Få katt att sluta klösa på säng och soffa.

Strict

Trådstartare
Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är världens mest sociala katt.

Jag fick henne när hon var 5 månader gammal, hon var extremt smal (därav att jag gav henne namnet Lizzy, kanske visar min ålder nu =) och hon har inte följt en enda av "reglerna" som jag läste om innan jag skaffade henne. Hon älskar citron, gillar höga ljud (speciellt fyrverkerier) när hon kom hit första gången så gick hon runt i 2 minuter och luktade på möblerna och sen var hon jättelugn och strök sig mot mig och följde mig konstant och till och med sov i sängen jämte mig.

Hon hade dock lite problem med att klösa på sängen och ville inte använda klösträdet jag hade i vardagsrummet. När hon klöste på sängen så lyfte jag ut henne och satte henne framför trädet och jag visade henne vad hon skulle göra. Efter en vecka eller tre så förstod hon och slutade klösa på sängen.

Sen kom dock nyår, hon var jätte-fascinerad av fyrverkerierna och satt i mitt sovrumsfönster och stirrade på dem, hoppade inte ens till vid de strörsta explosionerna. (Jag låste dock in oss på toaletten vid 23:58 Men 2 dagar efteråt så började hon klösa på sängen igen och det har inte hjälpt att lyfta ut henne till trädet, köpte även en klös-pinne eller vad de kallas som jag har i sovrummet, hon använder den (den är lite för lätt för henne och välter när hon tar i för fullt) men föredrar sängen.

Kanske borde nämnas dock, hon klöser bara på sängen när jag och hon är i sovrummet och på soffan när jag sitter i den.
Hon vet mycket väl att jag inte gillar att hon gör detta. Hon brukar sitta vid sängkanten och jama högt, stirrar på mig och sen lägger hon sakta tassarna på sängen och klöser.

När jag skäller på henne så börjar hon spinna och vill bli klappad.

Kom precis på en sak till....hon ligger ofta under sängen i mitt rum, hon är absolut ingen rädd katt men hon började med detta för kanske 3 månader sedan, kanske hör ihop med nyårsgrejen och klösandet.


Om jag har hoppat lite i denna tråden (har försökt hålla mig till ämnet och rätt tidslinje) så är det pga att jag har ADHD och min hjärna är lite rörig =)

Men om någon har en idé om hur man kan få henne att sluta klösa på soffa och säng och även sluta ligga under sängen så skulle jag uppskatta det.

PS. jag skall även flytta snart vilket jag vet kan orsaka ännu fler problem i framtiden men både hon och jag behöver verkligen detta, jag har bott här i 21 år men behöver mer plats för henne (går från 41 kvadratmeter till 63), jag har köpt ett nät att ha på balkongen men har funderat på att kanske linda en del av nätet runt benen på sängen, vore det en dum idé? (balkongen är inglasad men tänkte bara ha möjligheten att ha fönstrena öppna)
 
En sak till förresten, hon vägrar även dricka vatten, jag har provat med vattenskålar, matskålarna hon får mat i, vattenfontän och inget funkar.

Hon dricker kattmjölk och jamar högt när hon hör ljudet av flaskan men jag vill inte ge henne det varje dag.
De senaste månaderna har jag dock börjat hälla lite vatten i maten (hon äter våtfoder men behöver mer vätska i alla fall) och detta uppskattas av henne till viss del (ibland). Problemet är att när jag häller vatten i maten så slickar hon köttet rent/torrt och lämnar en hel del av den.
 
Att hon enbart klöser när du sitter i soffan/ligger i sängen är ett tecken på att hon vill ha uppmärksamhet. Att lyfta bort henne, säga till henne osv är att bekräfta och uppmärksamma henne. Du börjar fokusera på henne, och särskilt som hon är social och spinner så är det troligt. Härom veckan så satt jag i ett viktigt telefonmöte, Megara låg och lyssnade och sedan blev hon trött på att jag ignorerade henne och hoppade på mig och började bitas tills jag la på luren, då gick hon sin väg.

Min katt käkar på kablar och sladdar, särskilt när jag är i närheten och hon vill ha uppmärksamhet. Vad du kan göra rent konkret är att, som Jackson Galaxy som är kattolog (kolla in hans youtube kanal) säger, aldrig säga nej utan säga ja genom att hitta sätt att ge positiv förstärkning. Sedan kan man linda in där hon klöser med folie tills hon lärt sig att sluta, men det är ofta opraktiskt. Köp en stadig och tung klöspåle alldeles vid sängen och soffan så hon har ett bra alternativ.

Vad gäller att dricka så ser man sällan att katten dricker utan bara att vattennivån går ner. Dessutom är katter från början ökendjur som fick all sin vätska från bytesdjuren. Så länge hon bara får blötmat, gärna blandat med mer vatten så går det nog inte större fara med henne. Om du är orolig kan du ta henne till vet så hen får kolla. Eller, jag brukar nypa Megara i skinnet ibland. Det finns även kattsoppor som jag tror innehåller mer vätska, men det kan jag inte svära på.
 
Jag uppfattar också det som att hon söker uppmärksamhet så jag hade sett till att verkligen ge henne det när hon klöser på klösmöblerna. Beröm henne och klappa, lek mm, så hon märker att hon får uppmärksamhet när hon klöser där.
 
Det kan vara värt att titta på klösmöbler i olika material också, utöver de tips du redan fått. :).

Min Kim är tokig i canvasmaterial (typ sofftyg 😅 ) och tyckte som kattunge mycket om kartongklösmöbler också. Idag använder han gärna rep, men om han får välja ska det vara ren hampa och inte nylon-ishvarianten som används i de flesta klösmöbler i butiken.
 
Svårt att komma tillrätta med klösandet. Man får klä in / lägga något som inte är lika klöstrevligt.
Mina 2 innekatter klöser endast på klösträden. Vår huskatt som får gå ut på dagarna klöser stora bitar ur sängen om man inte går och släpper ut honom tidigt på morgonen. Prova med kattmynta leksak uppe i klösmöbeln. Nät är bra i fönstren så att man kan öppna ordentligt på sommaren.
 
Nu verkar OP ha lämnat tråden, men såna här trådar tenderar ju att komma upp i Google-sökningar i åratal, så jag tipsar ändå:

Sätt bred dubbelhäftande tejp på alla ställen där katten inte får klösa. Det kan ta ett tag innan man kan ta bort den utan att katten börjar igen, men det är ett supereffektivt sätt att visa katten att hen inte får klösa just där. Det är naturligtvis väldigt viktigt att samtidigt erbjuda ett tillåtet klösalternativ precis bredvid och att se till kattens aktivitetsbehov överlag, annars får man snart en olycklig katt, men tejp är ett fredligt sätt att säga ”inte här!”. Efter några månader slutade min katt försöka klösa på soffhörnen, och hon har inte börjat igen flera år senare.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Mina katter vill gärna klösa på min soffa, trots att de har ett klösträd. Det gillar jag inte. Så jag har köpt anti-klös-spray, men den...
Svar
18
· Visningar
2 967
Senast: Wille
·
Övr. Katt Båda katterna är vuxna och har inte klöst på möbler förr. Men nu håller de på att strimla en 6 månader gammal soffa i tyg. Typ grovt...
2
Svar
28
· Visningar
7 204
Senast: mandalaki
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 107
Övr. Katt Jag har en drygt femårig kastrerad siameshona som senaste två åren levt med en äldre hankastrat, också siames. De två var mycket goda...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp