Hästsimmning!?!

B

**BORTTAGEN**

Hej!

Tänkte höra om det är någon som har några erfarenheter av hästsimmning? Någon som har åkt med sin konvalecenshäst eller frisk häst och simmat med?
Har det gett några effekter? för och nackdelar?
Någon som har åkt med sin häst om den haft kotledsinflammation eller knäledsinflammation?!
Svara allt ni vet om detta!

Häls. Gildra
 
Jag skulle också gärna vilja veta... allt... kötid, pris, hur det fungerar osv... Någon?
 
Du har ett hästsim ganska nära dig som jag varit på flera gånger, jag tycker det har varit superträng för hästen.
Min häst var iofs frisk, men hon fick verkligen jobb aigenon hela kroppen och blev mycket mjukare samt konditionen blev mycket bättre.

Jag tror kanske inte det är så bra att åka om hästen har en inflammtion i kroppen, men när den är utläkt så är det bra träning att sätta igång hästen på.
 
Nu var det ett par år sedan jag var i väg, då kostade det 200:- gång när man kom själv (har säkert ökat lite ipris men hur mycket vet jag inte), men man kunde också ställa upp hästen där för simträning, vet dock inte vad det blev för pris då.
Det var inte kö direkt, jag brukade ringa någon dag innan och så bestämde vi tid och så kom jag då.

hur det gick till.
Först tvättar de hästen och spolar ur hovarna, sen så led hästen in i en "box", väggarna stängs till vid sidan och så vänta och lockar de hästen ner för rampen (den enda vägen de kan gå) och i vattnet, när det kommer tillräckligt långt "ut" så börjar de simma själva, första gången simmar de bara ett varv i bassängen, vilket är fulltillräckligt.
Efter hand ökas antal varv.
När de kommer upp tvättas de av igen och får stå och torka under ett solarium.

Själv har jag inte behövt göra någonting utan bara stått och kolla på när de som kan tar hand om det hela.
 
Hej!
Tack för era svar! Jodå det vet jag att det ligger ett hästsim som heter Hippomarin i fjärås inte så långt från mig, och det var väll dit jag tänkte åka, jag har friska hästar men tänkte på min vän som har en häst med kotledsinflammation just nu, kan nog vara tänkbart sen när hon är frisk och ska sättas igång ordenkligt.
Varför jag frågar er är ju eftersom dom som har företaget säger ju naturligtvis att det är så bra så bra att göra detta! men man vill ju ha andra kommentarer också!
Tror dom tar 260kr för en gång simmning.

Tacksam för mer svar, hur ofta simmade ni era hästar, någon som lämnat bort sin häst någon gång?

Ha d!
 
Det finns ett hästsim i Tjörnarp här i skåne...vet ett par stycken som varit där med hästr som gått halta utan att man hittat orsaken....å dom är pigga och friska nu. :D

HÄR står lite om just hästsimmning :)

Vet at dom i tjörnarp har en hemsida...kommer inte på adressen bara :angel:

//Becky :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 235
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 066
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej! Nu har jag kommit dit jag hoppades slippa, botox. Har provat allt som finns att tillgå inom läkemedelsbehandling och profylax för...
2
Svar
22
· Visningar
1 103
Senast: Coop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp