket var helkul och jag rekommenderar det skarpt.

Åter till ämnet, då jag själv är väldigt lång söker jag främst en häst som är mellan 170-180 i det spannet. Jag vet att det troligen kommer bli mycket häst att rida ihop, men det finns olika modeller av deras exteriörer. Vad kan vara passande?

Funderade även på att skaffa ett sto, för att ha möjligheten att ta föl om hästen skulle skada sig eller att jag vill ha en efterträdare.
Är inte helt hemma på det här området. Tänkte om det fanns någon vänlig själv där ute som kan ge tips och råd.
Vidare har jag även funderat om man ska åka och kolla på häst hos en hästhandlare - stall kuskahus (i så fall). Har bara hört bra om det stället, plus att ridskolan jag rider på just nu köpt sina hästar därifrån och det känns bra med en referens i bagaget så att säga.

Är det något jag missat? Något jag bör tänka extra på? Ge mig alla tips ni kommer på och som jag själv har missat. Jag är tacksam för alla svar.

Tack på förhand och förlåt om det blev mycket att läsa, vet inte riktigt vad ni ville veta för att kunna svara på mina frågor.
 
Sv: Första häst

Lycka till med första egna hästen, det är härligt, dyrt och mycket bekymmer. Se till att ha en mycket erfaren stödperson som kan hjälpa dig dig med utfodring, hästens hälsa och rätt val av häst. Om jag vore du Skulle jag satsa på en allround häst som kan lite allt, men är i mogen ålder, dvs ingen unghäst. Granska att den är frisk och är snäll och tålmodig. Vi hade första året en häst på helfoder och trodde vi kunde det mesta när vi köpte första egna. Ack vad fel vi hade :-)
Sen ska man gå på träningar och ha en tränare regelbundet.
 
Sv: Första häst

Jag tipsar skarpt om att ta en häst på foder först! Du kommer lära dig så himla mycket framförallt om vad för typ av häst du kan tänkas gilla. Både ridmässigt men kanske mest hanteringsmässigt. Jag hade olika foderponnyer hela min ponnytid och red massa andra hästar under tiden främst på ett stuteri där de lärde mig massor om unghästar. Vilket gav mig stenkoll på precis vad för typ av häst jag funkar med. Mycket smidigt :-)
 
Sv: Första häst

Lycka till med första egna hästen, det är härligt, dyrt och mycket bekymmer. Se till att ha en mycket erfaren stödperson som kan hjälpa dig dig med utfodring, hästens hälsa och rätt val av häst. Om jag vore du Skulle jag satsa på en allround häst som kan lite allt, men är i mogen ålder, dvs ingen unghäst. Granska att den är frisk och är snäll och tålmodig. Vi hade första året en häst på helfoder och trodde vi kunde det mesta när vi köpte första egna. Ack vad fel vi hade :-)
Sen ska man gå på träningar och ha en tränare regelbundet.
Jo, att det kommer va dyrt det har jag räknat med. Därför jag helst vill ha ett fast jobb. Inte så kul att stå där med en häst och inte ha pengar.

Allround är nog vad jag tänkt mig också, vill ju kunna göra allt. Åldern hade jag väl tänkt mig helst runt 8-12, jag har för mig att de är som bäst då och ändå har mycket kvar att ge.

Jag har också insett att om jag skaffar en egen häst får jag nog vackert sluta på ridskolan, i alla fall de gångerna varje vecka. Då jag även rider i en hoppgrupp varannan vecka också. Blir ganska dyrt om jag ska rida i båda, samt ha en häst att ta hand om också. :)

Jag tipsar skarpt om att ta en häst på foder först! Du kommer lära dig så himla mycket framförallt om vad för typ av häst du kan tänkas gilla. Både ridmässigt men kanske mest hanteringsmässigt. Jag hade olika foderponnyer hela min ponnytid och red massa andra hästar under tiden främst på ett stuteri där de lärde mig massor om unghästar. Vilket gav mig stenkoll på precis vad för typ av häst jag funkar med. Mycket smidigt :-)

Jag känner mig så osäker på foderhäst, jag förstår att det är smidigt osv men jag är rädd att man fäster sig och ev kanske vill behålla den men att den måste skickas tillbaka osv. :/

Inget är bestämt än, då jag bara spanar runt och letar tips. Tror inte det blir någon häst förrän tidigast nästa vår (2014). Då jag vill hinna spara upp en buffert osv.
Men vem vet, jag kanske tänker om när det väl är dags och inser vad som gäller.

Jag vet att om man köper en häst via Kuskahus, så får man byta häst om det inte passar, men jag vet inte hur lång tid det kan tänkas ta att lära känna och hitta varandra m.m.

Det här med att skaffa häst det är en hel vetenskap.
 
Senast ändrad:
Sv: Första häst

Eftersom jag tycker motsatsen är värre, köpa en häst man sen inser man inte helt passar ihop med, så rekommenderar jag foderhäst. Men det beror ju helt på :-) det är så tråkigt bara att många verkar har hästar som de inte fullt ut bara har roligt med. Det finns hästar som alltid är 100 % rätt oavsett årstid/väder/humör/träningsinsatser osv osv. Jag har själv hittat min perfect match :heart han hade vi dessutom bara som sällskap i ett halvår först. Eller ja, han kördes o reds in osv men tanken var inte alls att köpa från första början. Men han visade sig väldigt snabbt ha precis de egenskaperna och den inställningen som gör att just jag aldrig någonsin känner någon tvekan om hästen passar mig eller inte. Och han har bara bjudit på glädje (och glädjetårar :-D) sina snart 7 år hos oss.

Men det är jag helt säker på att det berodde på just att jag hade bra hum om vad som passar mig som person.
 
Sv: Första häst

Det är lite därför jag funderar på Kuskahus då man kan byta häst om det inte fungerar, tror det var 1 månads bytesrätt eller nått sånt. Jag är väldigt skeptiskt till att köpa första häst från privat person. Jag har inga erfarenheter eller någon som har berättat något bra om det osv.

Jag rider många olika hästar med olika temperament/känslighet/pigghet osv på ridskolan, så jag vet lite vad det är jag är ute efter, men jag kan inte riktigt sätta fingret på det förrän jag sitter på hästryggen och provrider.

Jag inbillar mig att man får provrida och umgås med hästen innan man köper den för att veta om det blir bra. Om jag åker och provrider så hade jag tänkt försöka ha med någon som är mer hästkunnig än jag, helst mina ena ridlärare eller min kusin.

Jag vet att det kommer ta tid innan jag skaffar en häst då jag måste ordna med allt praktiskt också, vart jag ska ha den osv.
Jag frågade faktiskt min kusin om hon kunde tänka sig att låna ut hennes pålla då hon har en häst till, men jag förstår henne att hon inte vill. Hon har haft henne sen hon var föl typ.

För mig personligen är jag rädd att om jag tar en häst på foder så blir det inte att jag kommer våga göra vissa grejer som jag hade vågat om jag vetat att det var min häst. Jag vill inte göra sönder någon annans saker, om man ska sätta det i ord. Det är mina tankar, sen om de är rätt eller fel det vet jag inte.
 
Sv: Första häst

Det är svårt att avgöra hur kunnig du är, hur stor koll du har på vilken typ av häst du vill ha och vet hur man ser att hästen lever upp till det.

Ang att få hästen att gå i form med schwungande steg handlar det mycket om att själv kunna ta hästen dit. Att arbeta fram det steget hos sin häst. Jag gjorde det med min avdankade travare så det har inte bara med hästen att göra. Jag tror inte att du ska se det som målet, för din kusins häst är förmodligen otroligt välriden och det är inte alltid man hittar en sån häst eller har råd med den. Försök att skaffa dig en bild som är mer realistisk och hitta en häst som du kan arbeta med och tillsammans med lära dig att bygga upp det du önskar av den.

Därför skulle jag också rekommendera en foderhäst så att du får möjlighet att utvecklas lite till innan du köper en egen. Då kanske chansen är större att du kan känna på en häst du provrider om den har den kapacitet du söker - även om den inte är där rent rörelsemässigt än.

Om du bestämmer dig för att köpa häst kanske du kan ta din kusin till hjälp när du tittar på hästar, som kanske har erfarenhet av den typen av häst du söker och kan hitta en sån även bland råmaterial. :)
 
Sv: Första häst

Det går inte att beskriva hur kunnig eller okunnig man är så bra via en text och även om man visade en video så talar den inte om hela sanningen.
Om jag skulle försöka återberätta allt jag kan så skulle det bli en mindre novell eller är det något specifikt du är ute efter?

Varför är inte det realistiskt att ha ett mål med hästen? Jag tycker det verkar jättebra, då har man något som man jobbar hårt för att ta sig dit och strävar efter målet.

Foderhäst är inte aktuellt i dagsläget, då jag inte vill fästa mig vid en häst och sedan tvingas lämna tillbaka den för att jag t ex inte får köpa den. :/
Vidare vill jag inte ha någons annans häst på foder för känslan att den inte är min kommer finnas där och då vågar jag inte göra det jag egentligen ville för att jag är rädd att t ex förstöra, även om så inte skulle va fallet osv.

Det kommer inte bli någon häst förrän efter april 2014, och hittills har jag kommit på typen av häst jag söker i alla fall. En halvblodstyp, minst 165 i manken, gärna högre, helst sto. Sen får vi se om drömhästen finns ute på marknaden, det är den andra frågan. :)
 
Sv: Första häst

Vad jag har lärt mig så känns det olika när olika hästar går på tygeln och vad jag vill uppleva igen är det där schvunget min kusins häst hade. Hade jag inte flyttat ifrån min kusin hade jag nog troligen fortfarande varit halvfodervärd där, men det är lite långt att pendla 11 mil enkel resa.
Personligen tror jag att det är något jag inte kommer hitta via ridskolehästarna utan måste vänta tills jag kan skaffa mig min allra första egna häst, som jag drömt om sen barnsben.

Den känslan kan man hitta på ridskolehästar. Mer eller mindre beroende på vilken gång de har men även på en häst med den sämsta gången kan du få känslan av att de rör sig över ryggen, de blir rundare under ryttaren och bär sig framåt och uppåt med mer schvung än innan. Det ska du helst lyckas kunna få fram med ett flertal olika hästar innan du skaffar din egna för det är milsvid skillnad att rida på en häst som regelbundet rids av någon annan som rider den rätt och att själv ansvara för ridningen. Det är inte alls ovanligt att en välriden häst tappar muskler och känns svårare och svårare att rida om den regelbundet rids av någon som inte har kunskapen att känna när den inte riktigt spårar, när den fortfarande är lite spänd över ryggen och inte helt igenom i kroppen trots att den är mjuk i munnen och lydig. Dessa små saker som man ofta missar innan man är så rutinerad leder efter en tid till att hästen musklar sig snett och blir mer och mer svårriden.
Det är inget måste att kunna detta när man köper häst men om man vill utvecklas och vill träna och tävla så kan det vara en bra idé att ha en duktig medryttare som rider igenom hästen ett par dagar i veckan eller att man lägger ned pengar på att be sin tränare rida hästen då och då, i alla fall till en början, och sedan längre fram kan tränaren sitta upp mer sällan.

Åter till ämnet, då jag själv är väldigt lång söker jag främst en häst som är mellan 170-180 i det spannet. Jag vet att det troligen kommer bli mycket häst att rida ihop, men det finns olika modeller av deras exteriörer. Vad kan vara passande?

Jag tror att det är ett svenskt varmblod du vill ha. De finns de som är lite äldre och tyngre i typen men också de som är lättare i typen. Även om du är lång så snöa inte in dig på mankhöjden. De som är lättare i typen har ofta mest långa ben och inte så mycket bål, då hänger dina ben ändå nedanför hästens sidor även om man sitter högt över marken. De lätta moderna hästarna är även ofta lite nervigare i temperamentet - de måste ju inte vara det, men när de är det så är de också ofta snabba i reaktionerna och mycket kan gå fel om man inte är van och har erfarenhet av hästar som plötsligt hoppar i luften eller snurrar runt på en femöring. Sedan finns det de som är lite tyngre i typen, de bär även ofta upp ens längd bra. Jag är 182 och rider ett sto av äldre modell på 160. Hon bär upp min längd jättebra medan mitt egna sto på 170+ är lätt i typen och på henne så är mina ben nästan lite långa. Den äldre modellen är också oftare lite mer förlåtande. Inte lika hoppiga eller snabba när de väl hoppar till. Återigen; individer är de ju alltid. Själv tror jag att du ska satsa på en tryggare individ och provrida den ute i skogen, på utevolten etc. Om du har nära till säljaren så kan du säkert provrida flera gånger och försöka passa på att rida ut någon dag när det är blåsigt för att riktigt testa om hästen är lugn. Be även att få provlasta den och göra i ordning den före och efter att du provrider. Spola benen etc. Sådana saker är guld värda att de fungerar, största delen av tiden man spenderar med sin häst är ju inte uppe på ryggen utan allt runt omkring.

Funderade även på att skaffa ett sto, för att ha möjligheten att ta föl om hästen skulle skada sig eller att jag vill ha en efterträdare.
Är inte helt hemma på det här området. Tänkte om det fanns någon vänlig själv där ute som kan ge tips och råd

Om hästen skadar sig ska du inte ta föl på den. Bara kanske om skadan helt solklart beror på yttre våld, typ en spark i hagen. Men då måste man vara säker på att skadan är utläkt när hästen kommer vara högdräktig. Det är inte en liten påfrestning att gå med föl utan det kan bli jobbigt för en häst som inte är frisk. (även ett friskt sto har det tungt sista tiden av dräktigheten) Om den får en förslitningsskada så ska den verkligen inte få föl, då för man vidare fel sorts gener.
Vill man ha en efterträdare så är det många gånger bättre att köpa ett föl eftersom du inte vet vad som ploppar ut. Man ska även vara medveten om att det är en risk också för stot att föla. Ska man ta föl på sin häst måste man vara medveten om risken att både sto och föl dör vid fölningen om något går snett. För det mesta går det bra men helt riskfritt är det inte. Är ju i och för sig aldrig riskfritt att ha häst.
Sedan är det inte sagt att man inte ska avla på sitt sto men att göra det bara för att få en efterträdare är sällan en bra idé. Om du ändå vill ha den möjligheten så var extra noga med hästens stam och exteriör när du köper din häst.

En vallack har många fördelar i och med att de är jämnare i humöret. De är även generellt sett också lite mer förlåtande, ston kan i min erfarenhet tända till mer om man gör missar i ridningen eller hanteringen. Om man vill tävla kan det ibland vara problematiskt med ett sto eftersom vissa blir påverkade av sina brunster på våren. Då får man antingen försöka med olika preparat eller anpassa sig till hennes brunstcykel. Sedan kan ju vissa ston vara helt opåverkade av sina brunster och ha överseende med att människan inte alltid gör rätt. Återigen är ju hästar individer och man kan aldrig säga säkert att det är si eller så med ston eller vallacker.
 
Senast ändrad:
Sv: Första häst

Det viktiga i min mening är att du är villig att ta hjälp. Rekommenderar att du fortsätter rida för instruktör när du har egen häst. Och att man inte tror att man kan allt. Hur ska du stalla upp hästen? Även där är det viktigt att ha kunnigt folk omkring sig och våga fråga. Jag anser inte att man måste kunna "allt" innan man skaffar häst men.... Då får man istället väga upp det med kunnigt folk omkring sig.

Tycker du ska leta efter en kunnig läromästare snarare än ras. Däremot tycker jag att du ska vara försiktig ang ta föl. Man måste verkligen tänka till innan msn avlar och inte bara göra det för att hästen inte kan ridas längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Första häst

Självklart ska jag forsätta rida för instruktör, jag tror och inbillar mig att en privatlektion ger mer än en ridlektion. Då instruktören kan ägna all sin tid åt mig.
Uppstallning är redan löst med kunnigt folk i närheten och i värsta fall finns en plan B.

Varför ska man va försiktig att ta föl? Tänk om hästen man har är underbar och man vill ha en efterträdare till den då?
 
Sv: Första häst

Det vet jag inte riktigt. :/
Hörde att säljaren sålt andra hästar och därför behöver ha kvar henne för att jaktsäsongen sväljer många hästar. Så ska fråga igen när jaktsäsongen är över.
 
Sv: Första häst

Funderade även på att skaffa ett sto, för att ha möjligheten att ta föl om hästen skulle skada sig eller att jag vill ha en efterträdare

Varför ska man va försiktig att ta föl? Tänk om hästen man har är underbar och man vill ha en efterträdare till den då?

Om hästen inte håller för ridning, utan blir skadad så bör man inte avla då eventuella svagheter mycket väl kan nedärvas. Det är också väldigt påfrestande för stoet då stoet blir väldigt tungt och otympligt de sista månaderna.

Sen bör ett föl helst växa upp tillsammans med andra föl och deras mammor, behöver en större box och ska gärna vara ute mycket i stora helst kuperade hagar. Det är inte så många inackorderingsstall som har optimala förhållanden för just föl och fölston.

Inte heller blir fölungen alla gånger det man tror heller :)
 
Sv: Första häst

Varför ska man va försiktig att ta föl? Tänk om hästen man har är underbar och man vill ha en efterträdare till den då?

Därför att alla hästar, även den mest underbara, har sina svagheter. Dessa svagheter kan lika gärna bli de som nedärvs till fölet istället för de positiva sidorna. Det ställer därmed höga krav på att man kan se kritiskt på sin häst. Om man vill ha en efterträdare så ska man tänka till om man vill ha en efterträdaren även om den ärver stots alla dåliga egenskaper och inga av de underbara.

Sedan kan det vara bra att tänka på att fölet ska ha en framtid om man själv inte klarar av att behålla den. Vad som helst kan hända med ens hälsa och ekonomi och om man då har en häst som man själv tycker om just för att den är en avkomma till ens älskade sto men som annars inte har så många bra kvalitéer så kan den hästen mycket väl riskera att bli en vandringspokal eller hamna på en slakttransport till italien om man måste sälja. Så även om man avlar "till sig själv" så tycker jag att man ska tänka till på att den häst man sätter till världen ska ha en framtid oavsett om man själv kan ta hand om den eller ej.

Som Snowball skriver så ska man även ha möjligheten att låta fölet att växa upp under rätt förutsättningar också.

Har man ett bra sto med en korrekt exteriör, som är hållbar och kan prestera. Vars styrkor och fördelar är fler än nackdelarna och ingen av nackdelarna väger över. Hästen är frisk och man matchar inte bara individen utan stammen med en hingst som har alla stots fördelar och helst ingen av stots nackdelar vars stam också matchar stots stam. Om man har möjligheten att föda upp fölet under bra förutsättningar etc. - då är det bara att avla på. Men det är mycket som ska klaffa om det ska bli bra. Dålig avel kan man ju också hålla på med om man vill men om man vill sina hästar väl så ska man tänka igenom beslutet noga.
 
Sv: Första häst

Är det bara man själv som tycker att stoet är underbart och man väljer hingst slarvigt, d v s av anledningar som färg, pris eller att man är kär i den, och inte söker efter den bästa kombinationen till stoet, kan man få en avkomma som ingen annan än man själv tycker är underbar. Det vill säga en häst med väldigt lågt marknadsvärde.
Man tror att man själv kommer att behålla avkomman i hela dess liv, men det kan hända något som gör att man tvingas sälja. En häst som är oattraktiv på marknaden kan lätt råka illa ut.

Blir stoet halt och man vill ta föl ska man tänka på varför hältan uppstått. Hänger den ihop med stoets exteriör är hon inte lämplig att avla på eftersom avkomman kan ärva svagheten. Det kan också vara så att skadan gör att hennes kropp inte klarar att bära ett föl.
 
Sv: Första häst

Varför ska man va försiktig att ta föl? Tänk om hästen man har är underbar och man vill ha en efterträdare till den då?

De tre ovanstående inläggen är alla inne på det jag menade med att man ska vara försiktig med att avla. Dvs det är mkt som ska stämma för att det ska bli lyckad avel.
 
Sv: Första häst

Icke heller att förglömma att det tar 3-4 år innan man ens kan börja rida på fölungen, under den tiden ska unghästen ha lika mycket mat eller till och med mer som en vuxen häst, hovvård, tandvård, vetvård, försäkring samt stora hagar och lekkompisar i samma ålder helst. Sen ska man antingen vara tillräckligt skicklig för att rida in den själv eller ha råd att lämna till en duktig utbildare. Så det är nog egentligen många gånger minst lika dyrt att föda upp en häst som att köpa tex en 8-åring.

Men har man ett stall med optimala förutsättning för föl och unghästar och ett sto som är lämpligt för avel samt en god ekonomi så är ju föl helt underbart söta ;)
 
Sv: Första häst

Svarar alla:

OM jag skulle ta föl så gör jag det för att förbättra det jag redan har i sådana fall, och jag är väl medveten att det tar år innan det blir en ridhäst, men det är själva grejen att vara med från början.
Skulle endast ta föl om jag verkligen gillar de egenskaper som stoet har, men den här tråden handlade inte om föl utan om att välja häst. Kanske blir en tråkig vallack i slutänden och då kan man ändå inte ta några föl, eller hur? ;)
 
Sv: Första häst

Jag tycker att du borde börja som medryttare ett tag och försöka lära dig mer om foder, sjukdomar etc. Men om du absolut vill vara ensam om hästen, så börja som fodervärd. Se till att stå på ett bra ställe med duktigt folk, där du vet att du kan få mycket hjälp avseende skötseln av hästen, t ex foderstat, om den skulle bli sjuk/skadad etc och även har tillgång till bra tränarhjälp.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 348
Senast: animalasia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 898
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 122
Senast: Sirap
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp