Häva köp

Nyfiken på vad hen ska hålla ryggen fri ifrån?

Köpte själv en begagnad bil i onsdags då min gamla är skrot efter en krock med ett vildsvin.
Vet att det är risker med att köpa begagnat och vet att även om det ser fint ut så kan det rasa när som. Igår började motorlampan lysa så blir att kolla det på verkstaden på måndag och hoppa på något enkelt. Köpt från privatperson och inget företag men hade jag köpt från företag så skulle bilen ligga på minst 10 000 mer.
Jag har inte en tanke på att kontakta säljaren då jag vet vad jag gav mig in på och vad det innebär att köpa begagnat till bra pris.
Eller hur! Känner det är samma sak som att reklamera med hästar, folk skall reklamerar hit och dit, medans jag faktiskt tycker om man handlar privat, så är det köpt. Har precis köpt ny begagnat bil i veckan, den va inte billig, men köpte av toyota handlare som svärfar känner sedan länge (han är mekaniker). Jag valde detta pga tryggheten vs privat person, har dessutom toyota garanti på bilden då alla service är gjort hos Toyota. Om jag hade köpt privat hade jag fått "stå mitt kast" om något är fel på bilen. Om man vill ha säkerhet så köper man hos ett företag enligt mig. :up:
Bromsbeläggen va slitna på bilen, så det bytte dom utan kostnad för mig med :)

Så om man vill ha säkerhet när man köper släp/bil så får man köpa av företag. Om man skall fynda och handla privat, ja så får man faktiskt stå sitt kast tycker jag. Det är risken man tar när man skall göra ett fynd.
 
Eller hur! Känner det är samma sak som att reklamera med hästar, folk skall reklamerar hit och dit, medans jag faktiskt tycker om man handlar privat, så är det köpt. Har precis köpt ny begagnat bil i veckan, den va inte billig, men köpte av toyota handlare som svärfar känner sedan länge (han är mekaniker). Jag valde detta pga tryggheten vs privat person, har dessutom toyota garanti på bilden då alla service är gjort hos Toyota. Om jag hade köpt privat hade jag fått "stå mitt kast" om något är fel på bilen. Om man vill ha säkerhet så köper man hos ett företag enligt mig. :up:
Bromsbeläggen va slitna på bilen, så det bytte dom utan kostnad för mig med :)

Så om man vill ha säkerhet när man köper släp/bil så får man köpa av företag. Om man skall fynda och handla privat, ja så får man faktiskt stå sitt kast tycker jag. Det är risken man tar när man skall göra ett fynd.
Skulle jag köpt något dyrare har det blivit köp på företag. Är ju inte för inte som det är ett högre pris från ett företag än privatperson.
 
Nyfiken på vad hen ska hålla ryggen fri ifrån?

Köpte själv en begagnad bil i onsdags då min gamla är skrot efter en krock med ett vildsvin.
Vet att det är risker med att köpa begagnat och vet att även om det ser fint ut så kan det rasa när som. Igår började motorlampan lysa så blir att kolla det på verkstaden på måndag och hoppa på något enkelt. Köpt från privatperson och inget företag men hade jag köpt från företag så skulle bilen ligga på minst 10 000 mer.
Jag har inte en tanke på att kontakta säljaren då jag vet vad jag gav mig in på och vad det innebär att köpa begagnat till bra pris.
Precis så men surt med motorlampan, fingers crossed att det är något simpelt å billigt att rätta till 👀
 
Jag hade kollat på verkstad om det är någon mer vägg som behöver bytas och vad det kostar. Sen antingen bytt det eller sålt den till någon som vill göra det jobbet.
Du har köpt släpet till ett väldigt bra pris av någon som inte vet något om släp och dessutom precis förlorat sin mamma. Jag hade aldrig i livet börjat tjafsa 😅
 
Utan att ha kollat upp släpet vet du ju inte om det blir en dyr erfarenhet 😊
Det kanske räcker att bara byta den väggen och då har du fortfarande fyndat.

Jag har ju lärt mig i tråden att det inte är så farligt, när jag skrev den såg jag framför mig hur värdet halverats trots att vi bytt allt för X antal tusen..
 
Jag har ju lärt mig i tråden att det inte är så farligt, när jag skrev den såg jag framför mig hur värdet halverats trots att vi bytt allt för X antal tusen..
Men varför skulle det göra det? Trä är ju trä, och så småningom behöver det bytas. Vi har haft vår Värmlandsvagn (1991 års modell!) sedan 2009. Under den tiden har vi bytt alla väggar en gång, samt golvet två gånger. Om vi inte hade gjort det så hade den ju varit skrotad vid det här laget istället.

Med tanke på att din transport är åtta år gammal bör du nog kika lite extra på golvet, om du inte redan har gjort det!
 
Men varför skulle det göra det? Trä är ju trä, och så småningom behöver det bytas. Vi har haft vår Värmlandsvagn (1991 års modell!) sedan 2009. Under den tiden har vi bytt alla väggar en gång, samt golvet två gånger. Om vi inte hade gjort det så hade den ju varit skrotad vid det här laget istället.

Med tanke på att din transport är åtta år gammal bör du nog kika lite extra på golvet, om du inte redan har gjort det!
Ja precis, jag köpte en tio år gammal vagn och hade med mig i tanken att hålla koll på golvet för att det förmodligen behöver bytas "när som helst".
Nu efter några år till har vi bytt golv och väggar, och det är dags för rampen.
Sen är det väl snart dags att börja om .. :cautious:
 
Men varför skulle det göra det? Trä är ju trä, och så småningom behöver det bytas. Vi har haft vår Värmlandsvagn (1991 års modell!) sedan 2009. Under den tiden har vi bytt alla väggar en gång, samt golvet två gånger. Om vi inte hade gjort det så hade den ju varit skrotad vid det här laget istället.

Med tanke på att din transport är åtta år gammal bör du nog kika lite extra på golvet, om du inte redan har gjort det!
Det är alugolv😊
 
Hålla ryggen fri från vad, en sur köpare som ville göra sig ett superfynd och utnyttjade säljarens okunskap och tighta tidsram, men inte undersökte varan tillräckligt noga?

Jag vet inte om du kallar det att utnyttja någon bara för att det äntligen dyker upp en sådan transport man letat länge efter, på nära håll och dessutom i rätt färg och till ett bra pris.
Jag kanske borde betalat ännu mer för säkerhets skull?
Att han var okunnig kan jag ju inte göra mycket åt, jag var ju tydligen lika okunnig själv? 🤦🏻‍♀️

Hålla ryggen fri från vad? Hot om påföljder?

Som sagt, jag menar moraliskt. Det känns bättre när alla är nöjda. Ingen har sagt nåt om att tjafsa, dra igång juridiska processer, hota någon, driva in pengar eller nånting annat. Säljaren meddelades endast om att jag ville reklamera, inte nåt om att hålla ryggen fri.

Jag har flertalet gånger själv betalat tillbaka en del av köpeskillingen för att både köparen och jag missat någon liten skavank på exempelvis möbler eller barnkläder, men så tänker uppenbarligen inte alla.

Jag startade tråden för att få goda råd om vad som gäller, eftersom jag aldrig köpt transport innan.
Därefter har jag flera gånger sagt att jag står mitt kast vilket jag också meddelat säljaren.

Sedan bestämde några sig för att jag var Sveriges sämsta människa och troligtvis också kriminell i ett antal inlägg som plockades bort.

Jag tackar för inlägg med goda råd om hur man gör!
 
Jag vet inte om du kallar det att utnyttja någon bara för att det äntligen dyker upp en sådan transport man letat länge efter, på nära håll och dessutom i rätt färg och till ett bra pris.
Jag kanske borde betalat ännu mer för säkerhets skull?
Att han var okunnig kan jag ju inte göra mycket åt, jag var ju tydligen lika okunnig själv? 🤦🏻‍♀️



Som sagt, jag menar moraliskt. Det känns bättre när alla är nöjda. Ingen har sagt nåt om att tjafsa, dra igång juridiska processer, hota någon, driva in pengar eller nånting annat. Säljaren meddelades endast om att jag ville reklamera, inte nåt om att hålla ryggen fri.

Jag har flertalet gånger själv betalat tillbaka en del av köpeskillingen för att både köparen och jag missat någon liten skavank på exempelvis möbler eller barnkläder, men så tänker uppenbarligen inte alla.

Jag startade tråden för att få goda råd om vad som gäller, eftersom jag aldrig köpt transport innan.
Därefter har jag flera gånger sagt att jag står mitt kast vilket jag också meddelat säljaren.

Sedan bestämde några sig för att jag var Sveriges sämsta människa och troligtvis också kriminell i ett antal inlägg som plockades bort.

Jag tackar för inlägg med goda råd om hur man gör!
Jag skulle kollat upp på någon verkstad ang skicket på övriga. Värdet på begagnade transporter håller sig bra över åren så även om du skulle behöva lägga lite pengar på den så får du mest troligt tillbaka de om du skulle sälja den 😊
 
Just den där platsen är ju inte ovanligt att släpen tar stryk. Människor spolar ur sina släp för att de ska bli så rena och fina men tänker inte på att ställa det i lutning så vattnet rinner ut också, märkligt nog. Visst är det viktigt att kolla resten av släpet med men det är inte säkert att alla väggar behöver bytas. Hade jag känt mig osäker hade jag lämnat på kontroll på en verkstad för att se hur resten ser ut och tagit en funderare efter det, @Thera
 
Det tycker jag är dålig stil av säljaren oavsett vilken inställning han har till det. Men kanske finns en förklaring i själva situationen som kan innehålla mycket jobbigt att hantera.


Fast nu har ju TS köpt av dödsboet och inte av en privatperson i och med att det var innan bouppteckningen var klar som TS köpte släpet. Inga tillgångar kan ju skiftas innan bouppteckningen är klar så personen kan inte ens ha ägt släpet vid försäljning. Dödsbon har oftast friskrivningsklausul i att sälja i befintligt skick i och med omständigheterna. Så TS har köpt av en juridisk person alltså dödsboet som är det som TS ska rikta eventuella krav mot.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp