Bukefalos 28 år!

hästsport och intregration

@skogaliten har ju redan kommenterat...
Visst kan man identifitera på start/resultatlistor om personen heter Lisa Karlsson eller Fadumo någonting (kommer just nu inte på något lämpligt efternamn att välja).
Och visst kan man många gånger se på utseendet om en person kommer från mellanöstern.

Så jodå, andra generationens invandrarbarn kan absolut vara väl integrerade, men inte inom hästsporten (igen; privatägda hästar).

Varför kan inte ändra generationens invandrare vara väl integrerade även inom ridsporten?

Jag känner flera som ser svenska ut, låter svenska, har svenska traditioner och svenskt namn (genom giftemål) men har utomnordiskt ursprung och som är inom ridsporten. Och äger hästar.

Lisa Karlsson i ditt exempel kan ju vara andra generationens invandrare men ha en svensk förälder eller vara gift med en svensk som heter Karlsson.
 
Varför kan inte ändra generationens invandrare vara väl integrerade även inom ridsporten?

Jag känner flera som ser svenska ut, låter svenska, har svenska traditioner och svenskt namn (genom giftemål) men har utomnordiskt ursprung och som är inom ridsporten. Och äger hästar.

Lisa Karlsson i ditt exempel kan ju vara andra generationens invandrare men ha en svensk förälder eller vara gift med en svensk som heter Karlsson.

Läst igenom tråden och håller helt med dig.
Vi är ganska många som är andra generationens invandrare och helt integrerade. Jag går inte runt och presenterar min bakgrund i hästsammanhang och man ser varken på namnet eller utseendet var jag kommer ifrån.
 
Varför kan inte ändra generationens invandrare vara väl integrerade även inom ridsporten?

Jag känner flera som ser svenska ut, låter svenska, har svenska traditioner och svenskt namn (genom giftemål) men har utomnordiskt ursprung och som är inom ridsporten. Och äger hästar.

Lisa Karlsson i ditt exempel kan ju vara andra generationens invandrare men ha en svensk förälder eller vara gift med en svensk som heter Karlsson.

och @vackerdag

Ni menar alltså att ridsporten inte är en etniskt vit kvinnosport i Sverige?
 
Jag har varit ledare inom fotbollen för både barn, ungdom och i seniorverksamhet. Jag känner inte igen ovanstående över huvud taget.
På vad grundar du detta?
Jag ser att meningsbyggnaden kanske blev lite tokig, så att det går att missuppfatta.

Det jag menade var lag som bygger på att medlemmarna/deltagarna tillhör endast en etnicitet/grupp/klass/whatever, till skillnad mot lag som innehåller folk från många olika bakgrunder, både socioekonomiskt och annat, som kan bli tveksamma ur integrationssynpunkt.

Alltså om det blir viktigare att vi vinkelboda-bor är med i ett och samma lag, och att vi vinner över dem där läskiga typerna från skrynkelboda, än att vi träffas spelar boll och umgås över alla sorters gränser...

Jag förordar alltså många sorters människor som träffas inom laget snarare än att man träffar enbart folk ur en "sin egen grupp".

Har jag vecklat ut eller in mig nu?
 
och @vackerdag

Ni menar alltså att ridsporten inte är en etniskt vit kvinnosport i Sverige?
Dom kanske menar att andra generationens invandrare inte är de du tror. Tex så om du tittar på vuxna ryttare som är andra generationens invandrare så har de troligen finska föräldrar. De andra generationare som jag känner är chilensk/svenska (pappa kom hit som barn på 80-talet) de barnen är 12 och 14 nu. Generationerna har inte kommit så långt om du letar efter personer som ser utpräglat icke svenska ut så har många inte hunnit till vuxna andra generationer ännu.
 
Jag tror att det är av samma orsaker som att väldigt få invandrarbarn spelar hockey:

1. Dyr sport
2. Liten sport, förmodligen också främmande för det stora flertalet.

Jämför med fotboll som spelas bokstavligen överallt med ingen utrustning alls.
Nej, men deras barn (döttrar, kanske i första hand eftersom hästsporten är så kvinnodominerad) verkar av något skäl inte välja/upptäcka hästsporten.

Frågan var inte ekonomisk integration, utan hästsportens brist på utövare av invandrarbakgrund.

Fotboll spelas pa varenda liten okenplatt inne i stader i mellan ostern. Till och med pa refuger dar det inte finns tomma tomter eller platser dar pojkar kan spela fotboll. Jag har nog aldrig sett flickor spela fotboll nagonstans i Mellanostern, och dar jag personligen ridit ar hastar antingen en sport for SUPER rika kvinnor som lart sig i vastvarlden eller for man.


Turkiet och Cypern har ocksa en hel del skidakning, men det forhindrar inte att det ar en mycket ovanlig sport aven i de landerna dar det finns berg och sno.
 
Måste man vara icke-vit för att räknas som invandrare och andra generationens invandrare?

Nej, självklart inte.
Alla som flyttar in i Sverige från andra länder är invandrare i och för sig. Norrmän, holländare, tyskar.
Men om vi pratar om integration i samma andetag så börjar det bli lite fånigt i mina ögon om man som tysk inflyttad till Sverige menar att hästsporten är jätteintegrerad för man är ju invandrare och håller på med hästar.

"Bristen" är ju på invandrare av, typ, utomeuropeisk bakgrund.
 
Nej, självklart inte.
Alla som flyttar in i Sverige från andra länder är invandrare i och för sig. Norrmän, holländare, tyskar.
Men om vi pratar om integration i samma andetag så börjar det bli lite fånigt i mina ögon om man som tysk inflyttad till Sverige menar att hästsporten är jätteintegrerad för man är ju invandrare och håller på med hästar.

"Bristen" är ju på invandrare av, typ, utomeuropeisk bakgrund.

Jag trodde att det menades invandrare som kommit till Sverige för att fly från krig och förföljelse. Pratar vi dessutom om andra och tredje generationens invandrare finns det gott om inom-europeiska sådana (alla som flydde undan andra världskriget och balkankriget).

Jag har inte så bra koll på hur många andra och tredje generationens utom-europeiska invandrare det finns, var de kommer ifrån och vilka hobbys/sporter de håller på med.
 
Jag trodde att det menades invandrare som kommit till Sverige för att fly från krig och förföljelse. Pratar vi dessutom om andra och tredje generationens invandrare finns det gott om inom-europeiska sådana (alla som flydde undan andra världskriget och balkankriget).

Jag har inte så bra koll på hur många andra och tredje generationens utom-europeiska invandrare det finns, var de kommer ifrån och vilka hobbys/sporter de håller på med.

Ja, jag syftade på dem som kommit på flykt.
Men jag var otydlig, uppenbarligen.

Och rent definitionsmässigt så finns ju många olika ursprung, som Holland, England, tyskland, Norge, Finland och så vidare.
Så de som uppfattat att den gruppen också åsyftades, har ju inte fel...

Men som sagt, det var flyktinginvandrare jag tänkte på.
 
Ja, jag syftade på dem som kommit på flykt.
Men jag var otydlig, uppenbarligen.

Och rent definitionsmässigt så finns ju många olika ursprung, som Holland, England, tyskland, Norge, Finland och så vidare.
Så de som uppfattat att den gruppen också åsyftades, har ju inte fel...

Men som sagt, det var flyktinginvandrare jag tänkte på.
Det kan ju vara bra att veta att många av de som tvingas fly faktiskt flyttar tillbaka igen. De stora invandrargrupperna under min uppväxt kom från Chile och forna Jugoslavien. Jag har störst insyn i Chile och där är ju diktaturen hävd sedan många år. Efter Pinochets fall flyttade stora delar av min sambos släkt tillbaka till Chile. De som stannade kvar var de som hade barn som var helt uppväxta i Sverige och de som var ungdomar när de kom hit och därför etablerat sig här. Jag har inte lika stor insyn i de som kommer ifrån forna Jugoslavien men jag har för mig att det var rätt många som flyttade tillbaka när kriget passerat.
 
Det kan ju vara bra att veta att många av de som tvingas fly faktiskt flyttar tillbaka igen. De stora invandrargrupperna under min uppväxt kom från Chile och forna Jugoslavien. Jag har störst insyn i Chile och där är ju diktaturen hävd sedan många år. Efter Pinochets fall flyttade stora delar av min sambos släkt tillbaka till Chile. De som stannade kvar var de som hade barn som var helt uppväxta i Sverige och de som var ungdomar när de kom hit och därför etablerat sig här. Jag har inte lika stor insyn i de som kommer ifrån forna Jugoslavien men jag har för mig att det var rätt många som flyttade tillbaka när kriget passerat.

Chile, Jugoslavien, Irak, Kurdistan var vanliga ursprungsländer i början och mitten av 90-talet.
Chile något tidigare.
 
Ja, jag syftade på dem som kommit på flykt.
Men jag var otydlig, uppenbarligen.

Och rent definitionsmässigt så finns ju många olika ursprung, som Holland, England, tyskland, Norge, Finland och så vidare.
Så de som uppfattat att den gruppen också åsyftades, har ju inte fel...

Men som sagt, det var flyktinginvandrare jag tänkte på.

Men då är det ju så att bland de som är andra och tredje generationens invandrare så finns det många som har europeiskt ursprung. Och dessa kan man hitta i ridsporten. Vi syns inte lika tydligt som de som kommer från resten av världen men likväl så kom många av våra släktingar hit som krigsflyktingar eller på flykt undan förföljelse. Och vi finns inom hästsporten. Några av oss har gift sig med en person med svenskt efternamn och då syns vi ännu mindre. Du vet nog oftast inte (eller så tänker du inte på det) att vi är andra och tredje generationens invandrare förrän vi berättar det.

Men nä, nyanlända invandrare söker sig sällan till ridsporten. Eller ishockeyn eller golfen. Helt enkelt för att de är dyra hobbys. Och håller man på att etablera sig i ett land efter att ha flytt har man inte råd med det. Då har man nog fullt upp med att skaffa sig ett bra boende i ett bra område där det finns en bra skolor. Troligtvis skickar man även hem pengar till de släktingar som är kvar i hemlandet.
 
Islandshästsporten domineras i viss mån av första generationen invandrare och mycket män. Islandshästar är väl en av de största raserna sedd till antal? De är väl här pga finanskrisen 2008, ekonomiska orsaker, alltså.h
 

Liknande trådar

Småbarn Om ni lägger bort alla politiska värdegrunder och bara lyssnar inåt, tror ni då att kvinnor rent biologiskt är mer lämpade att ta hand...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 807
Senast: Jozze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp