Hästplågare skar Mirre i hagen

Sv: Hästplågare skar Mirre i hagen

Man får ju hoppas in i det sista att det inte är en människa som har skadat hästen...Förstår inte alls hur man ens skulle komma på tanken att medvetet skada ett djur:(
 
Sv: Hästplågare skar Mirre i hagen

usch vad hemskt. Tyvärr är det ju inte första gången sådant här händer. Må de som gör det brinna i h-tet om man får säga så.

Men hoppas iaf Mirre kommer återhämta sig och inte bli alltför skygg.

/Tess
 
Sv: Hästplågare skar Mirre i hagen

Usch hur kan man göra något så dumt det rä verkligen sjukt :( (mår nästan dåligt av det)
 
Sv: Hästplågare skar Mirre i hagen

Det känner jag igen!
För ungefär 2 år sedan, en helt vanlig dag när jag skulle ut och hämta min ponny, för vi skulle ta en tur i skogen.
Allt såg helt normalt ut.

Jag tog in min ponny från hagen, ryktade sadlade honom, osv.
Så red vi ut en runda på ungefär 15 minuter.
Påväg hem red jag brevid hästhagen där alla hästarna var.
Så såg jag att fölet var det blöt på rumpan och bakbenen.
Jag trodde att hon hade rullat sig i leran, det var rätt blött i hagarna. Så jag tänkte inte mer på det.

Jag gick in i stallet med ponnyn och gjorde i ordning honom igen, och släppte sedan ut honom i hagen med dom andra hästarna.
Så kom fölet fram till mig. Hon hade hängande huvud, gick stappligt framåt. Man märkte tydligt att hon inte mådde bra.
Jag kollade om det var något fel med hovarna, halsen, huvudet, benen, osv.
När jag kom till att känna igenom bakdelen på henne, märkte jag att att hon var blöt och varm. Jag såg inget sår.
Jag kollade på mina händer och upptäckte att det var BLOD!

Jag fick panik, jag såg inget sår. Eller ens någon liten skråma på henne. Jag lyfte på svansen som det droppade blod ifrån. Högst upp på insidan av svansen så jag ett djupt sår som var runt 5 cm långt.
Jag sprang och hämtade min mamma och tog med joddopax och vatten och trättade rent. Men det fortsatte att rinna blod från såret.
Mamma sprang in och ringde veterinären medans jag stod och höll över såret för att försöka stoppa blodflödet.
Jag tog på henne en grimma och gick in med henne i boxen, stod där tills veterinären kom efter ca 20 minuter.

Medans han sydde ihop såret berättade han att om hon hade förlorat några deciliter mer blod, så hade hon förblött.
När han hade sytt ihop såret och lagt på ett förband åkte veterinären iväg igen.
Och fölet repade sig betydligt efter bara några dagar.
Vi kollade igenom hagen, inget vasst fanns.

Vi misstänker en man/kvinna som kör runt i en grön Opel.
Pga att han/hon hade kört mycket långsamt förbi hästhagen varje dag i ungefär i vecka innan detta hände.
Efter händelsen har vi inte sett varken bilen eller föraren igen.
 
Sv: Hästplågare skar Mirre i hagen

Stackars häst.
Hue kan man gör anågonting sånt där?
urs, hoppas att dom som gjorde det blir anmälda och satt i fängelset och nått annat hemskt.
idioter.
 
Sv: Hästplågare skar Mirre i hagen

Men stackars er!
Vilka jävliga människor det finns.
Dom kan ju inte vara frisk
 
Sv: Hästplågare skar Mirre i hagen

Jag fattar inte att det finns människor som vill skada ett oskyldigt litet djur, man mår verkligen illa när man hör sånna här saker !
 
Sv: Hästplågare skar Mirre i hagen

Precis!
Och personen måste vetat precis vad han/hon var ute efter. Vi bor mitt ute på landet, så det kunde inte ha varit en tillfällighet.

Vilka sjuka människor det finns asså!
 
Sv: Hästplågare skar Mirre i hagen

usch vad hemsk, stackars häst
 
Sv: Hästplågare skar Mirre i hagen

Usch, jag bor inte så långt ifrån fjugesta och helt klart känner man sig rätt orolig att någon sån där jäkel ska komma hit. :(
 
Sv: Hästplågare skar Mirre i hagen

Jag minns en gång hemma i mitt förra stall. Skulle ta in hästarna från hagen och när vi ledde in ena fullbloden så var han HELT täckt av blod. alltså från mule till svans! Framben, rygg ja det var som någon smörjt in hela hästen med blod. Vi hittade ett litet sår under ganaschen men en häst kan knappast blivit täckt helt av blod av ett litet sår... vi vet fortfarande inte vad som hände men det var en riktigt obehaglig upplevelse... Det såg ut som om han kommit från ett slagfält...
 
Sv: Hästplågare skar Mirre i hagen

:eek: har ni fortfarande inte luskat ut vart det kom ifrån? Lät helt otroligt.
 
Sv: Hästplågare skar Mirre i hagen

min mamma bor i Fjugesta och jag har själv bott där med henne, och det är inte första gången något sådant händer. usch! för några år sedan så var det människor som skärde dräktiga ston ijuvret och på diverse andra ställen. jävla idioter!:devil:
 
Sv: Hästplågare skar Mirre i hagen

Håller med om att det är ofattbart gräsligt att människor ibland skadar hästar på olika sätt :eek:

Men... ibland kan faktiskt hästen göra illa sig på de mest otroliga sätt...
Min egen valack kom in med ett sår tvärs över knäet dagen innan julafton, såret var typ 6 cm långt, gick igenom alla hudlager (som i artikeln ovan) och hade precis jämna kanter.
Nu kan jag vara kanska 100% säker på att han gjort illa sig själv på något vis, troligast vid lek med sin kompis. Detta pga att vi hittade skadan inom en timme och hästarna var fortfarande svettiga efter sin morgonlek. (de leker väldig våldsamt) Dessutom hade ingen kunnat kommit upp til gården utan att vi eller grannen sett dem.
Trots att vi inte hittade vad han gjort sig illa på är jag alltså säker på att han råkat ut för en olycka.

För ett par år sedan var det en häst som de hittade i hagen med svansen avskalad och en stor bit av huden kring svansen synbarligen bortskuren. Hästen såg ut som den flåtts levande i baken, och man fattade inte hur någon kunnat göra detta utan att hästen sparkat?
Visade sig att hästen fastnat med svansen i en klyka i ett träd, fått panik och helt enkelt rivit av sig skinnet på svansen och en bit av rumpan.

Ibland kan de skada sig på de mest underliga sätt... inte alltid är det onda människor i farten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp