L

Liqo

Jag ska troligast köpa en häst nu efter mitt uppehåll från hästar då min gamla häst var tvungen att tas bort.

Men nu känner jag mig redo igen!

4000:- för ett Varmblod på 15 år, är det mycket?
Den är inte vaccinerad så bara det kommer kosta massor!

Har gjort ca 20 starter som ung, sen varit ridhäst.

Hoppas på många svar..... :bow:
 
4000:- för ett Varmblod på 15 år, är det mycket?
Den är inte vaccinerad så bara det kommer kosta massor!

Det är inte inköpspriset man skall titta på när man köper häst, den verkliga kostnaden är att äga hästen. Om du undrar över ifall 4000 kr är mycket för en häst, samt tycker att det kostar massor att vaccinera.
Då vill jag föreslå en annan hobby, som är lite mindre kostsam.
 
Tycker i och för sig inte att 4000 är för mycket för hästen, men det finns ju även yngre att få tag på i den prisklassen (eller lägga till ett par tusen)...
Det vi inte vet är ju om du ska ha en läromästare, eller om du vill ha lite mer fart och fläkt.
Om du tänker lite längre så beror det också på hur länge du vill ha hästen att rida mm. En äldre häst försvinner ju snart igen... Och då kanske det blir nytt hästköp igen?
När det gäller vaccinationer mm så kostar det ju för alla hästar, grundvaccinationen kostar väl lite mer i och för sig... Kanske kan du få säljaren att stå för den första sprutan??
 
Jag tycker det verkar lite mkt men som sagt 4000kr är en piss i östersjön om man jämför med vad det kostar i månaden.

Du behöver bara vaccinera om du skall tävla.

15 år verkar gammalt, du hittar säkert yngre hästar i samma prisklass.
 
Vaccinationen är väl bland det billigaste i hästväg...? Den planerar man ju dessutom. Mina oförutsedda hästutgifter varje månad ligger nog på ungefär dubbla vaccinationskostnaden.
 
Nej 4000 låter inte så mkt. Sen personligen skulle jag aldrig köpa ett varmblod, inte ens för 4000, men det är ju inte mkt pengar för en häst.
Men det är jag det :smirk:

4000 det får du kanske lägga varje månad på hästen, speciellt om du ska ha den inhyrd hos ngn! Inköpspriset är ju inte den största kostnaden som sagt.

Räkna på vad stallhyra (har du eget stall kostar det oxå!), foder, veterinär, avmaskningar, vaccinationer, försäkring, utrustning, hovslagare, ev träningar, transport osv kostar, så ser du ungefär vart du landar!

Jag har ett halvblod, bor på landet o får det mesta billigt. Har henne inhyrd, betalar nog ca 3000/mån. Sen blir det mkt i utrustning vissa månader!
 
Vet vad en häst kostar, då jag har haft häst flera år innan.
Det enda jag ville veta var om priset på hästen var för dyrt. Tycker själv inte att det är dyrt för en frisk och kry häst. Åldern är väl inget problem. Väninnan har en 26 år gammal häst som är pigg och kry ännu!

Allt beror ju på hur man sköter och vårdar hästen!

Jag behöver ju inte vaccinera, men ska man göra det kostar det.

Och priset är inte det mest väsentliga, det viktigaste är väl att man trivs ihop med hästen?!

Tack för alla svar!!! :bow:
 
Min pålle fyllde 11år i år o nu börjar hon bli vuxen tycker jag så din häst är inte gammal!
Jag hade slagit till om du verkar trivas med hästen.
Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 470
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 509
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 117
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 973
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp