Bukefalos 28 år!

Hästprojekt blev ett fiasko

Har man någonsin satt sin fot i Boden begriper man att man inte kan satsa något där. Jag menar vi har ju inte direkt ridsport på Mars heller.
 
Undra om de kollade "efterfrågan" innan de startade projektet, finns det ingen efterfrågan är det inte konstigt att det blir ett fiasko eller så kanske det var för dyra lokaler. Tråkigt när det satsat fel och blir fiasko istället för succé. :/
 
Finns väl rätt många som rider där? Eller har jag fått det om bakfoten :confused: Finns ju ett område med privatstallar nära BRK.
 
Det är det län i sverige med minst antal hästar och minst antal per capita. Som jämförelse är det c:a 5100 st hästar i Norrbotten och c:a 52 400 st i Skåne län (Jordbruksverket). Man kan fråga sig hur marknadsanalysen såg ut?:cool:

Rolle
i Skåne län
 
Det är det län i sverige med minst antal hästar och minst antal per capita. Som jämförelse är det c:a 5100 st hästar i Norrbotten och c:a 52 400 st i Skåne län (Jordbruksverket). Man kan fråga sig hur marknadsanalysen såg ut?:cool:

Rolle
i Skåne län
Det kanske var någon som råkade skriva en nolla för mycket i hur mycket hästar det fanns O_o
 
Man hoppades väl att vända trenden. Att ändra den där siffran på 5100 hästar till att bli högre.

Jag bor inte själv i Boden så jag vet inte vad kommunen försökt göra för att få liv i hästcentrumet... Bäst är väl att försöka få dit ridskolan, och kanske en privat företagare med större uthyrningsstall eller nått. Ett centrum utan närhet till hästarna är ju värdelöst. Det är synd att det inte blev något, hade hästägare i Norrbotten mått gott av...
 
läget på hästcentrumet är bra. "Mitt mellan" travbanan och ridskolan. En avelsstation finns lika nära som ridskolan. Precis bortanför ridskolan ligger det ett bostadsområde som man inte får bygga hus på om man inte bygger stall också (alltså är det många stall där).
Tanken var väl att tränarna som är uppstallade på travbanan skulle flytta till hästcentrumet.. plus att det skulle finnas bra möjligheter för hobby-hästägare att hyra in sig på anläggningen också.. Jag undrar till vilket pris?

Tanken var god.... men det måste skötas rätt också. Bara som ett exempel på konstigheterna: den nya veterinärkliniken fick inte dom tillstånd som behövdes för att utföra den vård dom hade möjligheter till...
 
Jag bor inte själv i Boden så jag vet inte vad kommunen försökt göra för att få liv i hästcentrumet... Bäst är väl att försöka få dit ridskolan,
Bodens Ridklubb har redan ett stall med två ridhus (eller om de hyr det av kommunen kanske). Hästcentrumet verkar inte ha ridhus ens...hittar ingen ritning, bara en bild.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Med egna medel satte voltigeföreningen Caprifolen upp en egen musikal på Helsingborg arena för drygt ett år sedan. Satsningen med fokus...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ekbackens Ryttarförening har fått 1,7 miljoner kronor ur EU:s landsbygdsprogram och SISU Sörmlandsidrotten. Pengarna ska användas till...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under den senaste tiden har Uppland drabbats av flera sadelstölder. Nu berättar Sveriges Radio att polisen anser att det är organiserade...
Svar
0
· Visningar
548
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Problemen med så kallade räddningshästar är svåra att komma åt. Det säger djurskyddsinspektör Mattias Gårdlund efter Sveriges Radios...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp