Vill inte göra fodervärd ledsen

Hästen är en f.d ridskolehäst vilket jag tyckte var bra. Och jag hade en äldre kunnig vän med mig när jag köpte honom. Så jag trodde det skulle bli bra. Men hon har sagt efteråt att han är inte hästen vi var och provred. Det har jag hört om tidigare att folk köper häst som på provridningen var världens snällaste sen är det en annan häst hemma.
Det är ganska vanligt att ridskolehästar blir annorlunda när de slutar på ridskolan. Även att hästar beter sig annorlunda i ett nytt hem, framförallt under en period. Svår del med hästköp!
 
Jag tolkade inte in i TS inlägg att hon var oerfaren om jag ska vara ärlig, bara osäker. Är man oerfaren så förstår jag om man vill ha med någon kunnig, men kan ju bli väldigt många provridningar innan man hittar rätt och en enda provridning inkl resa kan lätt bli en halvdagstur. Jag förstår verkligen om man som ridlärare inte vill lova att följa med, speciellt inte innan eleven fått ett hum om vilka hästar hen själv får en bra känsla för.

Det är ju synd om TS ska behålla hästen som hon egentligen inte vill ha, bara för att ridlärarna inte vill följa med på provridningar, när hon till och med har en köpare redo. Med tanke på marknaden just nu sitter hon ju i ett guldläge om hon vågar ge sig ut och leta häst på egen hand först. När hon hittat en eller två som känns bra, så kan hon ju alltid fråga sin ridlärare om hen kan komma och kika. Eller om hon får ha en på prov, förstås!
Jag tycker inte att jag är oerfaren, har haft en ponny på foder och ridit flera olika typer av privathästar. Jag tror att jag tog med mig fel person när jag skulle köpa honom.
 
Hästen är en f.d ridskolehäst vilket jag tyckte var bra. Och jag hade en äldre kunnig vän med mig när jag köpte honom. Så jag trodde det skulle bli bra. Men hon har sagt efteråt att han är inte hästen vi var och provred. Det har jag hört om tidigare att folk köper häst som på provridningen var världens snällaste sen är det en annan häst hemma.
Hästar påverkas väldigt mycket av omgivande miljö, andra hästar i flocken, arbetsbelastning och träning. Så det är nog snarare regel än undantag.
 
Jag tycker inte att jag är oerfaren, har haft en ponny på foder och ridit flera olika typer av privathästar. Jag tror att jag tog med mig fel person när jag skulle köpa honom.
Det är inget skoj alls när det blev fel!

Du måste inte svara på de här frågorna om du inte vill, men de kan vara hjälpsamma att fundera över: vad var det som fick dig att falla för den häst du köpte sist? Vad är ”problemen” (eller de egenskaper du inte klickar med) du upplever med honom nu, och när du ser tillbaka i backspegeln, hur märktes de under provridningen? Anade du dem redan då? Om inte, finns det något sätt du kan provrida i framtiden så att du utforskar nästa häst lite mer på just den punkten?
 
Jag tolkade inte in i TS inlägg att hon var oerfaren om jag ska vara ärlig, bara osäker. Är man oerfaren så förstår jag om man vill ha med någon kunnig, men kan ju bli väldigt många provridningar innan man hittar rätt och en enda provridning inkl resa kan lätt bli en halvdagstur. Jag förstår verkligen om man som ridlärare inte vill lova att följa med, speciellt inte innan eleven fått ett hum om vilka hästar hen själv får en bra känsla för.

Det är ju synd om TS ska behålla hästen som hon egentligen inte vill ha, bara för att ridlärarna inte vill följa med på provridningar, när hon till och med har en köpare redo. Med tanke på marknaden just nu sitter hon ju i ett guldläge om hon vågar ge sig ut och leta häst på egen hand först. När hon hittat en eller två som känns bra, så kan hon ju alltid fråga sin ridlärare om hen kan komma och kika. Eller om hon får ha en på prov, förstås!
Instämmer i att det nog kan vara svårt att få just sin ridlärare att följa med, om man inte har någon relation till denne i övrigt. Men SÅ många köper fel häst, så att ha andra, mer erfarna ögon med är guld värt.
 
Jag tänker att det bästa hade varit om jag hade kunnat låna hästen på prov en tid först men tror det är ovanligt att säljare erbjuder det i dag. Om inte det går tänker jag att jag ska provrida flera gånger och i olika miljöer.

Prov är svårt iom de risker det medför.
Prova flera gånger, säger ägaren nej till det ska du dra öronen åt dig.
Jag ville verkligen inte att det skulle bli fel med min nuvarande häst eftersom jag har en del men efter en svår olycka.

Provred tre gånger innan jag bestämde mig. Red på banan, ut med sällskap samt red ut ensam.
Sen red jag ett par gånger till innan hon flyttade hit.
 
Tycker liksom andra att du ska börja leta själv efter en häst. Du kan ju både filma och faktiskt be ridläraren/annan van person följa med vid nästa provridning om du gillar hästen? Prov är nog svårt normalt sett, men å andra sidan är marknaden svår att sälja häst på nu också vilket gör att människor kan vara mer benägna att låna ut. Flera gånger kan man absolut prova och jag tror ytterst få säger nej till det, när vi säljer får de gärna komma flera gånger men vi är också noga att tala om att vi inte håller någon häst. Om de provrider lördag och det kommer en annan ryttare på måndagen och båda verka bra och den på måndagen vill köpa hästen får den göra det, vi väntar i så fall inte in den ryttare som vill provrida veckan efter igen. Men sälj hästen du har om du har en villig köpare, det blir troligen bäst för alla parter. Leta efter en häst du verkligen vill ha istället.
 
Man får lov att misslyckas, sälj hästen du har. Var självisk du står utan häst för att fodervärden ska vara glad.

Åk och provrid första gången själv, filma, om allt känns ok visa filmen för ridläraren och fråga om hon kan åka med gång 2.
Då har du själv redan rensat bort de som inte känns bra och behöver inte ta upp ridlärarens tid.
En del försäljning stall har 3 månaders bytesrätt om det inte fungerar/passar ihop.

Jag och en kunnig kompis har misslyckats 2 gånger vid hästköp till henne. Båda 2 såldes igen till mer lämpliga hem.
 
Jag tycker inte att jag är oerfaren, har haft en ponny på foder och ridit flera olika typer av privathästar. Jag tror att jag tog med mig fel person när jag skulle köpa honom.
Kan du inte be fodervärden följa med? Låter ju som en kunnig person, och kanske villig att bjuda på lite goodwill? Jag har aldrig köpt häst eller ponny utan att rådgöra med tränare antingen med på provridning eller via filmer/att de sett hästen innan.
Men det är klurigt. Mitt enklaste sälj var när jag sålde till min medryttare som hade sett hästen 3 år och ridit den i 6 mån. Och hästen kvar i samma stall. Men alla kan ju inte ha det så..
 
Jag förstår inte riktig resonemanget att du måste behålla denna häst om du inte får hjälp med att köpa ny häst. Du har ju inte tillgång till den här hästen just nu väl? Varför går det då inte att vara hästlös tills du hittar den som kan vara rätt?
 
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp.
Jag har sagt att hon ev får köpa honom om jag vill sälja honom och hon köpa honom.
Men jag köpte inte honom för att jag skulle låna ut honom, jag kan tänka mig sälja honom OM någon hjälper mig hitta en annan häst. Men det känns svårt, på ridskolan där jag rider finns det 3 ridlärare. En som jag inte tänker fråga, en som jag har frågat men som säger att hon har minsann inte tid att följa och titta på någon häst för hon ska skaffa sig ett liv på helgerna och så den ridlärare jag rider för men som troligen kommer säga nej om jag frågar.
Så i så fall vill jag ha kvar honom och hoppas på att vi börjar funka tillsammans. Vilket är troligt att det kommer göra nu när fodervärden har ridit honom en tid.
Jag känner att det här med ridskoleridning är något jag är nöjd med jag vill mer med ridningen än det. Och då känns egen häst som ett måste.
Men jag vill inte göra fodervärden ledsen samtidigt har hon ju vetat om detta.
Vi har ett fodervärdsavtal på 3 mån i tagen och nu efter de första månaderna tänkte jag inte säga upp det utan det kan rulla på till början på maj då får vi se om jag ev tar tillbaka honom.
Men då förstår jag om hon blir ledsen och det känns självklart inte roligt att hon ska bli ledsen.
Har någon varit med om något liknande?
Jag förstår inte riktigt det där med att endast sälja om du hittar en annan häst att köpa? Det går ju alldeles utmärkt att sälja hästen och sedan leta en ny. Din nuvarande jäst har dessutom chansen till ett toppingen i ett system där den fungerar! Det är värdefullt! Jag har själv varit med om att min familj fått köpa tillbaka hästar för hästens skull när den inte fungerat hos nya ägarna.

Jag förstår ridlärarna att de inte vill följa med och titta på alla hästar du provar. Den enda gången jag köpte häst och verkligen letade (och inte köpte projekthästar/ en bekant skulle sälja en passande häst) så kuskade jag och min mamma runt över hela mellansverige i flera månader i princip varje helg. Hitta hästar du tycker passar, åk och kolla, filma, be ridläraren kolla på filmen och om det är ok erbjud sig att betala för att ridläraren ska förmedla vid den andra eller tredje provridningen.
 
Det är inget skoj alls när det blev fel!

Du måste inte svara på de här frågorna om du inte vill, men de kan vara hjälpsamma att fundera över: vad var det som fick dig att falla för den häst du köpte sist? Vad är ”problemen” (eller de egenskaper du inte klickar med) du upplever med honom nu, och när du ser tillbaka i backspegeln, hur märktes de under provridningen? Anade du dem redan då? Om inte, finns det något sätt du kan provrida i framtiden så att du utforskar nästa häst lite mer på just den punkten?
Jag fastnade för honom, han var rolig att rida och han var inte för hög och inte för låg. Att han hade varit ridskolehäst kändes också bra. Han var inte för ung och inte heller för gammal. Han hade en fin uppsyn och fint temperament. Lyssnade bra när jag provred, allt var bara bra helt enkelt. Fanns inget då som antydde att det skulle bli så här.
Här hemma är han väldigt pigg och vaken och blir lätt rädd. Även om det har blivit mycket bättre. Han ska titta på allt och alla och verkligen spana in allt.
 
Jag förstår inte riktigt det där med att endast sälja om du hittar en annan häst att köpa? Det går ju alldeles utmärkt att sälja hästen och sedan leta en ny. Din nuvarande jäst har dessutom chansen till ett toppingen i ett system där den fungerar! Det är värdefullt! Jag har själv varit med om att min familj fått köpa tillbaka hästar för hästens skull när den inte fungerat hos nya ägarna.

Jag förstår ridlärarna att de inte vill följa med och titta på alla hästar du provar. Den enda gången jag köpte häst och verkligen letade (och inte köpte projekthästar/ en bekant skulle sälja en passande häst) så kuskade jag och min mamma runt över hela mellansverige i flera månader i princip varje helg. Hitta hästar du tycker passar, åk och kolla, filma, be ridläraren kolla på filmen och om det är ok erbjud sig att betala för att ridläraren ska förmedla vid den andra eller tredje provridningen.
Absolut kan jag sälja honom, vara hästlös och sen köpa när jag hittat en annan häst.
Och kan absolut åka och provrida själv och filma och visa ridläraren favoriterna och sen be henne följa med. Men hade helst velat att någon följer med.
 
Jag fastnade för honom, han var rolig att rida och han var inte för hög och inte för låg. Att han hade varit ridskolehäst kändes också bra. Han var inte för ung och inte heller för gammal. Han hade en fin uppsyn och fint temperament. Lyssnade bra när jag provred, allt var bara bra helt enkelt. Fanns inget då som antydde att det skulle bli så här.
Här hemma är han väldigt pigg och vaken och blir lätt rädd. Även om det har blivit mycket bättre. Han ska titta på allt och alla och verkligen spana in allt.
Är det inte ren understimulering bara?
Ridskolehästar brukar ju gå flera timmar om dagen i arbete, brukar vara liknande problem när travhästar säljs från banan till privatpersoner som ska strosa omkring i skogen en timme med dom 😃
 
Absolut kan jag sälja honom, vara hästlös och sen köpa när jag hittat en annan häst.
Och kan absolut åka och provrida själv och filma och visa ridläraren favoriterna och sen be henne följa med. Men hade helst velat att någon följer med.
Men varför tar du inte och kollar på foderhäst själv? Finns många där det står att det eventuellt kan bli aktuellt med köp. Och visa filmen för din ridlärare när du provrider, även om jag tycker att det absolut viktigaste är hur hanteringen funkar, ridningen kommer fixa sig så småningom när allt annat är på plats.
 
Jag fastnade för honom, han var rolig att rida och han var inte för hög och inte för låg. Att han hade varit ridskolehäst kändes också bra. Han var inte för ung och inte heller för gammal. Han hade en fin uppsyn och fint temperament. Lyssnade bra när jag provred, allt var bara bra helt enkelt. Fanns inget då som antydde att det skulle bli så här.
Här hemma är han väldigt pigg och vaken och blir lätt rädd. Även om det har blivit mycket bättre. Han ska titta på allt och alla och verkligen spana in allt.
Det är inte så konstigt att han är väldigt pigg och vaken nu som privathäst. De flesta ridskolehästar går 2-3 lektioner om dagen och motioneras alltså ordentligt och när de blir privathäsyar har jag många gr sett samma ”problem”. De går inte med kompisar i hagen längre eller mkt kortare utevistelse, rids inte varje dag och inte heller några hårdare pass att tala om 🙂 Har även sett ägare som gett samma mängd kraftfoder som hästen fått som lektionshäst vilket heller inte är optimalt ihop med det andra ovan 😇
 
Ridskolehästar går väl mer än en privathäst oftast? De har även ett ganska inrutat liv vilket blir en trygghet för vissa.
Så att ridskolehästar automatiskt är bättre ”nybörjarhästar” eller lagomhästar kanske är fel tänkt?
Jag undrar mest bara, varför säljer man en fungerade ridskolehäst i en bra ålder om den är skedfri? De enda jag stött på har ju varit hästar som primärt inte fungerade med nybörjare och osäkra ryttare. (Jag har ju inte varit involverad i ridskolevärlden dock)
 
Jag undrar mest bara, varför säljer man en fungerade ridskolehäst i en bra ålder om den är skedfri? De enda jag stött på har ju varit hästar som primärt inte fungerade med nybörjare och osäkra ryttare. (Jag har ju inte varit involverad i ridskolevärlden dock)

Det kan finnas många anledningar. Många verksamheter har som uttalat mål att utveckla, använda, sälja och byta ut hästar på några år, eftersom försäljning är en del av intäkterna och att många hästar inte heller kanske trivs med ridskolelivet oändligt länge (alltså många hästar är fruktansvärt lojala och fungerande men kan ändå bli "deprimerade").
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 042
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 251
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp