Osäker sambo eller är det jag?

Svarar alla:

Allt är inte min sambos fel. Jag har varit extremt ”formbar” sedan jag var barn och oerhört mån om att vara alla till lags. Det är något jag måste jobba mer med, att hålla ihop mig själv och stå fast vid mina gränser. Det är inget problem som har kommit genom min sambo utan långt tidigare.
Detta gör mig lite ledsen.
Du måste alltså bli bra på att stå upp för dig själv för att din sambo inte ska köra över dig och ta kontroll över ditt liv?
Eller formulerar du bara tokigt?
 
Jag har inte sett det som att han försöker kontrollera mig men som ni skriver så är det nog så. Jag vill inte tro att han gör det medvetet men oavsett så är det ju inte okej.

Jag vill tillbaka till den glada, spralliga person jag brukar vara. Men det kan nog vara svårt att komma tillbaka dit i en miljö där den personen inte är välkommen, för det är ju tex pinsamt när jag sjunger, busar och pratar med sonen med knasiga röster när vi är ute och går genom byn.

Usch vad det här blev jobbigt 🙁
Som uppvuxen med en förälder med liknande åsikter som din sambos (det behövs ingen Freud för att förklara varför jag vale att bli punkare som tonåring) så kan jag verkligen förstå hur oerhört hämmande det är när man gång efter gång för höra att man är pinsam och gör fel på olika sätt.

Kan du prova att säga till honom att du vill få göra som du vill, klä dig som du vill, leka med ert barn som du vill, etc, och om han har problem med det är det något som han själv måste hantera inför sig själv, det är inte ditt bekymmer?
Det han sysslar är i bästa fall en form av mobbning.
 
Jag kan känna igen din sambos rädsla för att sticka ut och märkas på något sätt som inte är odelat positivt. Jag skulle nog också kunna be en respektive att byta kläder om den vill gå på bröllop i myskläder eller ha tshirt med olämpligt tryck på familjemiddagen. För mig skulle det inte vara kopplat till att jag vill kontrollera personen på något annat sätt utan det handlar om att jag att min omgivning ska gilla min respektive.

Det här är inte min bästa sida men jag tycker inte att behöver ringa stora varningsklockor för att din sambo kan ha åsikter om vad du har för kläder. Jag förstår om du @Pratsch blir orolig när flera personer skriver att det är en stor varningsflagg så jag vill balansera upp det lite med att det inte behöver vara kopplat till annat kontrollerade beteende. Sen beror det så klart på hur och när han gör det men det låter bra att han har slutat kommentera kläder efter att du bad honom sluta.


Angående din ursprungliga fråga så tycker jag inte att du sa något konstigt.
 
Detta gör mig lite ledsen.
Du måste alltså bli bra på att stå upp för dig själv för att din sambo inte ska köra över dig och ta kontroll över ditt liv?
Eller formulerar du bara tokigt?
Det handlar inte bara om min sambo utan om allt i livet. En person som inte vågar säga vad den tycker blir lätt överkörd utan att någon egentligen menade det. Bara att ändra ”det gör inget” till ”vad tråkigt, jag hade sett fram emot att träffas” var en stor grej för mig.

Min sambo har inte kontroll över mitt liv, det har jag själv.
 
Som uppvuxen med en förälder med liknande åsikter som din sambos (det behövs ingen Freud för att förklara varför jag vale att bli punkare som tonåring) så kan jag verkligen förstå hur oerhört hämmande det är när man gång efter gång för höra att man är pinsam och gör fel på olika sätt.

Kan du prova att säga till honom att du vill få göra som du vill, klä dig som du vill, leka med ert barn som du vill, etc, och om han har problem med det är det något som han själv måste hantera inför sig själv, det är inte ditt bekymmer?
Det han sysslar är i bästa fall en form av mobbning.
Jag har börjat med det och jag tycker att han lyssnar. Det har blivit bättre så han är inte omöjlig.

Jag har faktiskt tagit upp med honom att han riskerar att barnen riskerar göra revolt genom kläder om han begränsar dem nu 😅
 
Jag kan känna igen din sambos rädsla för att sticka ut och märkas på något sätt som inte är odelat positivt. Jag skulle nog också kunna be en respektive att byta kläder om den vill gå på bröllop i myskläder eller ha tshirt med olämpligt tryck på familjemiddagen. För mig skulle det inte vara kopplat till att jag vill kontrollera personen på något annat sätt utan det handlar om att jag att min omgivning ska gilla min respektive.

Det här är inte min bästa sida men jag tycker inte att behöver ringa stora varningsklockor för att din sambo kan ha åsikter om vad du har för kläder. Jag förstår om du @Pratsch blir orolig när flera personer skriver att det är en stor varningsflagg så jag vill balansera upp det lite med att det inte behöver vara kopplat till annat kontrollerade beteende. Sen beror det så klart på hur och när han gör det men det låter bra att han har slutat kommentera kläder efter att du bad honom sluta.


Angående din ursprungliga fråga så tycker jag inte att du sa något konstigt.
Tack för en annan infallsvinkel. Den stämmer ganska väl in på hur jag upplever min sambo.
 
Jag kan känna igen din sambos rädsla för att sticka ut och märkas på något sätt som inte är odelat positivt. Jag skulle nog också kunna be en respektive att byta kläder om den vill gå på bröllop i myskläder eller ha tshirt med olämpligt tryck på familjemiddagen. För mig skulle det inte vara kopplat till att jag vill kontrollera personen på något annat sätt utan det handlar om att jag att min omgivning ska gilla min respektive.

Det här är inte min bästa sida men jag tycker inte att behöver ringa stora varningsklockor för att din sambo kan ha åsikter om vad du har för kläder. Jag förstår om du @Pratsch blir orolig när flera personer skriver att det är en stor varningsflagg så jag vill balansera upp det lite med att det inte behöver vara kopplat till annat kontrollerade beteende. Sen beror det så klart på hur och när han gör det men det låter bra att han har slutat kommentera kläder efter att du bad honom sluta.


Angående din ursprungliga fråga så tycker jag inte att du sa något konstigt.
Fast om en treåring vill ha en enhörningst-shirt eller gröna byxor och att mamman leker med sitt barn och förvränger rösten när de är tillsammans ute är man inte ens i samma härad som att tycka någon är olämpligt klädd på ett bröllop eller en familjemiddag. Är man då lättpåverkad är det inte konstigt om man blir hämmad.

TS, jag tycker det låter jättebra att du har en samtalskontakt och att du kan säga ifrån till din sambo som också verkar behöva det om ni ska fortsätta tillsammans. Om han inte är medveten om hur han hanterar olika situationer som drabbar er som familj så behöver han få en ögonöppnare och hjälp att hantera sin osäkerhet så det inte går ut över dig och er son.
 
Jag har börjat med det och jag tycker att han lyssnar. Det har blivit bättre så han är inte omöjlig.

Jag har faktiskt tagit upp med honom att han riskerar att barnen riskerar göra revolt genom kläder om han begränsar dem nu 😅
Du är klok.
Tråden har gett dig en massa infallsvinklar. Vi som skrivit har gjort det baserat på våra egna erfarenheter och insikter.
Bara du vet hur din verklighet, ditt liv ser ut. Hoppas att vi åtminstone gett lite synvinklar på hur det är och hur det skulle kunna bli. Behöver du bolla något igen så skriv här. :heart

Önskar allt gott i fortsättningen
Varma tankar
/tanten
 
Jag kan känna igen din sambos rädsla för att sticka ut och märkas på något sätt som inte är odelat positivt. Jag skulle nog också kunna be en respektive att byta kläder om den vill gå på bröllop i myskläder eller ha tshirt med olämpligt tryck på familjemiddagen. För mig skulle det inte vara kopplat till att jag vill kontrollera personen på något annat sätt utan det handlar om att jag att min omgivning ska gilla min respektive.

Det här är inte min bästa sida men jag tycker inte att behöver ringa stora varningsklockor för att din sambo kan ha åsikter om vad du har för kläder. Jag förstår om du @Pratsch blir orolig när flera personer skriver att det är en stor varningsflagg så jag vill balansera upp det lite med att det inte behöver vara kopplat till annat kontrollerade beteende. Sen beror det så klart på hur och när han gör det men det låter bra att han har slutat kommentera kläder efter att du bad honom sluta.


Angående din ursprungliga fråga så tycker jag inte att du sa något konstigt.

Men det är ju en jäkla skillnad jämfört med att ha åsikter om att man inte får leka och tramsa 😅

När jag och min sambo är ute och går brukar vi sjunga, dansa och tramsa loss som tusan, vi är bägge 30 +
Skulle min sambo ha åsikter om att jag inte få sjunga, dansa, göra hopsasteg osv skulle jag be honom fara och flyga 😡
 
Men det är ju en jäkla skillnad jämfört med att ha åsikter om att man inte får leka och tramsa 😅

När jag och min sambo är ute och går brukar vi sjunga, dansa och tramsa loss som tusan, vi är bägge 30 +
Skulle min sambo ha åsikter om att jag inte få sjunga, dansa, göra hopsasteg osv skulle jag be honom fara och flyga 😡

Alltså... gör särbon något som gör honom glad blir ju jag glad i förlängningen eftersom han är glad. Att tramsa runt och inte ta sig själv eller tillvaron på så stort allvar ser jag bara som sunt.

Om jag eller särbon sticker ut skiter vi fullständigt i :D
 
TSH långt under referens. Verkar som att min sköldkörtel bråkar också. Får se om min Graves är tillbaka eller om det ”bara” är postpartum tyreoidit. Oavsett kan det nog förklara en del varför jag mår så dåligt just nu.

Tack igen alla ni som tagit er tid att läsa och svara. Jag uppskattar det verkligen 🙏❤️
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 349
Senast: kubikmeter
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 901
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 912
Senast: movi
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 995
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp