Jamtland

Trådstartare
Som en spinoff på en tråd på Allmänt som handlar om lukt i lägenhet så började jag fundera.

Kan ni känna på hästens lukt vilket stall de kommer från? Alltså, alla mina hästar luktar på ett speciellt vis, dels sin egen lukt plus en lukt de får från mitt stall, när en ny häst flyttar hit så kan det ta rätt länge innan de börjar lukta som "min".

Hästar som flyttat hit har även haft väldigt olika stark lukt med sig, en del luktar lite och då byter de till "min" doft rätt fort, andra har luktar starkare/fränare och då har det tagit jättelång tid innan de bytt lukt.

Samma om jag varit iväg till tex ridskolan, så luktar hästen annorlunda ett tag/ någon dag efteråt.

Är det här något ni reflekterar över?
 
Oh ja! Olika stall luktar olika, hästar luktar olika och de kan byta lukt om de flyttar. :)
Inte reflekterat så mycket över det, mer än att jag konstaterat det. Mina hästar har varit krassliga ett par dagar- det märks även på lukten.
 
Visst luktar hästarna olika beroende på häst och stall.
Men det jag mest reflekterat över genom åren är vilken hemmakänsla jag får när jag kliver in i vårt stall efter att varit bortrest. Den doften gör mig glad, avslappnad och nöjd.!😃
 
Jag vimsade ett tag runt mellan ett par stall och det var definitivt skillnad på hur stallen luktade. Då funderade jag om det kan vara en blandning av vad de utfodras med, och att deras egna lukter blandas till en övergripande?

Jag har även upptäckt att jag kommer bäst överrens med hästar som luktar på ett speciellt sätt under den övergripande lukten. Nämligen de som har en svag doft av något som påminner om varmkorv. Fattar inte hur det hänger i hop, men har jag ridit/hanterat en häst och känt att oj vilken trevlig häst den gillar jag! Kan jag ibland sniffa på den och de har alltid den där doften. Medan hästar jag inte gillar lika mycket inte har den.
 
Jag har reflekterat över att jag tycker att man kan gissa sig till vissa hästhållningsrutiner utifrån hur hästarna luktar, även om man bara träffar dem på tävling eller ute i andra sammanhang. Det vill säga, hur mycket utevistelse de får, och hur ofta de får lufta pälsen osv. Samt hur välventilerade- och mockade stallen är.

Senaste stallet jag stod i var välventilerat och hästarna gick ute mycket. Det var ganska mycket ruljans på inackorderingarna och jag tycker att de alltid luktade "mer" de första dagarna och sen neutraliserades allt eftersom.

Gräver man verkligen ner näsan i pälsen så har ju varje häst sin alldeles säregna doft också. Den är nästan alltid underbar :D
 
Jag vimsade ett tag runt mellan ett par stall och det var definitivt skillnad på hur stallen luktade. Då funderade jag om det kan vara en blandning av vad de utfodras med, och att deras egna lukter blandas till en övergripande?

Jag har även upptäckt att jag kommer bäst överrens med hästar som luktar på ett speciellt sätt under den övergripande lukten. Nämligen de som har en svag doft av något som påminner om varmkorv. Fattar inte hur det hänger i hop, men har jag ridit/hanterat en häst och känt att oj vilken trevlig häst den gillar jag! Kan jag ibland sniffa på den och de har alltid den där doften. Medan hästar jag inte gillar lika mycket inte har den.
Varmkorv 🤣
 
@Hoarfrost
Du är den första jag hört som tycker hästar kan lukta korv! Äntligen får jag en till på min sida! Min syster hade en häst för massa år sen som luktade korv, och nu rider jag en som gör det igen! Långt från alla hästar luktar så, men det är en mysig korvspadsdoft! Luktar jättegott!
:d :heart
YES en till! Jag har en kompis som är likadan, då är vi tre :banana:
 
@Hoarfrost
Folk har tittat väldigt konstigt på mig när jag sagt att hästen luktar korv, så jag brukar inte nämna det så ofta. Undrar om det är fler som skulle komma ut ur garderoben om de visste att vi är flera som nosat upp samma sak?!
 
Som en spinoff på en tråd på Allmänt som handlar om lukt i lägenhet så började jag fundera.

Kan ni känna på hästens lukt vilket stall de kommer från? Alltså, alla mina hästar luktar på ett speciellt vis, dels sin egen lukt plus en lukt de får från mitt stall, när en ny häst flyttar hit så kan det ta rätt länge innan de börjar lukta som "min".

Hästar som flyttat hit har även haft väldigt olika stark lukt med sig, en del luktar lite och då byter de till "min" doft rätt fort, andra har luktar starkare/fränare och då har det tagit jättelång tid innan de bytt lukt.

Samma om jag varit iväg till tex ridskolan, så luktar hästen annorlunda ett tag/ någon dag efteråt.

Är det här något ni reflekterar över?
Mamma kunde känna på min lukt vilket stall jag kom ifrån när jag var tonåring :D. Så jag gissar att hon hade kunnat känna det på hästen också.

Jag tycker hästar i hage luktar hasselnöt. Dvs ren häst hästlukt känns som hasselnöt.
 
Varför får jag färre å färre like-smajlisar här på Buke?! Nu har jag bara tre kvar! Hur många har du?!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 637
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 000
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 849
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp