Bukefalos 28 år!

Hästrelaterade olyckor

Sv: Hästrelaterade olyckor

Fast det kan man val. Speciellt i en padock. Beror ju pa hur stor den ar forstas men mina linor racker nastan hela vagen runt iaf, och det ar normalstora banor. Hasten ar ju i princip redan pa en volt.
Hade den dessutom sprungit ett tag sa.
 
Sv: Hästrelaterade olyckor

Vad jag stör mig ofantligt på i första filmen är att ingen verkar bry sig om speakerns "keep really quiet, and if you can't please go outside". Ok om några chockade stackare saknar förmåga att ta in hörselintryck, men det måste ju finnas grannar i publiken som kan ta ett fast men vänligt tag om dessa och bogsera ut dem?? Allt detta jävla falsettskrikande när en häst skenar i manegen gör mig bindgalen, även om jag förstår att det säkert finns folk i publiken som inte kan något om hästar.

Jag tycker speakern i första videon också gör ett gott jobb, men de högtalarna var inte lika överröstande (och folkjävlar skrek ändå, såklart). Att det gick bättre här än på den första videon ger jag hästarna största förtjänsten av, samt det faktum att det inte fanns andra vagnar att trassla in sig i.

I andra videon är de ju väldigt mycket mer korkade. Fler hästar, parhästar med draglinor och svänglar släpande efter sig att trassla in sig i om det blir trajande i sidled. Och publiken i manegen??
 
Sv: Hästrelaterade olyckor

Fast det kan man val. Speciellt i en padock. Beror ju pa hur stor den ar forstas men mina linor racker nastan hela vagen runt iaf, och det ar normalstora banor. Hasten ar ju i princip redan pa en volt.
Hade den dessutom sprungit ett tag sa.

Är bara onödigt stor skaderisk på den som hugger tag i linan. Generellt är det bättre att låta bli att ta tag i tyglar, linor och liknande på en häst som springer runt okontrollerbart. Du orkar aldrig hålla fast den ändå och risken för personskador är stor.

Rent krasst: Det är bättre hästen skadar sig än en människa.
 
Sv: Hästrelaterade olyckor

Fast det kan man val. Speciellt i en padock. Beror ju pa hur stor den ar forstas men mina linor racker nastan hela vagen runt iaf, och det ar normalstora banor. Hasten ar ju i princip redan pa en volt.
Hade den dessutom sprungit ett tag sa.

Du sa det själv - det går inte stanna en panikslagen häst genom att ligga och släpa i en longerlina efter den. Skadade dig gjorde du också, trots att den bara sprang på en volt, om än bara lindrigt. Men till vilken nytta?

Sträcka dig in och dra bort påsarna kan säkert vara till viss nytta, men sen betedde du dig lite oöverlagt. Den skulle sprungit sig trött ändå, och som du sa så sprang den på en volt på ett inhägnat område, så någon jättestor risk för allvarlig fysisk skada var ju inte överhängande för hästen heller (och den psykiska hade redan skett). Ett bättre alternativ hade kunnat vara att t.ex. ställa dig vid staketet och försöka få kontakt med hästen med rösten. När du ser att den börjar lyssna på dig och släpper den värsta stressen kan det möjligen vara dags att gå in och försöka bromsa den med linan och lugn röst om du inte klarar vänta tills den börjar sacka själv.
 

Liknande trådar

Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 287
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Avliva aggressiv hund
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp