Hästmaterial på ridskola (foderhästar?)

S

stina

Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många elever ni har och om erat hästmaterial. Upp till vilken nivå kan ni utbilda era elever och hurdant hästmaterial har ni, hur gamla är lektionshästarna,
hur välridna och utbildade är dom, vilka storlekar har ni och hur många?

Jag är med i en minder ridklubb som bedriver en verksamhet, just nu rider det enbart barn och ungdomar här och vi har dryga 50 elever förnärvarande. Det är en väldigt liten verksamhet alltså. Problemet är just nu att det är svårt att komma någon vart och ge eleverna en bra utbildning eftersom ridskolan bygger på mycket idéelt arbete, ridlärare som endast är utb. ungdomsledare genom ridsportförbundet och att vi har väldigt många instruktörer. Det är hela 8 ridlärare fördelat på 12 lektioner. Detta gör att det är svårt att få till en bra utbildningsplan, det är lite för mycket olika viljor om hur ridskolan ska styras (det är styrelsen som tar de huvudsakliga besluten) och ingen ser nog egentligen till ridskolans bästa, de flesta är bara glada om verksamheten lyckas gå runt ekonomsikt.


Eftersom att kommunen där ridskolan finns är ganska liten och folk överlag inte bryr sig särsklit mycket om våran ridskoleverksamhet och ingen riktigt säger vad de tycker så tror jag i längden det blir svårt att hålla kvar ungdomarna här. Dels är det bara de mindre ponnyerna (kat. A och B) som riktigt fungerar , de stora är i regel lite komplicerade och svårridna. Samtidigt växer fler och fler ur de små, samtidigt som vissa känner att de har kommit till det stadiet att de också kanske känner att de vill utvecklas här och inte kan få en tillräcklig vidd och bredd utveckling här.


Det jag tänker på är framtiden för den här ridskolan. Den ser inte så ljus ut i mina ögon men många andra iblandade i verksamheten bryr sig inte särsklit mycket, de bryr sig bara om 'nuet' och är glada om de går runt ekonomiskt som sagt. Vi har en som jobbar idéelt och har huvudansvaret för hästarna och deras kringskötsel så att säga. En annan har huvudansvaret för grupperna och tar emot ev. nya elever som vill börja rida här.


Jag har många idéer om hur våran lilla verksamhet skulle kunna förbättras. Framför allt så anser jag att det allra bästa vore om ridskolan kunde äga eller ha privata inhyrningar/foderhästar i stället för att hyra från de ridläger som hästarna nu har kommit från. Man tror ju att hästarna ska vara stabila, säkra och vana eftersom de används till liknande verksamheter under sommarhalvåret men vi har haft stora bekymmer med att hästarna inte alls har fungerat de har varit 'galna' eller så har dom blivit halta omgående.

Ridskolan har nämligen inte ekonomin att köpa in bra välutbildade hästar eller ponnyer som kan fungera i verksamheten, de är för dyra helt enkelt. Tyvärr, en bra stor häst får man ju räkna med att lägga ut 50 000:- och uppåt för idag och en större ponny kanske 30 000:-.


Jag har en fundering på om det vore någon idé att annonsera om foderhästar från privatpersoner ev. hyra för en billigare summa. Jag tänker då på folk som har ponnyer eller mindre hästar som kanske av olika anledningar vill låna ut dom under en period t.ex. pga. graviditet, familjeskäl, utlandsresor, ekonomiska problem att inte ha råd att ha kvar hästen, studier osv. Ja anledningarna kan ju vara många.

Min tanke var att om man skulle ta tag i verskamheten lite först och göra en liten enkel omplanering på vissa grupper så skulle man kunna
planera så att det blir fördelat på 2 grupper varje dag, t.ex. måndag till lördag och att hästarna ska vila söndagarna. Hästarna får då alltså gå med på lektioner max 2 timmar dagligen och alla har varsinn vilodag i veckan. Någon dag i veckan skulle man kunna fördela så att varje häst någon dag i veckan blev genomriden och mer utbildad, även arbetad med på töm osv. Hästarna har ju ändå möjligheterna till ett bra hästliv här eftersom det finns ett fint stall med boxar till alla hästar, de har bra välsammansatta foderstater med bra hygieniskt foder och utfodras 4 ggr dagligen, de går ute i bra rasthagar (grus) minst 7 timmar dagligen, längre de dagar som det inte är lektionsverksamhet, när vädret tillåter finns det även gräshagar som hästarna kan gå i. På sommaren finns det sommarbete som de kan gå och få beta välförtjänt i och få ordentlig vila med tillgång till friskt vatten.


Det är alltså bra möjligheter för rätt sorts hästar och ägare här som jag ser det, men är det ens idé att föreslå detta för vår styrelse och tror ni det finns underlag och att man kan hitta privatpersoner som kan tänka sig låna ut sin ponny eller häst till ridskoleverksamhet årsvis?


Givetvis skulle ju ridskolan bekosta alla omsorg för hästen, dvs. foder, strö, hovslagare, vet. kostnader (avmaskning och vaccination)
osv.


Men det måste ju även vara välpassande individer. Hästar som fungerar med de flesta ryttare, som har psyke att fungera i lektionsverksamhet (även fast detta bara är en mindre ridskola) . De måste ju kunna gå i grupp med andra hästar osv. Och det blir ju lite ensidigt och kantigt ibland när det är nybörjargrupper t.ex. . I vårat fall har det större betydelse att hästarna är av bra storlek, och kan fungera i det här syftet - fungera i ridskoleverksamhet, vi skulle ju inte ställa några större krav utbildningsmässigt förutom att de är väl grundridna på marken samt hoppade och är utvecklingsbara. Utbildningen av hästarna kan man ju sköta parallellet via tillridning t.ex. dagtid (och att de får vila på kvällen de dagarna) , alltså parallellt som de går i verksamheten.

Men hur resonerar ni som privatpersoner? Skulle ni kunna tänka er att låna ut hästen eller ponnyn till en ridskoleverksamhet, det vore intressant att se hur ni tänker så dela med er av tankar och åsikter :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästmaterial på ridskola (foderhästar?)

Jag antar att ni är ganska nystartade? sök bidrag, gå till komunen jag tror ni har rätt till det!

Hos oss går hästarna månd- lördag och vilar på söndagen.

Ett tips för att man ska kunna köpa häst... ha en drive av något slag..
Inför nästa år har vi gjort en årskalender med bilder på hästarna.. Det kan ni säkert tjäna en hel del för.. Sen det här med att hyra häst är en god idé men samtidigt vet jag inte hur många som skulle vara beredda att hyra ut på det sättet. Bara våran ungdomssektion har ca 40.000 i sin kassa, de tjänar de på knatteridning en gång i månaden och servering på klubbtävlingar.. Hur är det med det? Anordnar ni tävlingar? Clear-rounder är ganska lönsamma med tanke på det relativt lilla arbete man måste lägga ner.

Skaffa en stödklubb vettja! Någon som ni kan bolla idéer med och rådfråga.. =)

Lycka till..
 
Sv: Hästmaterial på ridskola (foderhästar?)

Jag är med i en minder ridklubb som bedriver en verksamhet, just nu rider det enbart barn och ungdomar här och vi har dryga 50 elever förnärvarande. Det är en väldigt liten verksamhet alltså. Problemet är just nu att det är svårt att komma någon vart och ge eleverna en bra utbildning eftersom ridskolan bygger på mycket idéelt arbete, ridlärare som endast är utb. ungdomsledare genom ridsportförbundet och att vi har väldigt många instruktörer. Det är hela 8 ridlärare fördelat på 12 lektioner. Detta gör att det är svårt att få till en bra utbildningsplan, det är lite för mycket olika viljor om hur ridskolan ska styras (det är styrelsen som tar de huvudsakliga besluten) och ingen ser nog egentligen till ridskolans bästa, de flesta är bara glada om verksamheten lyckas gå runt ekonomsikt.


:

Här är det jag reagerar mest på, 8stycken ridlärare på 50 elever? Undrar på att det inte går ihop...
En anställd som har ansvaret för hästarna, stallet och ridlektionerna, och en som är anställd för att sköta stallet och hjälpa eleverna inför lektionerna. Sen får övriga faktiskt vänta med att leka ridlärare tills ni har fler elever.
 
Sv: Hästmaterial på ridskola (foderhästar?)

Det är nog ingen i klubben som har betalt, varken ridlärare eller stallpersonal. Så är det att försöka ha ridverksamhet på en liten ort, det blir många som är inblandade för att lasset inte ska bli så tungt för varje enskild person.Är själv lite inblandad i en liten klubb och nån gång åker jag på att hålla en lektion och det är inte för att jag vill leka ridlärare utan för att jag vill att barn ska få möjlighet att rida.
 
Sv: Hästmaterial på ridskola (foderhästar?)

Det är nog ingen i klubben som har betalt, varken ridlärare eller stallpersonal. Så är det att försöka ha ridverksamhet på en liten ort, det blir många som är inblandade för att lasset inte ska bli så tungt för varje enskild person.Är själv lite inblandad i en liten klubb och nån gång åker jag på att hålla en lektion och det är inte för att jag vill leka ridlärare utan för att jag vill att barn ska få möjlighet att rida.
Ja det är mycket möjligt, men för att få en hållbar verksamhet så måste man ha en ansvarig. Dvs någon som har det övergripande och dagliga ansvaret för hästarna och för lektionverksamheten. För både hästar och elevers bästa... Sen kan självklart folk behova hoppa in pga sjukdom eller liknade, men på det stora hela bör det vara samma Person/er som sköter den dagliga verksamheten.
 
Sv: Hästmaterial på ridskola (foderhästar?)

Försök i varje fall begränsa antalet instruktörer till hälften.. Annars blir det nog för många..?
 
Sv: Hästmaterial på ridskola (foderhästar?)

Vi är väl en liten/medelstor ridskola kan man säga, strax utanför Stockholm. Vi har nog minst 500 elever och 400-450 ridande. Vi har 25 ridskolehästar, varav 12 av dem är stora, mellan 160-175 cm, 5 st är medelstora (150-160 cm) och 8 av dem är ponnyer (En maxad C, resten D-ponnyer, och en minishettis). Medelåldern på våra hästar är 13 år, den äldsta är 22 och den yngsta 5. Alla våra hästar (förutom de ynngsta då, en 5-åring och en 6-åring) skulle lugnt kunna gå en godkänd LA dressyr och alla hoppar utan problem de höjder som eleverna klarar av. Alla hästar är snälla i både hantering och på ridbanan, vilket faktiskt många elever poängterar som kommer från andra ridskolor, att vi har ovanligt snälla och trygga hästar, vilket är jätteroligt att få höra då det betyder att hästarna trivs!

Som du säger är det ju inte billigt med hästar idag, att hitta en billig, välutbildad, snäll, stabil häst som kan passa på ridskola och som dessutom håller sig frisk för en, för ridskolor, ansenlig summa pengar är rätt omöjligt idag. Vi gör så att vi köper alla våra hästar från samma hästhandlare. Våran gräns ligger på 40 000 för stora hästar och något mindre för ponnyer och för det brukar vi få jättebra hästar, hållbara och bra typer, MEN de är ju inte utbildade (de flesta av dem iallafall). Så vi gör så att vi köper in lite yngre hästar som inte är så utbildade, låter dem gå vid sidan om verksamheten ett tag, och så utbildas de här av intruktörer och så småningom de duktigare eleverna. Fungerar jättebra och man märker rätt tidigt om det är en häst som verkar kunna gå på lektion. Det funkar super för oss. Vi har inga foderhästar alls som lånas ut, alla går på lektion 6 dagar/vecka, vilar på söndagar. Men annars kanske det vore något? Att hästarna går lektioner kanske 4 dagar/vecka och 2 dagar rids de av någon duktig elev som då får ha hästen som "sin egen" och betala för detta, samtidigt som hästen får ridning och utbildning.

Även jag reagerar på att ni är onödigt många instruktörer! Vi har ca. 7 lektioner/dag 6 dagar/vecka och vi har 4 instruktörer. Alla tjänar på det, hästarna får jobba i ett jämnt tempo då det måste bli rörigt för hästarna att byta instrukörer hela tiden, alla gör ju olika. Även för eleverna, det måste finnas en röd tråd i utbildningen. Skulle vara mycket bättre om ni bara skulle ha 2 intruktörer på dessa 12 lektioner och satsa på att utbilda dessa ordentligt istället.
 
Sv: Hästmaterial på ridskola (foderhästar?)

vad det gällr utbildningsplan och råd tråd finns det redan utarbetade planer att köpa hos ridsportförbundet. Dessa är baserade på ryttarmärkena.

ULK en är långt ifrån någon instruktörsutbildning. det ger viss färdighet i att hålla avsuttna lektioner och fundegera som stallvärdinnor det är allt.
Och varför så många?


Anställ EN person med tillräcklig kunskap i stället som får fungera som ridskolechef.


Lycka till
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmaterial på ridskola (foderhästar?)

Men hur resonerar ni som privatpersoner? Skulle ni kunna tänka er att låna ut hästen eller ponnyn till en ridskoleverksamhet, det vore intressant att se hur ni tänker så dela med er av tankar och åsikter :idea:

Jag har lånat ut häst till ridskolan här i närheten. Det var min dotters C-ponny. Köpte en dyr fin väl skolad och välriden färdig tävlingsponny till min dotter som första häst. Han var en utmärkt läromästare. Tyvärr så tröttnade dotter på häst så han blev stående i hagen. Själv är jag för tung för att rida ponny så jag kunde inte ge honom motion. Dessutom hade jag min egen häst plus en sällskapshäst. Förts lånade jag ut honom en period till en tjej som tävlade mycket under den tid hennes häst var konvalecent.

Sen kom han hem till hagen igen.... Tyckte det var slöseri med en bra häst och sökte upp ridskolan i närheten. Frågade om de var intresserade av att ha honom stående där för att han skulle få gå och hållas igång. Jo det var inga problem... sagt och gjort.

Under tiden han stod där så var han även till försäljning. Det slutade med att tjejen som hade honom som sköthäst köpte honom.
Perfekt lösning för mig och för köparen. Hon hade ju under en längre tid fått möjlighet att lära känna honom och visste precis hur han var till sättet och utbildingsnivån. Dessutom var hon fullt medveten om att han inte fick flyttas förrän i slutet av terminen.
 
Sv: Hästmaterial på ridskola (foderhästar?)

Känner en tjej som lånade ut sin häst till ridskolan då hennes förhållanden ändrades så hon inte kunde ha häst på ett tag. Jag tror att de haft honom en 6-7 vid det här laget. För något år sedan började hon att rida lektion på honom någon gång i veckan.
Eftersom hon inte har möjlighet till mer passar arrangemanget bra för både henne och ridskolan.
Vad hästen tycker är väl okänt men han lär ju sköta sig eftersom de inte vill bli av med honom.Och hade han vantrivts där hade hon ordnat något annat.

Har också en kompis med liten ridskola. dit ringer det då och då människor som vill att hon ska ta deras häst på foder. Vanligtvis då hon har fullt stallet och inte har någon möjlighet till sådant....sedan ska ju hästen passa också.
Men en annons i lokaltidningen kanske kan ge resultat?
 
Sv: Hästmaterial på ridskola (foderhästar?)

Hej! Vart finns eran ridskola? Jag har själv haft ridning och fortfarande så hör folk av sig till mig och frågar om jag är intresserad av att låna deras ponnyer. /Anna
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 981
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 199
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 050
Hästmänniskan Vad har ni för relation till ridskola? Jag letar ponny till min dotter och funderingarna kring min egna relation/inställning till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 609
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Relation / paus
  • Arbetsintervju
  • Swisha en främling?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp