Häva köp

Jag menade bara att det är troligare än att hen vill ta tillbaka hela släpet. Och jag har ingen koll på vad marknadsvärdet är alls.
Ja det håller jag med om! Känns dock lite väl i det här fallet, om det nu inte vid närmare undersökning visar sig att hela släpet är skräp😊
 
Jag förstår fortfarande inte varför du inte kunde kolla väggarna vid okulärbesiktning?

Vi kollade på väggarna, men borde ha tryckt precis överallt också. Det murkna är ju mellan innervägg och yttervägg. På bilden syns det ju klart mer när vi tryckt fram det och börjat lossa innerväggen. Nån med mer rutin hade kanske sett det även om det var väldigt smutsigt på det vita.

Angående priset så var det ju lågt endast på grund av att säljaren hade 5 dagar på sig att bli av med det, inte på grund av skicket. Då hade jag förhållit mig annorlunda.

Anyway, jag får stå mitt kast helt enkelt.
 
Vi kollade på väggarna, men borde ha tryckt precis överallt också. Det murkna är ju mellan innervägg och yttervägg. På bilden syns det ju klart mer när vi tryckt fram det och börjat lossa innerväggen. Nån med mer rutin hade kanske sett det även om det var väldigt smutsigt på det vita.

Angående priset så var det ju lågt endast på grund av att säljaren hade 5 dagar på sig att bli av med det, inte på grund av skicket. Då hade jag förhållit mig annorlunda.

Anyway, jag får stå mitt kast helt enkelt.
Oavsett är det ett bra pris och tror inte dom felen är så svårt fixade eller att hela släpet skulle vara "skit". Du kan alltid lämna in och be någon släp"mekaniker" eller vad man kallar sånt :angel: kolla golv etc.
 
Vi kollade på väggarna, men borde ha tryckt precis överallt också. Det murkna är ju mellan innervägg och yttervägg. På bilden syns det ju klart mer när vi tryckt fram det och börjat lossa innerväggen. Nån med mer rutin hade kanske sett det även om det var väldigt smutsigt på det vita.

Angående priset så var det ju lågt endast på grund av att säljaren hade 5 dagar på sig att bli av med det, inte på grund av skicket. Då hade jag förhållit mig annorlunda.

Anyway, jag får stå mitt kast helt enkelt.
Jag förstår att det inte var därför priset var lågt, men eftersom du fick köpa till ett så bra pris behöver du ju inte oroa dig för att förlora pengar även om du skulle vilja fixa iordning och sälja vidare eller bara sälja som det är nu. Jag skulle se det som att du hade lite flyt som fick köpa så billigt och därmed inte förlorar något jämfört med marknadspris även nu när det fanns fel du inte visste om 😊
 
Om jag hade varit mitt uppe i att ordna efter förälders bortgång, sålt något jag inte kan något om där jag gett köparen möjlighet att undersöka varan noga och denna sen försökt reklamera hade jag bara blivit matt.

Mitt svar hade varit, glöm det.
Du glömde att du inte ens bor i landet. Så att ta tillbaka släpet (hävt köp) kanske är näst intill absurt omöjligt eller snordyrt.
 
Du glömde att du inte ens bor i landet. Så att ta tillbaka släpet (hävt köp) kanske är näst intill absurt omöjligt eller snordyrt.
Häva köpet är ju inte det enda man kan göra. Man kan ju ge prisavdrag. Hade jag varit säljaren hade jag skämts över att ha sålt ett ruttet släp, oavsett om jag hade någon kunskap av släp eller inte. I min värld hade ett prisavdrag varit självklart. Men jag är ärlig och schysst och det vet jag att inte alla är.

45000 för ett ruttet släp är INTE billigt.

@Thera
 
Du glömde att du inte ens bor i landet. Så att ta tillbaka släpet (hävt köp) kanske är näst intill absurt omöjligt eller snordyrt.
Fast @A_NN_A har rätt. Det är inhumant att göra så. Eftersom den avlidna uppenbarligen haft djur så är det möjligt att det var en relativt ung person dessutom så dödsfallet är kanske något mer troligt att vara oväntad. ”Fy fnva jobbit.”

Näej, ts du köpte billigt, sälj det om Du inte vill renovera själv.
 
Fast det beror väl HELT på vad släpet är värt om det är helt felfritt, samt hur mycket som faktiskt visar sig vara ruttet? Det kanske bara är den lilla väggbiten som TS hittills har hittat som det är fel på.
Det var åtta år gammalt, så knappast nytt. När @Thera skrev att det var jättebilligt trodde jag snarare typ 20k. Oavsett, jag hade skämts som säljare att ha sålt ett ruttet släp.
 
Häva köpet är ju inte det enda man kan göra. Man kan ju ge prisavdrag. Hade jag varit säljaren hade jag skämts över att ha sålt ett ruttet släp, oavsett om jag hade någon kunskap av släp eller inte. I min värld hade ett prisavdrag varit självklart. Men jag är ärlig och schysst och det vet jag att inte alla är.

45000 för ett ruttet släp är INTE billigt.

@Thera
Nej, jag föreslog att angripa det genom att diskutera prisavdrag tidigare just för att det kan vara en orimlig situation att häva köpet. Att betala tillbaka en del av köpeskillingen kan man göra utan att behöva vara på plats.
 
Fast detta är ju ingen skavank, minst hela väggen är söndersmulad inuti.
Dessutom inget som gick att hitta vid undersökning.

Jag fattar att det kommer bli svårt, men enligt länken ovan har man ju rätt att klaga i alla fall.
Men du säger ju att du undersökt släpet innan köp! Då är det ju du som inte varit grundlig nog med din undersökning om det nu sedan visar sig vara ruttet..
 
Det var åtta år gammalt, så knappast nytt. När @Thera skrev att det var jättebilligt trodde jag snarare typ 20k. Oavsett, jag hade skämts som säljare att ha sålt ett ruttet släp.
Som jämförelse köpte jag ett likadant släp av samma årsmodell för två år sedan och betalade då 65000 kr och det var ett bra pris jämfört med andra släp som legat ute på annons. Den modellen brukar ligga kring 70-90 000 begagnade beroende på år och skick.

De enda iforsläpen jag sett ligga ute billigare är de riktigt gamla modellerna (dvs typ 20 år gamla släp).

Skulle det visa sig att hela släpet är ruttet får man väl tänka igen baserat på vad renovering skulle kosta, men då får man ju undersöka det först.
 
Vi kollade på väggarna, men borde ha tryckt precis överallt också. Det murkna är ju mellan innervägg och yttervägg. På bilden syns det ju klart mer när vi tryckt fram det och börjat lossa innerväggen. Nån med mer rutin hade kanske sett det även om det var väldigt smutsigt på det vita.

Angående priset så var det ju lågt endast på grund av att säljaren hade 5 dagar på sig att bli av med det, inte på grund av skicket. Då hade jag förhållit mig annorlunda.

Anyway, jag får stå mitt kast helt enkelt.
Ja, ni borde ha tryckt överallt. Som köpare har man undersökningsplikt och gör man en bristfällig undersökning så får man stå sitt kast 🤷‍♀️
 
Som jämförelse köpte jag ett likadant släp av samma årsmodell för två år sedan och betalade då 65000 kr och det var ett bra pris jämfört med andra släp som legat ute på annons. Den modellen brukar ligga kring 70-90 000 begagnade beroende på år och skick.

De enda iforsläpen jag sett ligga ute billigare är de riktigt gamla modellerna (dvs typ 20 år gamla släp).

Skulle det visa sig att hela släpet är ruttet får man väl tänka igen baserat på vad renovering skulle kosta, men då får man ju undersöka det först.
Men då var ju ditt släp 6 år gammalt och inte 8 år när du köpte det. Ett par år gör rätt stor skillnad i värde.
 
Häva köpet är ju inte det enda man kan göra. Man kan ju ge prisavdrag. Hade jag varit säljaren hade jag skämts över att ha sålt ett ruttet släp, oavsett om jag hade någon kunskap av släp eller inte. I min värld hade ett prisavdrag varit självklart. Men jag är ärlig och schysst och det vet jag att inte alla är.

45000 för ett ruttet släp är INTE billigt.

@Thera

Nej, jag föreslog att angripa det genom att diskutera prisavdrag tidigare just för att det kan vara en orimlig situation att häva köpet. Att betala tillbaka en del av köpeskillingen kan man göra utan att behöva vara på plats.

Det var väl detta jag menar, jag skrev till honom att jag vill reklamera, hade det varit jag som sålde hade jag betalat tillbaka några tusen på köpeskillingen bara för att ha ryggen fri.
Han visste ju uppenbarligen inte heller, men jag hade känt mig dum att sälja nåt som visar sig vara i ett helt annat skick än vad båda av oss trodde och kunde se.

Jag fattar ju liksom att han inte kommer ta tillbaka det.
Och eftersom jag inget hört av honom heller så kan alla som säger att jag får skylla mig själv också vara lugna, jag tar det som en dyr erfarenhet!
 
Det var väl detta jag menar, jag skrev till honom att jag vill reklamera, hade det varit jag som sålde hade jag betalat tillbaka några tusen på köpeskillingen bara för att ha ryggen fri.
Han visste ju uppenbarligen inte heller, men jag hade känt mig dum att sälja nåt som visar sig vara i ett helt annat skick än vad båda av oss trodde och kunde se.

Jag fattar ju liksom att han inte kommer ta tillbaka det.
Och eftersom jag inget hört av honom heller så kan alla som säger att jag får skylla mig själv också vara lugna, jag tar det som en dyr erfarenhet!

Det tycker jag är dålig stil av säljaren oavsett vilken inställning han har till det. Men kanske finns en förklaring i själva situationen som kan innehålla mycket jobbigt att hantera.
 
Det var väl detta jag menar, jag skrev till honom att jag vill reklamera, hade det varit jag som sålde hade jag betalat tillbaka några tusen på köpeskillingen bara för att ha ryggen fri.
Han visste ju uppenbarligen inte heller, men jag hade känt mig dum att sälja nåt som visar sig vara i ett helt annat skick än vad båda av oss trodde och kunde se.

Jag fattar ju liksom att han inte kommer ta tillbaka det.
Och eftersom jag inget hört av honom heller så kan alla som säger att jag får skylla mig själv också vara lugna, jag tar det som en dyr erfarenhet!
Nyfiken på vad hen ska hålla ryggen fri ifrån?

Köpte själv en begagnad bil i onsdags då min gamla är skrot efter en krock med ett vildsvin.
Vet att det är risker med att köpa begagnat och vet att även om det ser fint ut så kan det rasa när som. Igår började motorlampan lysa så blir att kolla det på verkstaden på måndag och hoppa på något enkelt. Köpt från privatperson och inget företag men hade jag köpt från företag så skulle bilen ligga på minst 10 000 mer.
Jag har inte en tanke på att kontakta säljaren då jag vet vad jag gav mig in på och vad det innebär att köpa begagnat till bra pris.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp