Häva köp

Jag hade resonerat som så att jag visste förutsättningarna (utomlands, dödsbo, noll koll, kort tidsram) och därmed utgått i från att det är helt på mig att hantera alla risker i affären genom att avgöra om priset står i proportion till att jag accepterar de förutsättningarna.
Om något extremt oväntat inträffar direkt efter köpet kunde jag kanske frågat om viss prisreducering. Men detta uppfattar jag inte som extremt oväntat, utan just en del av de kalkylerade risker som jag själv gjort värderingen av.
 
Ja, det är en del av livet, men handlar det om 45 000 rakt ner i sjön känns det ju sådär. 😔

Det har stått ute, men under överdrag.

För att förtydliga, jag kommer inte dra igång en juridisk process av det här, utan ville mest kolla hur man gör.

Sen är jag livrädd att hela skiten är kass, men om jag hade varit säljaren hade jag iaf stått för kostnaden för byte av väggen, bara för att ha ryggen fri.
45 är ju ändå ett väldigt bra pris om den är i bra skick i övrigt. Jag betalade betydligt mer för 2 år sedan när jag köpte en likadan från samma år. Även om du får lägga en del pengar på att byta väggen så gissar jag att det inte blir någon direkt förlust jämfört med marknadsvärdet.

Jag skulle tänka att du redan fått en rimlig prisreducering och helt enkelt lämna in släpet för renovering.
 
Ja, det är en del av livet, men handlar det om 45 000 rakt ner i sjön känns det ju sådär. 😔

Det har stått ute, men under överdrag.

För att förtydliga, jag kommer inte dra igång en juridisk process av det här, utan ville mest kolla hur man gör.

Sen är jag livrädd att hela skiten är kass, men om jag hade varit säljaren hade jag iaf stått för kostnaden för byte av väggen, bara för att ha ryggen fri.
Du borde kunna sälja den för ungefär samma pris till någon som vill byta väggen om du inte själv vill göra det?
 
Ja, det är en del av livet, men handlar det om 45 000 rakt ner i sjön känns det ju sådär. 😔

Det har stått ute, men under överdrag.

För att förtydliga, jag kommer inte dra igång en juridisk process av det här, utan ville mest kolla hur man gör.

Sen är jag livrädd att hela skiten är kass, men om jag hade varit säljaren hade jag iaf stått för kostnaden för byte av väggen, bara för att ha ryggen fri.
Nja, inte 45'000 kr rakt i sjön . Det är väl bara ett väggbyte?
Mitt släp behövde byta väggar nyligen, fick offert från firma på strax under 6000 kr för en vägg.

Vi beställde istället två skivor och bytte själv båda väggarna, ca 6000 kr.
 
Sen är jag livrädd att hela skiten är kass, men om jag hade varit säljaren hade jag iaf stått för kostnaden för byte av väggen, bara för att ha ryggen fri.
Om du fick det för ett lågt pris o med tanke på säljarens situation hade jag aldrig haft mage att anse att det är säljarens utgift. Givetvis tråkigt för dig när det dök upp något oväntat, men jag personligen hade bytt väggen el sålt det till någon som vill göra det.
 
Du kan ju inte förvänta dig att få ett släp som är tiptop rakt igenom när det är från 2014, har stått ute och dessutom säljs för det priset från ett dödsbo. Ruttna väggar är ju dessutom rätt lätt att själv upptäcka när man undersöker det hos säljaren. Tycker du drar alldeles för stora växlar när du dels försöker hävda dolt fel och häva köpet och dessutom anser att det är pengar rakt i sjön. En sån vägg är ingen konst att byta och det riktiga marknadspriset för släpet är långt mycket mer än de 45' du gav.
 
Du kan ju inte förvänta dig att få ett släp som är tiptop rakt igenom när det är från 2014, har stått ute och dessutom säljs för det priset från ett dödsbo. Ruttna väggar är ju dessutom rätt lätt att själv upptäcka när man undersöker det hos säljaren. Tycker du drar alldeles för stora växlar när du dels försöker hävda dolt fel och häva köpet och dessutom anser att det är pengar rakt i sjön. En sån vägg är ingen konst att byta och det riktiga marknadspriset för släpet är långt mycket mer än de 45' du gav.

Som sagt, jag ville mest kolla vad som gäller, och angående ”att häva pengarna rakt ner i sjön” syftade det på OM det skulle visa sig att hela släpet är skit.

Jag har aldrig ägt ett släp själv och såg framför mig att varenda vägg är murken och dessutom har jag nog tänkt att det inte går att sälja ett släp där allt är bytt.

Drar inte folk öronen åt sig?
 
Lägger också till att jag skrev till köparen att jag vill reklamera det, inte häva köpet, som jag trodde jag skrivit. 🤦🏻‍♀️
 
Som sagt, jag ville mest kolla vad som gäller, och angående ”att häva pengarna rakt ner i sjön” syftade det på OM det skulle visa sig att hela släpet är skit.

Jag har aldrig ägt ett släp själv och såg framför mig att varenda vägg är murken och dessutom har jag nog tänkt att det inte går att sälja ett släp där allt är bytt.

Drar inte folk öronen åt sig?
Jag hade nog snarare dragit öronen åt mig om jag sett ett "äldre" släp som stått ute och där inget är bytt eller åtminstone tillfixat.
 
Som sagt, jag ville mest kolla vad som gäller, och angående ”att häva pengarna rakt ner i sjön” syftade det på OM det skulle visa sig att hela släpet är skit.

Jag har aldrig ägt ett släp själv och såg framför mig att varenda vägg är murken och dessutom har jag nog tänkt att det inte går att sälja ett släp där allt är bytt.

Drar inte folk öronen åt sig?
Jag köper hellre ett släp där väggarna ÄR bytta, än ett som ingen har rört. Jag har bytt ramp på ett släp till exempel. Trä ruttnar, det går inte att komma ifrån.
 
Som sagt, jag ville mest kolla vad som gäller, och angående ”att häva pengarna rakt ner i sjön” syftade det på OM det skulle visa sig att hela släpet är skit.

Jag har aldrig ägt ett släp själv och såg framför mig att varenda vägg är murken och dessutom har jag nog tänkt att det inte går att sälja ett släp där allt är bytt.

Drar inte folk öronen åt sig?
Nej, nybytt golv eller väggar är bara positivt :) då slipper förhoppningsvis man själv göra det inom de närmsta åren.

Precis som nybytta sadelstroppar, nyomstoppad sadel , renoverat kök eller takbyte vid husförsäljning också brukar ses som något positivt.
 
Senast ändrad:
Det är högst oklart. Han hade fått klartecken från sin jurist att sälja innan bouppteckningen så jag antar han sålde det som privatperson.


Så länge bouppteckningen inte är klar så är samtliga egendomar tillhörande dödsboet. Inga tillgångar kan skiftas innan bouppteckningen är klar. Så då är högst troligt dödsboet din motpart och frågan är om det finns kvar eller upplösts. Ett dödsbo är en juridisk person. Strikt så får ingen egendom egentligen avyttras innan bouppteckningen är klar.
 
För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14.

Köpte den från ett dödsbo, en kvinna hade hastigt avlidit och den vuxna sonen som bor utomlands hade en dryg vecka på sig att sälja av det som fick säljas innan bouppteckningen, sen åkte han hem.
Vi kollade igenom det noggrant innan köp, kollade av golvet (dock aluminium, men för säkerhets skull..), kollade så allt funkade osv.

Allt såg jättefint ut förutom att den hade lite alger på ena utsidan och sen var den ju inte rengjord. Fick den för ett bra pris eftersom säljaren var under viss tidspress.

I helgen gjorde vi storrengöring på den. När jag ska sopa ur den invändigt stöter borsten emot väggen som skötardörren sitter på. En stor flaga av innerväggen lossnar och under där är plywooden helt murken och kommer behöva bytas.
Plywooden sitter mellan ytter- och innevägg och gick alltså inte inte att se.
Nu är jag livrädd att hela släpet är kass, och vill därför häva köpet.

Jag fattar ju att säljaren inte heller visste, men vad jag kan läsa mig till kan det räknas som ett dolt fel.

Jag har informerat säljaren om att jag vill häva köpet, men hur gör man om man inte kommer överens?

Bild på eländet.. (Och vet nån vad dylikt kan kosta att fixa?) 🤦🏻‍♀️

Visa bifogad fil 101789
Det syns rätt tydligt att väggen där är i dåligt skick även på sidan och vid bulten. Så inte tycker jag att detta är dolt fel. Med mer kunskap så hade du vetat att det snart var dags att byta väggen.
Och tydligen så ska det inte vara så farligt dyrt enligt föregående svar i tråden, det är ju positivt. Kanske kan du få ett mindre prisavdrag mot att du fixar detta? Det är kanske säljaren mer positiv till.
 
Det syns rätt tydligt att väggen där är i dåligt skick även på sidan och vid bulten. Så inte tycker jag att detta är dolt fel. Med mer kunskap så hade du vetat att det snart var dags att byta väggen.
Och tydligen så ska det inte vara så farligt dyrt enligt föregående svar i tråden, det är ju positivt. Kanske kan du få ett mindre prisavdrag mot att du fixar detta? Det är kanske säljaren mer positiv till.
Varför skulle säljaren ge ytterligare prisavdrag när den redan sålt för 10-20 000 kr under marknadsvärde (beroende på generellt skick)?
 
Det syns rätt tydligt att väggen där är i dåligt skick även på sidan och vid bulten. Så inte tycker jag att detta är dolt fel. Med mer kunskap så hade du vetat att det snart var dags att byta väggen.
Och tydligen så ska det inte vara så farligt dyrt enligt föregående svar i tråden, det är ju positivt. Kanske kan du få ett mindre prisavdrag mot att du fixar detta? Det är kanske säljaren mer positiv till.

Ja det där hade känts om man hade provtryckt väggen utan att den var ren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp