Bukefalos 28 år!

Hästköpare stämmer säljare

DET är ju absolut inte kriteriet för dolt fel. Klart man kan upptäcka fel med undersökning, frågan är om det är en motiverad undersökning vid försäljningen.

Jag erkänner att jag har väldigt dålig koll, en nackdel med att haft friska hästar :P nåväl. Hade jag köpt en häst för 180.000 hade jag nog gjort en väldigt grundlig undersökning innan
 
Och jag anser att ffa i KKöpL så är felansvaret för säljaren inte rimligt någonstans för djur. Just för att de inte på samma vis som en båt eller en bil går att kontrollera vid köp, många saker påverkas av ryttarbyte etc.
Problemen är inte samma men de är likartade. Men en bil/åt har du förarbyten, en del kör aggresivt - andra försiktigt, en del kör på grusvägar andra i stan osv. Det är sikartade problem att undersöka en bil, en stereo eller en båt. Hur bevisar man att motorn var i kasst skick vid köp, eller att den var okej för den delen?

Det som skiljer är den känslomässiga biten och djurskyddsaspekten, den förstnämnda kan mycket väl finnas med prylar men i mindre omfattning och den sistnämnda behandlas i djurskyddslagen men folk vill ofta ha att just deras situation är så speciell men vi kan liksom inte ha en lagbok som gäller djur/djurägare och en som gäller resten av världen.
 
Jag erkänner att jag har väldigt dålig koll, en nackdel med att haft friska hästar :P nåväl. Hade jag köpt en häst för 180.000 hade jag nog gjort en väldigt grundlig undersökning innan

Dolt fel är främst fel som inte kan upptäckas vid en vanlig besiktning utan man behöver specialundersökningar.
 
Jag blir ju mest irriterad över att det finns jurister som tar på sig såna här kanske tveksamma fall och i mitt tycke omoraliska fall och driver dem hela vägen. Men de kan ju göra det för de vet att det med all säkerhet blir en förlikning i TR och kan sen skratta gott hela vägen till banken.

Jag tycker att hästjuristerna borde granskas för fy så mycket s**t det finns där.

Hur vet du att det är tveksamt?
Hur vet du att "hästjurister beter sig annorlunda än andra och beter sig mer oetiskt/olagligt än andra?
Långt ifrån alla tvistemål slutar i förlikning, hur vet du hur detta slutar?

Ja man kanske behöver granska jurister som tar på sig ärenden som är hopplösa och det kanske behöver granskas, men i så fall gäller det säkerligen hela juristbranschen.
 
Men räknas då röntgen som en specialundersökning?
Beror på situationen och priset, men att röntga varje led i alla upptänkliga vinklar är inte rimligt och även om du gör det så finns det fler röntgen tekniker förutom vanlig slätröntgen som kan ge mer/annan info.
 
Ja det är ju klart, man kan ju inte kolla 100% av hästen och bara för att man röntgat betyder det ju inte att hästen behöver ha problem av ev fynd. Men som sagt, personligen hade jag nog kostat på en lite störreundersökning på en sån dyr häst. Och framförallt kollat upp den direkt man upplevde problem
 
Ja det är ju klart, man kan ju inte kolla 100% av hästen och bara för att man röntgat betyder det ju inte att hästen behöver ha problem av ev fynd. Men som sagt, personligen hade jag nog kostat på en lite störreundersökning på en sån dyr häst. Och framförallt kollat upp den direkt man upplevde problem
Vi vet ju inte om det gjorts, det kanske inte räckte utan det behövdes andra vinklar för att se problemen eller så valde man att röntga andra områden. Men visst är det som det stått i artikeln och inget annat gjorts så är det vansinnigt.
 
Hur vet du att det är tveksamt?
Hur vet du att "hästjurister beter sig annorlunda än andra och beter sig mer oetiskt/olagligt än andra?
Långt ifrån alla tvistemål slutar i förlikning, hur vet du hur detta slutar?

Ja man kanske behöver granska jurister som tar på sig ärenden som är hopplösa och det kanske behöver granskas, men i så fall gäller det säkerligen hela juristbranschen.

För mig skulle det vara omoraliskt att reklamera en häst efter 3 år där jag har ridit och tävlat hästen. Och i det här fallet blir det än mer omoraliskt eftersom det har varit problem länge. I min värld är även en jurist som tar på sig ett sånt ärende ute i en gråzon och enbart ute efter att tjäna pengar.

Sen har jag varit i TR själv med ett ärende och vet hur hårt domaren jobbar för att få till en förlikning och hur annorlunda de inblandade juristerna helt plötsligt var när domaren satte in sin förlikningskampanj. Då helt plötsligt var ärendet inte ett lika "starkt case" längre. Vi var de stora vinnarna i förlikningen men för mig var det ett 3 timmar långt mentalt övergrepp och till slut är man så svag att man går med på förlikning. Jag var förbannad i flera veckor efteråt och jag kollade även då upp information runt det här med förlikning. Jag kommer inte ihåg procenten men det var hög andel av ärendena som ledde till förlikning. Och det vet ju juristerna så de kan ju tämligen tryggt sitta och leda ett ärende till TR och väl där vara passiva så att det leder till förlikning. Sen kan de skryta med att de aldrig har förlorat ett ärende och på köpet har de dragit in några 100 000 kr.

Sen om jurister inom andra områden är lika omoraliska kan jag inte uttala mig om.
 
För mig skulle det vara omoraliskt att reklamera en häst efter 3 år där jag har ridit och tävlat hästen. Och i det här fallet blir det än mer omoraliskt eftersom det har varit problem länge. I min värld är även en jurist som tar på sig ett sånt ärende ute i en gråzon och enbart ute efter att tjäna pengar.
Sån tur att det uppenbarligen är reklamerat långt tidigare då det hunnit till domstol. Det går inte riktigt till så i Sverige att tingsrätten är första instans vid reklamation. Det är en av de få saker vi faktiskt kan utläsa ur artikeln just att reklamationen sannolikt gjordes för en tid sedan när den redan gått till rätten.
 
Som jag tolkar texten så reklamerades hästen efter 3 år. Jag kan inte utläsa att den har reklamerats tidigare. Den röntgades efter 1 år ja men det står inte att den reklamerades då.
 
Sen har jag varit i TR själv med ett ärende och vet hur hårt domaren jobbar för att få till en förlikning och hur annorlunda de inblandade juristerna helt plötsligt var när domaren satte in sin förlikningskampanj. Då helt plötsligt var ärendet inte ett lika "starkt case" längre. Vi var de stora vinnarna i förlikningen men för mig var det ett 3 timmar långt mentalt övergrepp och till slut är man så svag att man går med på förlikning. Jag var förbannad i flera veckor efteråt och jag kollade även då upp information runt det här med förlikning. Jag kommer inte ihåg procenten men det var hög andel av ärendena som ledde till förlikning. Och det vet ju juristerna så de kan ju tämligen tryggt sitta och leda ett ärende till TR och väl där vara passiva så att det leder till förlikning. Sen kan de skryta med att de aldrig har förlorat ett ärende och på köpet har de dragit in några 100 000 kr.

Sen om jurister inom andra områden är lika omoraliska kan jag inte uttala mig om.
Det går till på ungefär samma vis oavsett område, det är inte så att det finns en rätt för hästfolk och en för övriga samhället. En domarkår för hästfolket och en för övriga samhället.
 
För mig skulle det vara omoraliskt att reklamera en häst efter 3 år där jag har ridit och tävlat hästen. Och i det här fallet blir det än mer omoraliskt eftersom det har varit problem länge. I min värld är även en jurist som tar på sig ett sånt ärende ute i en gråzon och enbart ute efter att tjäna pengar.

Sen har jag varit i TR själv med ett ärende och vet hur hårt domaren jobbar för att få till en förlikning och hur annorlunda de inblandade juristerna helt plötsligt var när domaren satte in sin förlikningskampanj. Då helt plötsligt var ärendet inte ett lika "starkt case" längre. Vi var de stora vinnarna i förlikningen men för mig var det ett 3 timmar långt mentalt övergrepp och till slut är man så svag att man går med på förlikning. Jag var förbannad i flera veckor efteråt och jag kollade även då upp information runt det här med förlikning. Jag kommer inte ihåg procenten men det var hög andel av ärendena som ledde till förlikning. Och det vet ju juristerna så de kan ju tämligen tryggt sitta och leda ett ärende till TR och väl där vara passiva så att det leder till förlikning. Sen kan de skryta med att de aldrig har förlorat ett ärende och på köpet har de dragit in några 100 000 kr.

Sen om jurister inom andra områden är lika omoraliska kan jag inte uttala mig om.

Fast grejen är att här vet vi INTE när det reklamerats. Det kan vara så att det reklamerats i tid, men köpare och säljare kommit överens om någon lösning - t ex att hästen ska ridas och tävlas och se. Och sedan har man efter det röntgat etc.
Vi vet helt enkelt för lite.

Att det är en hög andel ärenden som leder till förlikning beror på att det är lagstadgat att rätten ska verka för förlikning i alla fall där det är tillåtet och lämpligt. Så det har ingenting med passivitet hos juristerna att göra.
 
Som jag tolkar texten så reklamerades hästen efter 3 år. Jag kan inte utläsa att den har reklamerats tidigare. Den röntgades efter 1 år ja men det står inte att den reklamerades då.
Ett ärende går inte upp i rätten samma dag man drar igång det. Det är en ganska lång process innan det kommer dit.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En besviken hästköpare stämmer säljaren, en privatperson i Nyköping. Enligt stämningsansökan har hästen flera allvarliga fel. Köparen...
Svar
0
· Visningar
1 032
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Bara senaste halvåret har fyra domar avkunnats mot försäljningsstallet Stall Aspehus, som har betalningskrav på nära en halv miljon och...
Svar
0
· Visningar
3 110
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett stuteri i mellersta Sverige ska betala över 83 000 kronor till en hästköpare och över 145 000 kronor i rättegångskostnader efter en...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna skadade sig när hon gjorde sin praktik i ett stall i Skåne. Nu får hon 49 000 kronor i ersättning från staten. ... Källa /...
Svar
9
· Visningar
1 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp