hästraser inom akademiskt

Pallas_Athena

Trådstartare
vad har ni för raser och varför valde ni just den?

*jag har ett tinkersto jag köpte av en hästhandlare som jag red in, sedan snubblade jag över en AR kurs och vips så var man fast.
http://photo.starblvd.net/prinzen/t3-1-2-1081438221?m=1&pg=2&ro=0&co=1

* sedan har jag tinker stoets föl "monstret" :D som är 9 veckor idag,henne ska ja ha som framtidshäst :d
http://www.svenskatinker.se/juni/pallas_athena_pallas_theia1.jpg

* 1 halvblod som är 12 år och t-märkt som jag hittade på internet och fastnade för direkt :love: min stora nallebjörn (kan nog alla hålla med om som har träffat han)
http://photo.starblvd.net/prinzen/1-1-1-1081307939?m=1&pg=0&ro=0&co=0
 
Jag lyckades gå i fem veckor på hästskötarkurs på Sindarve fjordhäststuteri utan att finna någon som helst tjusning med rasen. Sen tog de in treåringarna för inridning...

Mina två shettisar är barn till min första ponny, som också var min första sköthäst.

Lipizzanerkorsningen snubblade jag på i en hage, jag behövde ändå en fölunge som sällskapshäst till ena shettisen som var föl då, han var hyfsat korrekt i kroppen och billig och det sa "klick", så jag köpte honom.

Enda rasen jag har valt själv är mitt russ. Däremot blev det väl inte som jag tänkt när jag valde individ. Jag skulle ha ett treårigt russ på 135 cm, men det blev en normalstor ettåring. Russ har jag valt för att jag bor på Gotland och hoppas på att kunna göra en insats för rasen genom att visa upp ett trevligt ekipage. Sen får vi se i vilken form det blir. Körnig? Arbete på långa tyglar? Cirkustricks? Och jag ska åtminstone PROVA att rida litegrann.
 
Jo. Dessutom kan de gå ponny-SM i alla grenar, ponnytrav och ponnygalopp, vinna och placera sig i svår körning mot alla kategorier, vinna ponny-SM i brukskörning och tävla SM i bruksridning, tävla skogskörning och plöjning och även western. De genomför distansritter, drar brudpar, lär små barn att rida, och hittar på en jäkla massa hyss också.

Det du :bump:
 
Jag har en Camarguehäst.

Det blev den rasen eftersom jag inte ville ha någon stor otymplig bamse, utan en i mer behändig storlek ;) Deras psyke är utmärkt, de är tåliga, de har en bra kroppsbyggnad osv osv :D

Först var jag faktiskt inne på att köpa en Tori (Bamse-häst från Estland), men det var inte rasen utan en individ jag hade fallit för. När jag inte kunde köpa honom (hade spatt) så blev det att fundera på andra raser och eftersom vi varit i Camargue ett par ggr och jag träffat flera trevliga hästar där nere så blev det en av dom :)

Att jag sen fick tag i min drömhäst var nog lite tur också :D
 
min dröm med att ha en frieser, gärna hingst med vit stjärn och kolsvart resten.
vill även ha en nordsvensk travar hingst som ska va kolsvart och vit bläs.

men ja har mina älsklingar skulle aldrig byta ut dom mot ngt!!
 
Jag rider en frieserhingst. Hans ägare tyckte det skulle vara kul att prova barock när hon nu har en "barockhäst", men eftersom det är jag som rider honom mest och hon har sina unghästar, så blev det så att jag rider honom på lektionerna =)
 
Jag har en korsning Islandshäst/New Forest. Har ridit vanlig dressyr hela mitt liv. Och trodde väl aldrig att jag skulle köpa en sådan häst (som man inte kan lyckas med på tävlingsbanan).
Men efter en ridolycka kan jag inte längre rida hästar med bra steg. Min skrutt är jättemjuk i steget. Så han blev det! Och nu skulle jag inte byta för allt i världen. :love: Han är en mkt speciell liten herre.
 
Jag "råkar" ha två kallblodstravare i stallet. Den ena är väl knappt vald, det var nog mer att hon valde mej -för att använda ett uttjatat uttryck. Vilken ras hon hade, spelade ingen roll. Den andra är ett medvetet köp för att avla på.

Den första kom till ridklubben jag jobbade på, vanvårdad, skitig och rejält ful. Jag kunde inte titta på hästen utan att må, fysiskt, illa. Nå - det räckte ju inte att blunda hellre, hon stank.
Och givetvis tog det inte mer än en vecka så stod hon hemma i stallet, kunde inte se denna häst åka tillbaka till tidigare ägaren (och en säker svältdöd?). Oerfaren och korkad som man är... (tänk om jag skulle göra så med varenda vanvårdad kuse jag stött på sen dess..?)

Sen dess har hon stannat, men det har inte varit solklart alla gånger.

Den andra, tja, jag har en tendens att lusläsa annonser på buke och när jag såg denna annonsen hade jag i princip redan bestämt mej -den ska jag ha. Men så hade jag ju hört talas om, och sett, henne tidigare också.
Nu avlas här travkanoner! Och ridhästar... På samma gång, visst fasiken funkar det :D *övertygad*
 
Jag har ett arabsto av bruksmodell. Jag tänker köpa min drömhäst, en PRE när jag pluggat färdigt osv :love: Jag valde mellan en NSV och arab, och hittade ingen NSV när jag letade häst för 4 år sedan. Nu fins det massor! Jag vill gärna betäcka min med en fin PRE så småningom, kanske med min egen hingst? :) Min häst är en utmärkt läromästare, känslig och svårt för sig. Jag börjar tro att den dagen jag kan rida henne kan jag rida alla hästar! :rofl:
/Johanna
 
Mina vet du ju redan...men jag kan ju svara ändå! :)

Jag har ett halvblodssto på 6 år. Är ingen halvblodsfantast precis, men jag föll för individen. Hittade henne när hon var två år och hon var precis vad jag hade letat efter. Bra byggd, rörde sig trevligt, lagom stor...och dessutom läcker färg! Sen är hon inte alltid som hon ska i skallen, men jag gillar henne ändå... :love:
http://home.tiscali.se/osteby/Hastarna/Wilma/Bilder/fran%20sidan.jpg

Häst nummer två är en kallblodstravare, en ras som jag gillar skarpt! Det är ett sto på 14 år, inte så mycket riden ännu (har gått i avel). Det är egentligen min sambos häst, men bebisen i hennes mage är min! :) Den ska komma om sisådär tre veckor och blir den lika vacker och kolsvart som far sin så blir det nog en pärla!
Här är tjocka tanten:
http://home.tiscali.se/osteby/Hastarna/Trovina/Bilder/Trolla%20sommar2.jpg

Häst nummer tre är en liten minishettis som jag föll pladask för vid första anblicken! Hon är 6 år och världens mysigaste lilla tjej:
http://home.tiscali.se/osteby/Hastarna/Lavendel/Bilder/liten3.jpg
 
Nämen där är ju den hästen! ;) Min kompis var och träffade dig och skulle kanske vara medryttare i sommar, men så blev det ju inte så...

Var hon betäckt eller hur var det?
 
Jupp, vi pluggade ihop förra året :cool: Har du hittat någon annan som kan hjälpa dig?

Vad är det för hingst? Har fostret tagit sig?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu får ni äntligen bilder på Simon/Toby från min kull. Han är nu drygt 8 månader (blir det 4/8). Han ser väldigt hängig ut på bilderna...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Fick dessa underbara bilder av palle och även tillåtelse att lägga upp dom här. Det är alltså Scottish Straight den första, en hona. Den...
Svar
4
· Visningar
823
Senast: palle
·
L
Övr. Hund http://photo.starblvd.net/Cazmir/6-4-1-1080822303?m=1&pg=5&ro=3&co=0.jpg söööt...
Svar
8
· Visningar
1 434
Senast: Betsy
·
Utrustning ska byta sadel på herman, eftersom den vi har nu inte passar. Har fått låna en begandad sadel av brosan som har legat på bred fjording...
Svar
2
· Visningar
863
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp