Hästsport eller djurplågeri???

coari

Trådstartare
Hinderlöp,, är det sport eller kvalificerat djurplåger??

Att sex hästar dör samma tävlingsdag är väl endå ett tydligt svar och att Animal Aid kämpar för att förbjuda denna sk sport på Irland ska dom ha en eloge för. Länk: http://www.horsetalk.co.nz/news/2009/05/082.shtml

Djurrätts aktivisterna i England är även dom starkt kritiska till hinderlöpning och främst då Grand National..

Här i Sverige är det inte ovanligt att minst en häst i varje startat hinderlöp inte kommer helskinnad i mål.

Här är det oxå mkt vanligt att tidigare slätlopps startande hästar som av en eller annan orsak slutat prestera i slätlopp omskolas till hinderhästar trots att dom är avlade för att på slätt under en viss sträcka löpa så fort deras fysiologiska förutsättningar tillåter dom att löpa i för dom,deras högsta naturliga flycktgångart.

När man ser dessa lopp och olyckor så finns det ingen tvivel om att detta är inget annat än groft djurplåger,, trots detta så får det förekomma. Otäckt!!

Några ex.

http://www.youtube.com/watch?v=67ScHNYKW_E
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Hinderlöp,, är det sport eller kvalificerat djurplåger??

Att sex hästar dör samma tävlingsdag är väl endå ett tydligt svar och att Animal Aid kämpar för att förbjuda denna sk sport på Irland ska dom ha en eloge för. Länk: http://www.horsetalk.co.nz/news/2009/05/082.shtml

Djurrätts aktivisterna i England är även dom starkt kritiska till hinderlöpning och främst då Grand National..

Här i Sverige är det inte ovanligt att minst en häst i varje startat hinderlöp inte kommer helskinnad i mål.

Här är det oxå mkt vanligt att tidigare slätlopps startande hästar som av en eller annan orsak slutat prestera i slätlopp omskolas till hinderhästar trots att dom är avlade för att på slätt under en viss sträcka löpa så fort deras fysiologiska förutsättningar tillåter dom att löpa i för dom,deras högsta naturliga flycktgångart.

När man ser dessa lopp och olyckor så finns det ingen tvivel om att detta är inget annat än groft djurplåger,, trots detta så får det förekomma. Otäckt!!

Några ex.

http://www.youtube.com/watch?v=67ScHNYKW_E

Du har rätt, man borde förbjuda galoppsport. Hindersport. Hoppning. Fälttävlan. Travsport. All hästsport.
Finns INGEN sport som är säkrad från skaderisk!
Se bara all uppmärksamhet som ägnats åt travets sista tiden. Hästarna dör som flugor. Men detta är för att media just nu gräver fram allt som finns.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Här är det oxå mkt vanligt att tidigare slätlopps startande hästar som av en eller annan orsak slutat prestera i slätlopp omskolas till hinderhästar trots att dom är avlade för att på slätt under en viss sträcka löpa så fort deras fysiologiska förutsättningar tillåter dom att löpa i för dom,deras högsta naturliga flycktgångart.

Öh, va? Kan du översätta det där så man förstår vad du menar?

Sen så kan jag inte annat än hålla med BJÖRKIS.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Ännu en till tråd om de stackars, utnyttjade galopphästarna som tvingas att springa tills de stupar :grin:

Jag blir lika förvånad varje gång folk öppnar munnen utan att ta reda på fakta.
Håller självklart med BJÖRKIS, det förekommer skador och dödsfall inom alla dicipliner.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Gå in på trav,där finns det en exakt lika dan tråd med den handlar om djurplågeri inom travet och kan ni gissa vem som har starta den!
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Haha, det var ju inte svårt att lista ut vem som startat den tråden genom ditt inlägg att tyda :)

Jag vill att människor som INTE är insatta i galoppsport ska förstå en sak: en löphäst springer för att den tycker om det! De springer för att de vill. En häst som inte vill springa springer inte, och blir ofta utmärkta rid/fälttävlans/distans-hästar. En bra tränare vet när hästen ogillar sin uppgift. Och en sådan häst fortsätter man inte att truga med. Det finns galopphästar i vårt land som är still going strong runt 10 års ålder! Både engelska fullblod och araber. Förstår ni människor då att de gör nåt de älskar?

Skaderisk kommer alltid med ansvaret som djurägare. Jag hade en fin 2-åring som bröt benet i hagen, borde jag då plockat in mina hästar på box 24/7 pga detta? Nej, det var ren otur. Sånt som tyvärr händer. Även utanför banan.
Men eftersom denna häst nu hade tur att vara i människans ägo blev han avlivad och slapp sin smärta. I det vilda hade han plågats ihjäl in i det sista.
Bra människor gör (förhoppningsvis) vad människor borde göra = tar hand om sina djur :laugh:

Räcket att vi tar ett kliv åt sidan och tittar på humansidan. Borde vi även förbjuda ishockey och fotboll? Även där bryter levande ting sönder sina kroppar. Till och med får sina halsar avskurna. Ändå fortsätter vi människor att utöva dessa sporter. Och vet ni? De som blir proffs på sin disciplin har en sak gemensam med galoppörerna - de är tävlinginriktade. Och man tävlar bara när man tycker att nåt är roligt. Tänkvärt!
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Gå in på trav,där finns det en exakt lika dan tråd med den handlar om djurplågeri inom travet och kan ni gissa vem som har starta den!
Nja, exakt lika är väl inte trådarna, även om jag är villig att medge att det finns en röd tråd i TS argumentation. Frågorna om djurplågeri dyker upp lite titt som tätt i samband med hästsport och det är i mina ögon bättre att bemöta, informera och diskutera förutsatt att vi håller oss inom ramarna för forumreglerna än att låsa med hänvisning till TS något krympta spektrum.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Sitter och funderar lite här...

Kan det inte vara så att en del reagerar hårdare på olyckor inom tex galoppsporten eftersom det ser lite brutalare ut när nån stupar i full fart och bryter ett ben vid ett läskigt hinder än när en felriden dressyrhäst i för djup ridhusbotten sakta slits ut och avlivas i förtid pga av återkommande inflammationer i nån kota?
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

en löphäst springer för att den tycker om det! De springer för att de vill. En häst som inte vill springa springer inte

Det är verkligen inte alls sant. Hästar springer för att andra hästar omrking dem springer, de är flyktdjur och hänger med. Det finns de som nog gillar det, mera psykiskt starka hästar som gillar "striden", men lika väl finns det osäkra stressade individer som lyfts in i startboxarna och som springer av ren stress.

Det är också som coari säger att de som inte duger kan prövas som hinderhästar av mindre seriösa tränare, för att de är långsamma och på hinder går det inte lika fort. Har själv hört såna diskussioner.

Att jämföra med mänskliga idrottare haltar ju lite eftersom de väljer vad de utsätter sig för, det gör inte ett djur.

Visst kan man även diskutera annan hästsport, träningsmetoder och vad hästarna trivs med eller inte. Hoppning tex, det finns hästar som verkligen lever för att hoppa, men också såna som piskats till att inte stanna på hinder. Har sett båda delarna där också. JA, det har varit svårklasshästar som fått pisk vid stopp tex.

Och dressryhästar som ridits sönder pga ryttaren har för bråttom upp i klasserna.

När människans "tävlingsinstinkt" och ännu mera pengabegär sätter in kan man verkigen ha anledning att diskutera djurskydd i alla fall, hur behandlas djuren som vi använder, det är en berättigad fråga att ställa tycker jag.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Det är också som coari säger att de som inte duger kan prövas som hinderhästar av mindre seriösa tränare, för att de är långsamma och på hinder går det inte lika fort. Har själv hört såna diskussioner.

Tack för att du tolkade den delen av Coaris inlägg. :)

Håller dock inte med om att det är långsamma hästar som blir hinderhästar. Formtal på slätt för de hästar som startade i Swartlings memorial 2009 var (i den ordning de var listade i resultatlistan): 68, 83, 88, 68, 60, 78 och 71. Det ger ett snitt på slätt som är ft 71 vilket borde vara över genomsnittet för galopphästpopulationen i Sverige.

Internationell så anses hästar som Kauto Star, Denman med flera vara kapabla till topplaceringar i grupp-2 löpningar på slätt.

Sen går onekligen hinderlopp långsammare än slätlöp, det finns broms på de flesta hästar uppenbarligen.

Igår löshoppade en av mina hästar i en hindervolt, tanken var att den skulle få prova att hoppa några gånger men den fortsatte säkert 10 varv innan vi fick stopp på den. Jag borde m.a.o spärras in, djurplågare som jag är...:devil:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Enligt min mening. Så tycker jag att hindren är på tok för höga, hästarna blir trötta osv. Höjden på hindren och dramatiken verkar locka människor, Det är ingen sport.
Hästar gillar som regel att hoppa över natur hinder, men under kontrollerade former och av ren egen vilja. Men jag tror att det handlar om prestige och pengar i detta avseende, som exempelvis grand national. Jag kan tillägga att fälttävlan på svår nivå där hästar dör som flugor är lika illa. Ett antal döds olyckor har skett redan i år.
:crazy:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Nej jag menade inte att alla hinderhästar är långsamma:D

Det går långsammare av naturliga skäl, och därför vet jag folk som tänkt just så att "då provar vi den på hinder":angel: när hästen varit för långsam -uppenbarligen - i slätlöp. (inga höga formtal där inte) Det är det jag inte tycker är seriöst.

Hästar älskar ofta att hoppa rid ut i skogen hoppa naturhinder, :bump: :banana:
Jag har ridit hubertusjakter på fd slätlöpshästar.....det gillar hästarna, :bump:
Men i tävlingssammanhang är det alltför ofta pengarna som styr inte hästens bästa, det kan vi väl vara överens om:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Enligt min mening. Så tycker jag att hindren är på tok för höga, hästarna blir trötta osv. Höjden på hindren och dramatiken verkar locka människor, Det är ingen sport.

Jo jag håller med dig, många människor njuter att av se djur plågas.. Ta tjur fäktning som ett ex..

Enligt min mening så är inte själva höjden på hindren det stora problemetet utan att hästarna blir trötta eller besitter 0 hoppkapasitet. Dom helt obegåvade stupar i början på loppet och dom som har kapcitet stupar av trötthet i slutet av löpen..

Varför ska alla hinderlöp vara så långa??? Ingen som har funderat på om det inte vore bättre med 1.600 meter eller max 2.000 meters hinderlöp??

Jag har aldrig som hoppryttare tidigare tävlat på internationell nivå i 1.60 hoppning på en bana som varit längre än max 780 meter och det räcker bra till för att uppvisa hästarnas kapacite.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Enligt min mening. Så tycker jag att hindren är på tok för höga, hästarna blir trötta osv. Höjden på hindren och dramatiken verkar locka människor, Det är ingen sport.

Jag brukar inte lägga mig i diskussioner av det här slaget för de leder aldrig någon vart.
Måste bara bemöta detta inägg med lite fakta.

"Speed kills", är ett vanligt använt uttryck i hindersporten.
D.v.s. ju snabbare ett lopp går desto större är risken för skador.
Vad man vill göra med lite högre hinder är att få hästarna att hoppa lite rundare och på så sätt få ner farten. Det är inte höjden på hindren som gör hästen trött utan det är farten.
Låga hinder gör att hästen kan hoppa flackare och inte behöver dra ner på farten, utan bara ta det som ett extra stort galoppsprång.
Trötta hästar blir slarviga i stegisättningen och riskerar att rumpla eller trampa snett.

Hindersporten i Sverige strävar hela tiden efter att utvecklas. Det finns inte så många hinderhästar här så att man har råd att riskera dom.
Numer har alla banor i skandinavien de nya, säkrare, plasthäckarna.
Som är designade för att minska skadorna i löpen.
Redan efter första loppet kunde man se att det hoppades rundare över dom.
Nu gäller det bara för ryttarna att lära sig att änvända dom på rätt sätt.
Tyvärr blev det två rumpels i Swartling men utan några skador, så vitt jag vet.

Vill ni veta mer, gå in på hindersport.se
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Vi har djurrättsaktivister här i Sverige också.
Djurens Rätt's hästexpert Sofia Någonting tycker att vi bör släppa alla hästar fria och att uppstallning och ridning av hästar är djurplågeri.
Djurrättsaktivister överlag ger jag inte mycket för. De verkar sakna både logiskt och konsekvent tänkande.

Fast skadeprocenten är mycket högre inom tävlingssporter såsom dressyr och hoppning. Skillnaden är att där sker skador inte lika ofta på tävling, utan det handlar ofta om skador som kommer till av ensidig träning och överansträngning. Hur ofta har inte dessa hästar skadeperioder och sprutas titt som tätt?
Jag anser inte att galopp är djurplågeri på något sätt, snarare den tävlingform som egentligen är den mest naturliga för hästaren. Den gör det den är född till, visserligen inom inhängnat område och med en (lätt) ryttarre på ryggen, men jämnfört med andra sporter så.
Jag har ingenting emot hopp eller dressyrsporten heller och anser inte att det är djurplågeri. Sen finns det personer inom alla grenar som rider och hanterar hästar på ett sätt som skulle kunna klassas som djurplågeri, främst bland de ryttare som inte är tävlingsaktiva, utan skogsmulleryttare, där kunskapen kan brista.
Djurplågeri handlar sällan om rötägg, folk som medvetet rider sina hästar fel, utan om okunskap - och den finns överallt.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

skillnaden på en hobbyryttare som åker på hopptävlingar och piskar runt sin ponny är att det handlar om småpengar...

i galoppen har man inte råd att träna en halvtaskig häst när man vet att den aldrig kommer kunna prestera när den inte gillar det...
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Börjar bli liiite trött på den här disskussionen om vad för gren inom hästsporten är djurplågeri och vad som inte är det.(Kan jämföras med vilken som är den "sanna" tron i religion)

Djurplågeri är väl när man medvetet gör illa sin/sitt djur för sitt eget höga nöjes skull?Ett illa behandlat djur presterar ingenting,det stänger av.

Att bara låta en häst gå på en bana,innebär inte att det ligger ett långt lidande bakom utan ett långt engagemang med träning och daglig skötsel för att få hästen i form och för att få den att lita på en.Likaså för de som rider dressyr,de tränar också sina djur med ett stort engagemang.Men hur ofta hör man gnäll om att det är djurplågeri att få hästen att samla sig?Eller att det är djurplågeri att hästen hoppar ett hinder på 1,40?No,I didn't think so.

Jag förutsätter att på ett riktigt rötägg inom hästsporten,så går det minst 10 engagerade,älskande hästägare som förutsätter hästens bästa.De som väljer hästen före sporten.Och därför ska vi inte dra alla över en kam,bara för att de inte håller på med just DIN disciplin.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Gör de? Eller hittar du bara på?

Den här våren har det varit mycket olyckor med dödlig utgång. Ft banorna har under åren blivit allt mer tekniska, hindrena är fortfarande maffiga. Så visst "dör som flugor" var kanske fel ord val.
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp