Hästsport eller djurplågeri???

Sv: Hästsport eller djurplågeri???

O M G Here we go again.....

Tror det finns ett antal trådar kring detta sedan tidigare...
Min åsikt finns i en av dem - tror t o m den är döpt efter detta fasansfulla, livsfarliga stora engelska löp...
Klart det enbart är för pengarna, djurplågeriet och livsfaran det är vi gör det...
Så är det väl med all hästsport eller...???
:grin:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

måste hålla med om att det spelar ingen roll vilken sport du håller på med om de så är hoppning el galopp. så kan man skada sej lika mycke om man spelar fotboll kollla bara alla skade fotbolls stjärnor.. alla hinder löp ja varit på såväl som i sverige elle norge är det aldrig någon häst som fart illa.. Bara för att man setta detta hända någon gång på en film betyder det inte att de händer jämnt.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Vadå inga höga formtal i slätlöp? Kolla starthästarna på götet den 24/5. Det var mkt god klass på dem. Alla hoppade väl. Fronthästen såg mkt glad och nöjd ut. Galopphästar måste må bra för att prestera bra.

Tycker att det är mycket värre när vuxna rider på islandsponnyer på företagsevent etc. där kan man i såfall snacka om djurplågeri.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

ISLANDSPONNYER är inga hästar ,det spelar ingen roll vad utövarna inom islandssporten vill hävda.Är djuret under 148 cm är det en ponny och ingen HÄST.
Håller FULLSTÄNDIGT med om att det är FÖRFÄRLIGT när de har turridningar med personer på 120 kg på dessa små ponnyer,det är helt fruktansvärt.
Tänk om fler hade förstått detta,"åh de är ju SÅ snälla"JA det tror väl F*N det,de är så tungt lastade att en bockning blir helt överdjuriskt att utföra.
Näää,heja heja arnekarlsson,jag håller med dig .
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Enligt min mening. Så tycker jag att hindren är på tok för höga, hästarna blir trötta osv. Höjden på hindren och dramatiken verkar locka människor, Det är ingen sport.

:crazy:

Tillåt mig småle, lilla vän, vad vet du om hindersport?
Jag har två irländare i träning, ett sto och en valack, som båda går hinderlöp. Jag är själv hinderjockey. Jag har jobbat i ett steeplestall på irland under 3 års tid. Under hela min karriär inom hindersporten har jag ALDRIG varit med om en häst som kommit i mål skadad.

För det första: Jag skulle vilja se den av er som anser hindersport vara djurplågeri, hålla en av mina hästar när de kommer ner på hinderbanan. De fullkomligt dansar. De ÄLSKAR att ridas på hinder, oavsett om de är ensamma där eller flera. Spetsade öron och det glittrar i deras ögon. De springer verkligen för att det är kul. Man kan inte tvinga en häst att springa när man sitter med jockeyläder och för er som inte vet är det förbjudet med spö. Hästarna springer helt självmant. Inga konstigheter.

Vad gäller häckarna, ja, det heter inte hinder, så är de ca 130cm höga, de består av en fast del på ca 70 (!) cm och den övre delen är ris, som de alltså kan hoppa igenom. Det är betydligt farligare att hoppa en häst över ett "rivbart" hinder på 110cm vill jag lova.

Och sist men inte minst. Majoriteten här har säkert inte sett ett hinderlöp, än mindre ridit ett, pga att sporten är väldigt liten i Sverige. Efter att man sett ett hinderlöp förstår man varför även äldre hästar klarar av det. Det går i en betydligt långsammare fart än ett vanligt slätlöp, just för att hästarna ska orka. Och jo, fullblod är byggda och avlade för att hoppa. De irlänska steeple-hästarna, även kallade national hunters, är avlade just för detta syfta, därför är irländarna ledande inom sporten. Fullblod är även, för er som inte visste, även väldigt uppskattade hästar inom fälttävlan pga deras uthållighet och goda hoppförmåga. Många bra hopphästar har även de en stor mängd fullblod i sig.

Så SNÄLLA! lägg ner allt snack om att det skulle vara djurplågeri att låta hästarna gå löp/hinderlöp. Jag kan hålla med om att jag inte tycker om sättet många tränare håller sina hästar. Att de tex står inne dygnet runt osv. Det är en betydligt viktigare fråga att ta upp.

/Kalla mig djurplågare, det visar bara på okunskap.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Vill lägga en ska tillrätta.

Det är ytterst sällsynt att hästar dör "av sig själva" under ansträngning i vilken hästsport det än rör sig om. De som dör avlivas av veterinär. Så gott som alltid efter benbrott som i sin tur beror på en senskada eller muskelbristning som i sin tur lett till att benet inte fått sitt "muskelstöd". Hästar har en unik förmåga att förtränga smärta, därför fortsätter dom springa trots att en sena gått av, med, tyvärr benbrott som följd.
Och fortsätter springa i flera hundra meter med benet av i bland.

När en människa, exempelvis elitsprinters får en liknande skada, till exempel en avsliten hälsena, ramlar vederbörande helt enkelt omkull och fortsätter inte springa. Skulle vi människor ha hästens förmåga att förtränga smärta, dessutom ha två ben till att fördela ansträngingen på skulle vi se avsevärt många benbrott i vilken humanidrott som helst.

Varför man väljer att avliva hästar med benbrott?
Kan man diskutera, men det finns helt enkelt inte effektiva behandlingsmetoder utvecklade. Det har funnits experiment med stora konstruktioner på hjul med gipsade hästar "upphängda" men med klent resultat.

Hästar mår inte bra under sådan behandling helt enkelt och tappar livslusten.
Många överlever men kommer aldrig tillbaka till tävling, hur framgångsrika de än har varit så inser dom att det liv de är födda till, nämligen kampen om att bli bäst inte längre tillhör deras liv.

För människor är det ju ganska enkelt att behandla benbrott.

För egen del så är jag glad att jag är människa och inte häst.
Har en historia med dels en allvarlig trafikolyck med både ben- och axelbrott som följd. En olycka i fotboll med avslitet ledband.

Hade jag varit häst hade jag alltså blivet skjuten på plats i det första fallet.
I det andra fallet hade jag också blivit avlivad om "mina hästägare" hade haft en dålig veterinärförsäkring alternativt inte velat betaal den rehabiliterande behandlingen.
Vilken i mitt fall tog c:a 12 veckor inan jag var återställd nog att kunna spela fotboll igen.

Du gör det alltför enkelt för dig, coari.
Man kan förledas att tro att du har ett hjärta som slår för djurskydd i alla lgen men jag går inte på det alls.

Återigen,det är ytterst sällsynt att hästar springer ihjäl sig.
Det händer tyvärr att hästar drabbas av dödsfall under själva loppet men det beror ALLTID på en medfödd fysisk defekt likt ett svagt blodkärl i hjärnan eller runt hjärtat.
Tack och lov ytterst sällan.

Här kan man absolut jämtterst sällan.föra med humanidrotten, det händer idrottare också.

Tack och lov detta också ytterst sällan men för ofta nog.

Coari, du gillar att se dina inlägg publicerade, det förstår vem som helst.
Ditt bidrag till djursskyddets utveckling är dock tyvärr lika med noll, eller rentav mindre.

Om man vill bidra till utvecklingen, i det här fallet djurskyddets, räcker det inte att skriva av vad andra redan sagt.
ddssynpunkt.
Jag är ingen förbudsivrare, men jag ser gärna en cenurerande myndighet som censurerar inlägg av det slag du producerar vilka jag anser som kontraproduktiva ur djursskyddsynpunkt.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Att sex hästar dör samma tävlingsdag är väl endå ett tydligt svar och att Animal Aid kämpar för att förbjuda denna sk sport på Irland ska dom ha en eloge för. Länk: http://www.horsetalk.co.nz/news/2009/05/082.shtml
Förbjuda?? Hur läser du egentligen?
Det står att Animal Aid vill att det ska utredas varför 6 st hästar fick avlivas på en "vanlig" tävlingsdag. Och de kritiserar någon funktionärs uttalanden.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

*kl* Fråga: Får era galopphästar gå i ordentlig hage med hästkompisar? Många FD galoppörer jag stött på har underligt beteende med andra hästar,vandrar i hage osv. Tyder på att de inte har fått leva helt normalt tidigare tycker jag.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

*kl* Fråga: Får era galopphästar gå i ordentlig hage med hästkompisar? Många FD galoppörer jag stött på har underligt beteende med andra hästar,vandrar i hage osv. Tyder på att de inte har fått leva helt normalt tidigare tycker jag.

Det beror nog på vem och var du frågar. Eftersom det är hindersporten som är måltavla i den här tråden så tycker jag att det kan vara på sin plats att säga att det verkar vanligt med rejäl hagvistelse för hinderhästar. I England verkar det som om hinderhästarna som tävlas på vintern gå på någon form av "sommarbete" medans hästar som tävlas på sommaren får gå på "vinterbete".
Venetia Williams, som tränade årets Grand National vinnare, har sina hästar i hage varje dag -i flock, hon tycker t.o.m att det är onödigt att ständigt borsta bort lera från hästarna (hon har dessutom anlitat soldater från elitstyrkan SAS för att vakta sina hästar vid ett tillfälle :D).
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

eh? Och hur har hästarna det i Sverige då?? (hur dom har det i England är väl knappast relevant HÄR?)Med tanke på att det alldeles snart kommer en ny lag om att hästar ska kunna röra sig FRITT i alla sina tre gångarter varje dag kunde det vara en intressant diskussion.De galopp intresserade jag pratar med säger att galopphästar i allmänhet är ute i ordentlig hage väldigt lite.Och den teorin stöds av de underliga beteenden många fd galoppörer uppvisar.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

eh? Och hur har hästarna det i Sverige då?? (hur dom har det i England är väl knappast relevant HÄR?).

Öh, med tanke på att tråden inleds med ett inlägg där coari pekar på att animal aid klagar på hindersport på de brittiska öarna så är det väl snarare du som är lit OT?

den teorin stöds av de underliga beteenden många fd galoppörer uppvisar.
Underligt beteende, har du bevis för det? Under en föreläsning på Strömsholm som hölls av en etolog konstaterade den att sporthästar (trav och galopp) snarare hade färre betendestörningar än andra kategorier av hästar. Men du kanske har gjort mer omfattande studier som kullkastar det?
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Den senaste åren har det ju varit ganska många skolskjutningar. Om man skulle gå efter samma logik som personen som skrev det första inlägget i denna tråd så borde man ju faktiskt förbjuda skolor för det fins ju en risk att barn dör när man samlar dem i skolor (Det har ju hänt mer än en gång, över hela värden).

Och tänk på hur många som lider under psykisk och fysik mobbning i skolor, varje dag. Vi kan ju förbjuda alla sporter, skolor och föreningar när vi är igång.

Men saker borde ju kunna göras för att förbättra säkerheten, utan förbud.
Jag tror själv att både hästar och människor mår bättre av att leva lite farligt och inte vara inpackade i bubbelplast hela tiden. Det finns ju många fina hopp- och dressyrhästar som aldrig går i hagen med andra hästar, inte går ute mer än 3 timmar om dagen osv. jag hade hedre levt lite farligt då. Men som sagt behöver man ju inte vara dum.
Säkerheten behövs det garanterat jobbas på.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

galopp sporten är inte mer djurplågeri än någon annan häst sport om man tittar på skador som förekommer.

jag har arbetat inom galopp i fem år, men hinder hästar i fyra år och utildas nu till assisterande tränare. många av våra hinder hästar är framavlade för hinder löp och rids därför inte in föens dom är 3-4 år gammla, vi har även några hästar om har gått slätlöp tidigare och det är oftast ingen nackdel.

visst det händer olyckor inom galopp sporten, senskador, ben brott o.s.v. men med dagens tekniker går det mesta att lappa ihop bara man ger hästen TID att läka.
jag har även arbetat mycket med rehabilitering av olika skador och kan av erfarenhet säga att de flesta galopp hästar älskar sitt jobb annars skulle dom aldrig kunna komma tillbaka efter alla skador , då krävs det så mycket mer av dom.

SÅ NI SOM SÄGER ATT GALOPP ÄR DJUR PLÅGERI; ATT HÄSTARNA INTE TYCKER ATT DET ÄR KUL???
förklara då för mig hur en femårig mycket duktig galopp häst som fick en fraktur i ryggraden för två år sedan har mot vet`s förmodad löpt hinder löp igen ( jag kan i allafall säga att jag aldig förr arbetat med en så arbets glad häst)

en häst som inte vill löpa blir oftast inge bra för man kan inte tvinga ett så stort djur, men en häst som älskar det den gör kan gå hur långt som hälst med rätt ryttare och träning.

jag jobbar dagligen med Grand National vinande jockeys och dom säger att om hästen inte har det i hjärtat kommer den inte till andra hindret

innom galoppen är det inte lönt att jobba med "dött material" så dom säljs som ridhästar.

P.S mång galopp stall jag känner till har hagar till sina hästar och just nu har hinder sporten i england låg säsong och de flesta är nu på bete!!
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Jag haller med. En hast som inte alskar att springa brukar skolas om, men oftast till distans inte till hinder. sen ar ju iaf inte hinderlop en fast stock, utan mer en hack de hoppar igenom. Jag red en hast som alskade hinderlopp!!
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Med tanke på att det alldeles snart kommer en ny lag om att hästar ska kunna röra sig FRITT i alla sina tre gångarter varje dag kunde det vara en intressant diskussion.De galopp intresserade jag pratar med säger att galopphästar i allmänhet är ute i ordentlig hage väldigt lite.Och den teorin stöds av de underliga beteenden många fd galoppörer uppvisar.

Men nu maste jag skratta:D. Jag red galopp i 4 ars tid. Och bra manga mer galoppmanniskor later sina hastar ga i ordentliga hagar an vad dressyr och hoppryttare gor. UTAN TVEKAN :bump:

Och under ligga beteenden, Det har jag aldrig markt att galopphastar har mer an nagon annan hast[/U]
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

*kl*

När jag läser denna tråden och kom förbi att hästar inte skulle gilla trav och galopp som dom är avlade till. Då kom jag och tänka på den kända galoppören Ruffian! :)
Filmen med samma namn hyllar ju henne och just för att hon älskade sporten och ville aldrig förlora, därför sprang hon med brutet framben, inte för att jockyn manade på.

Nej, jag tror inte dom läste hennes tankar men lite är det väl uppenbart, om ni nu skulle skriva "det vet väl inte dom att hon gjorde".
Klart att hästar gillar till viss del det dom gör? Alla är inte sånna som tvingar sina hästar och slår dom gula och blå...då hade dom vägrat på banan varje gång?
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

våra galopp hästar slås aldrig under inridning eller träning, vi rider endast ett fåtal med spö...

något att tänka över, det finns nog lika många eller fler hopp o dressyr hästar som är slagna till att prestera !
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

något att tänka över, det finns nog lika många eller fler hopp o dressyr hästar som är slagna till att prestera !

Jo, precis. Det jag menade, att det förekommer på alla banor. Och det syns på djur när dom blir prylade till att göra någonting.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Nä, det är klart att det inte alltid syns.
Var kanske dumt av mig att skriva så, tar tillbaka det.
Men jag menar, hästar säger ifrån vid någon punkt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp