Hästmängder?

Philosophia

Trådstartare
Finns det ett vedertaget idiomatiskt uttryck som heter "hästmängder" eller är det ett hopkok av "hästlängder" och "att äta som en häst"? Det ska enligt min sambo betyda "väldigt stor mängd av".
 
Nej. Jag googlade och såg att det fanns på nätet men jag tror att det är någon feluppfattning. Jag hade aldrig hört talas o det innan.
 
Jag har hört uttrycket tidigare men enligt googling finns det inte i någon ordlista (mvh Seriös med källorna). Jag skulle förstå vad som menades om jag hörde ordet men tror inte jag skulle använda det själv.
 
Jag använder det uttrycket! Från "att äta som en häst" = att äta "hästmängder". Säkert också draget av hästlängder. Det är kanske inte så vedertaget men det är i alla fall inte bara västeråsare som använder det.
 
Aldrig hört men jag vet av erfarenhet att de där västmanlänningarna slänger sig med en del konstiga uttryck ;)

Måste ändå erkänna att jag efter att ha tänkt lite kan se användbarheten i ordet så även om min första tanke var att man verkligen inte kan säga så, vill jag nog överväga att ta in det i mitt språk.
 
Finns det ett vedertaget idiomatiskt uttryck som heter "hästmängder" eller är det ett hopkok av "hästlängder" och "att äta som en häst"? Det ska enligt min sambo betyda "väldigt stor mängd av".
Det lär ju vara en sammanslagning som du säger.
Men det var ju ett litet smidigare uttryck än äta som en häst..
 
Häst- kanske ska betraktas som ett förstärkningsförled? Hästkur, hästdos, hästmängder?

Men jag håller med om att det låter som ett missförstånd av hästlängder(även om betydelsen ju inte blir i närheten av densamma).

Svenskan är rolig i det att det går att bygga nya ord så lätt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 114
Senast: movi
·
Samhälle IT-leverantören Tieto är utsatta för ett ransomwareangrepp. Jag kunde inte bry mig mindre om Tieto själva, men de har en stor mängd...
Svar
15
· Visningar
1 270
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag träffade en granne på ICA idag. Vi ska träffas några stycken med barn och grilla whamburgare på söndag och jag sa till grannen att...
2
Svar
32
· Visningar
3 615
Senast: Pratsch
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp