Hästlicens

Lilla

Trådstartare
Jag har lånat ut min häst på foder.

Om/när han och hans fodervärd ska starta regional tävling, är det jag eller hon som ska betala hästens licens då?
 
Sv: Hästlicens

Min åsikt är att det finns inget rätt eller fel i frågan. Å ena sidan skulle du kunna betala den för att det är en livstidsgrej men å andra sidan skulle hon kunna betala den för att det är hon som ska tävla. Mvh Lady_S
 
Sv: Hästlicens

Har du inte lånat ur hästen på typ livstid så tycker jag att du ska stå för den, det är en engångsumma och licensen följer hästen hela livet.
 
Sv: Hästlicens

kan man väl göra som man vill, men jag tycker nog att ägaren ska stå för det eftersom det som sagt är en livstidsgrej och höjer ju också på sätt och vis värdet lite på hästen.
 
Sv: Hästlicens

Det beror väl lite på... Om det är en 18 år gammal häst som du inte har minsta intresse av att tävla tycker jag det är rätt att fodervärden betalar. Är det en lovande unghäst som fodervärden "förädlar" och som kommer att säljas när den är mer utbildad och tävlad tycker jag det är rimligt att du betalar.

I de flesta fall kanske det skulle vara rimligt att kompromissa och betala hälften var? Det är ju fodervärden som vill tävla (i alla fall nu) men som redan påpekats är licensen livslång!

Det lär i alla fall vara väldigt svårt för din fodervärd att kräva att du ska betala!
 
Sv: Hästlicens

Självklart ska hästägaren stå för sin egna hästs licens- om inte hade jag aktat mej för samarbete med en sådan hästägare.
Har haft många hästar som jag tävlat som ej varit i min ägo och det hat aldrig varit ngt problem.
Tex Hästpasset......ska fodervärden betala det med?....det behövs om man ska tävla......
 
Sv: Hästlicens

Hästpasset måste man skaffa även om man inte ska tävla så det är en helt annan sak!

Du tycker alltså inte det har någon betydelse vilken ålder hästen har och bakgrunden till att den lånats ut? Det måste väl i alla fall ha LITE betydelse varför hästen är på foder och vilka villkor man kommit överens om från början? Det kan väl omöjligt ALLTID vara hästägerens problem att fodervärden vill tävla? Om själva tävlandet är huvudorsaken till att ta en foderhäst är det väl rimligt att ta upp sådana här frågor innan man tar hästen på foder?

Är det lika självklart för dig att ägaren ska betala licens om det är ett kallblod som använts i skogskörning som hamnar hos en fodervärd som vill tävla körning? Eller ett avelssto av travras som av någon anledning inte betäckts som hamnat hos en ryttare som vill tävla distans?

Jag håller med om att i de fall licencen tillför något värde till hästen är det rimligt att i alla fall be hästageren betala. Samtidigt har jag full förståelse för att den hästägare som tex lånat ut hästen pga ekonomiska problem inte behöver anse det självklart...
 
Sv: Hästlicens

vill ägaren att hästen ska tävla och lånar ut den just därför tycker jag att ägaren ska betala, är det däremot bara fodervärden som vill tävla kan väl h*n betala. de enklaste är ju om man pratar om saken och gör upp om det i förväg.
 
Sv: Hästlicens

Jag anser fortfarande att hästägaren ska stå för hästlicensen....hästpasset tog jag egentligen bara upp som en hypotes.

Säg att fodervärden betalar hästens licens som hästen får behålla livet ut- sen ska hästen säljas och har då helt plötsligt tävlingsresultat....attans va lätt den steg i pris och blev lätt att sälja.
Ska fodervärden då kräva tillbaka licensavgiften av hästägaren...jo det kan tyckas men då kan hästägaren säga
- vadå det var ju frivilligt att lösa den.....( det finns mkt konstigt folk i hästvärlden)

För enkelhetens skull så tycker jag då att hästägaren ska stå för det.
Det bör ligga i hästägarens intresse.
 

Liknande trådar

Tävling Jag ska lösa licens för foderponnyn vi har fått hem för några veckor sedan men jag förstår inte riktigt på tdb. Ska nuvarande ägare stå...
Svar
7
· Visningar
710
  • Artikel
Hästnyheter En man som var kraftigt berusad ska ha tagit ett hagelgevär och skjutit ihjäl en häst. Han åtalas nu för grovt vapenbrott, eftersom han...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag ska låna ut min häst till en tjej under 18. Hur skriver man då på fodervärds avtalet?
Svar
3
· Visningar
707
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 378
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp