Hästpass??

K

Katina

Måste alla hästar ha hästpass?
Funderar om man måste skaffa det när man bara har hästar till skogsridning. Tävlar inte eller är ute på annat.
Har inte riktigt fått kläm på detta :confused:
Någon som vet?
 
ALLA hästar i Sverige ska vara försedda med pass senast 31/12 2005.
 
Syftet? Vad blir nästa steg? En årlig avgift för att man har häst. Liksom man får betala registerhållningsavg. för bilen.
Måste de ta betalt för min hobby :confused:
 
EU-regel. Hästar räknas som livdjur och alla djur som kan ingå i livsmedelshanteringen ska vara spårbara och man ska även kunna se vad de varit behandlade med. Vissa läkemedel är det, som du säkert redan hört talas om, livstids karens på. Gäller även kor, grisar, får mm. Spelar ingen roll att du inte tänker skicka "Brunte" till slakt, vem vet var han hamnar den dagen du inte äger honom längre. :smirk:
 
Stämmer det att man även måste ha hästarna chipmärkta? Det var en polare till mig som sa att de måste ha det 2006, någon som vet?
 
Jag kan också berätta att det kommer till att bli dyrare hos vetrinär om hästen inte har pass, fick detta berättat för mig av en ID-kontrollnat för ett litet tag sedan.

Det kommer att bli en del extra papper som skall fyllas i och annat om pållen blir sjuk, och detta får ägaren betala kostnaden för om hästen inte har ett eget hästpass.
 
Njae,det står nånstans om att ponnier med mätintyg kommer att måsta ha id-märkning,har jag för mig.Men om det gäller i samband med hästpass,eller bara för mätintyget vet jag inte.
Däremot så är jag övertygad om att förr eller senare så kommer det att alla måste vara id-märkta också,för hur ska man i slutändan lyckas skilja på "alla" skimlar och bruna hästar.. :confused:
 
Vad räknas som hästpass? Vad ska ingå i det ? Om du ex. har en rasponny med stambok, räknas det?

merman :confused:
 
Antar att det ar samma regler som galler for Sverige som for England, vi maste ha vara pass klara senast 30 juni 2004 och jag har 3 hastar sa har ratt bra koll pa vad som galler sa har i "slutspurten" :)

Stambok eller ej, alla hastar maste ha en silhuett (stavas?) ifylld av veterinar (stambockerna har ju oftast redan det). Sedan skickar man in det tillsammans med ifyllt formular alternativt med stamboken, till den forening som utfardar passet. De bifogar en sida dar all medicinering i framtiden ska bokforas - det ar den har sidan som ar det egentliga "passet" (en av mina hastar ar importerad fran USA och har saledes redan ett pass, men det gilldes inte alls :mad:).
Kostnaden har i England ar mellan 150-350:- beroende pa vem man skickar in det till, och hasten behover inte vara frys-eller id-markt.
 
Nej, här i Sverige gäller 31/12 2005.
Innan det är det hästar som ska tävla, säljas (& några andra saker) som måste ha pass.
 
Ja jag ar medveten om det eftersom jag last igenom traden innan jag svarade... alla lander har olika datum, det jag menade var att vi i England maste ha vara pass senast 30/6/04 och darfor hade jag ratt mycket hum om vad det innebar etc. Lite oklart fran min sida, kanske ;)
 
Ok.
Här är det olika priser beroende på vilken ras hästen är och vad man har för papper innan.
 
om man har en f.d travhäst som inte är registrerad med mig som ägare hur gör man med hästpasset då? måste man göra ett ägarebyte på papper först då? om någon vet?
 
Hur eran förening går till väga känner jag inte till, men ring och kolla vad som krävs vid ägarbyte. Själv blev jag tvungen att uppvisa kopia på kvitto eller avtal, för att verifiera mig som ägare.

Denna omständiga procedur berodde på att jag slarvat med att skaffa nytt regbevis när jag köpte pållan, annars hade det räckt med att skicka in orginal regbevis samt som i mitt fall bevis på chip och id kontroll.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
6 558
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 562
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra...
2
Svar
30
· Visningar
892
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 378
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp