mars

Trådstartare
Någon som har en haflinger här. Tycker de verkar fina och lagom stora.
Men rent generellt hur är rasen? Har fått känslan av att de är lite vassa i psyket.
Sällan läst någon till salu som verkligen låter bra.
Vad är era erfarenheter.
Vet givetvis att det är individuellt.
 
Har en Haflinger och hon är helt fantastisk men skulle kunna bli väldigt tokigt i fel händer.
Hon är precis som du skriver skarp, ger man henne lillfingret tar hon hela handen men så länge hon hanteras konsekvent är hon världens snällaste. En väldigt intelligent häst som vill veta precis vad som förväntas av henne. Gör hon inte det så tar hon egna initiativ.
Att rida är hon känslig och kvick. Energin tar aldrig slut, när hon är trött går hon lika länge till bara på vilja. Har lätt att samla men svårare att länga. Men springer väldigt gärna fort, fort. :D
I perioder kan hon vara snabb att protestera när saker blir jobbigt eller hon bara inte tycker lika som sin ryttare, men hon har alltid släppt det snabbt och jobbar sedan på väldigt bra. Mycket tacksam att utbilda och ger en fin ridkänsla. Hon rör sig mjukt, taktmässig och energiskt. Hon kommer bli en super dressyrponny!

Skulle denhär haflingern hamna hos fel människa, kanske lite osäker, inkonsekvent eller otydlig skulle de nog snabbt få problem med en häst som gör som hon själv tycker när det passar henne. Men hos en person med bra kroppsspråk, tydlig och konsekvent är hon en okomplicerad och lyhörd ponny som vem som helst med lite hästvana kan hantera och rida.
 
Någon som har en haflinger här. Tycker de verkar fina och lagom stora.
Men rent generellt hur är rasen? Har fått känslan av att de är lite vassa i psyket.
Sällan läst någon till salu som verkligen låter bra.
Vad är era erfarenheter.
Vet givetvis att det är individuellt.

Har haft en haflinger, han var inte skarp men däremot väldigt känslig och kvick. Var något läskigt kunde han vända 180grader på en femöring så det gällde att ha balans. Men för övrigt genomsnäll.
 
Jag har en haflingervalack som är tre år nu, köpte honom som föl från österrike. Han är världens goaste! Älskar människor och djur, kommer när man ropar, är alltid glad! Det är dock en kvick, smart och ganska tuff häst, men oerhört lättlärd och han är på god väg att bli en gentleman.

Allt handlar om hur man behandlar dem, hur man tränar dem :) Har en till haflinger i stallet också, väldigt trevlig, världens snällaste men väldigt mycket krut i :D Tycker det är väldigt karismatiska och roliga hästar som blir vad man gör dem till :)
 
Vi har två stycken hemma på 29 och 24 år:love: älskar haflinger. Dom är enligt mig inte de minsta vassa däremot tendens att bli väldigt piga samt bussa. Men det tycker jag går ihop med deras enorma arbetsglädje och vilja att vara till lags. Förövrigt är de "en billig ras att hålla" (oftast). Tycker dom överlag är underskattade då de oftast inte lämpar sig för de högre tävlings nivåerna. Men som hobbyhäst är de helt fantastiska:D
 
Vi har två stycken hemma på 29 och 24 år:love: älskar haflinger. Dom är enligt mig inte de minsta vassa däremot tendens att bli väldigt piga samt bussa. Men det tycker jag går ihop med deras enorma arbetsglädje och vilja att vara till lags. Förövrigt är de "en billig ras att hålla" (oftast). Tycker dom överlag är underskattade då de oftast inte lämpar sig för de högre tävlings nivåerna. Men som hobbyhäst är de helt fantastiska:D
Det beror nog på individ och utbildning hur de lämpar sig till tävling. Vår haflinger rör sig över medel och ger en jättebra ridkänsla.
 
Min fd stallkompis förklarade sin haflinger som hälften sto, hälften åsna... :o:p

Jag red henne aldrig mer än att tex provhoppa ett hinder så kan inte uttala mig så mkt där, men vad man såg så var det en skogsmaskin där bensinen aldrig tog slut. :angel: Springa fort och ta sig fram överallt, stenhårt pannben, hoppar för småfåglar men rör knappt öronen när en gubbe fäller ett träd alldeles bakom rumpan. Plöjer gärna bara på och bufflig och ställer sig på en nästan. Matglad och blev tjock av att lukta på hö. Lite exem.

Hon hoppar, kör, och har startat nån distans.
 
Min fd stallkompis förklarade sin haflinger som hälften sto, hälften åsna... :o:p

Jag red henne aldrig mer än att tex provhoppa ett hinder så kan inte uttala mig så mkt där, men vad man såg så var det en skogsmaskin där bensinen aldrig tog slut. :angel: Springa fort och ta sig fram överallt, stenhårt pannben, hoppar för småfåglar men rör knappt öronen när en gubbe fäller ett träd alldeles bakom rumpan. Plöjer gärna bara på och bufflig och ställer sig på en nästan. Matglad och blev tjock av att lukta på hö. Lite exem.

Hon hoppar, kör, och har startat nån distans.
Hahahaha det stämmer in bra på vårt halingersto:angel: vi har jobbat hårt med uppfostran men trots att hon bara hanteras av vuxna och alltid har, så vet hon precis vad hon kan göra med vem.

Däremot är hon faktiskt inte så lättfödd och hungrig som jag trott hon skulle vara. Får 11kg torrt hösilage med bra värden och lämnar ibland kvar. Skönt:p
 
Det beror nog på individ och utbildning hur de lämpar sig till tävling. Vår haflinger rör sig över medel och ger en jättebra ridkänsla.
Om man tänker tävla haflinger mot ponnyer så kan den säkert hävda sig väl, däremot är det väl bara att konstatera faktum att det nog är svårt att konkurrera med halvblodshästar på högre nivå om man tävlar dem som ridhäst.
 
Om man tänker tävla haflinger mot ponnyer så kan den säkert hävda sig väl, däremot är det väl bara att konstatera faktum att det nog är svårt att konkurrera med halvblodshästar på högre nivå om man tävlar dem som ridhäst.
Ja, jag menar som ponny.
Hästar generellt under 155 får nog svårt att hävda sig mot halvbloden när man kommer upp i klasserna.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jeg har også lyst på Haflinger, men i Norge virker det ikke som det finnes noe særlig Haflingere. De som står til salgs er gjerne gamle.
Vil gjerne høre erfaringer fra dere som har kjøpt føll og unghest, gjerne om dere kan sammenligne med andre individer/raser. Er også interessert i å høre om hvordan de er å fore på? Hvor mye hø/ensilage, kraftfor osv.
Om noen har noen tips på hva jeg burde se etter når jeg skal lete (ikke nå) så blir jeg takknemlig.
 
Jag köpte en 2åring från uppfödaren som var en VÄLDIGT trevlig individ.
Han var edelbluthaflinger (några procent arab i) så den sportigare varianten.
Upplever dem generellt som trevliga hästar med mycket integritet!
Anser dem lättfödda, de ska gå på magert bete.
998408_10151565176866099_1571835587_n.jpg

Finns en förening i Sveriga med mycket erfarenhet :) http://svenskahaflinger.se/
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
999
Hundträning Hej! Denna fråga är kanske lite uttjatad men skulle ändå vilja veta om det verkligen är skillnad i arbetsvilja mellan...
Svar
12
· Visningar
1 301
Senast: Is
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp