• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare brosen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 584
Sv: Hagar?

Efersom vi har flera hagar att utnyttja på sommaren, används inte alla varje år. Vi har kossor som betar det andra året. På vintern använder vi hagarna vartannat år. Det är bästa sättet att undvika parasiter.

Efersom vi har flera hagar att utnyttja på sommaren, används inte alla varje år. Vi har kossor som betar det andra året. På vintern använder vi hagarna vartannat år. Det är bästa sättet att undvika parasiter.

Ah, ja då är det ju parasitfritt, och extra bra är det ju med växelbetet med korna =)

Jag har 2 olika vinterhagar i närheten av stallet. Den ena är på 1 hektar och den andra ungeför hälften. I dom går de enbart vintertid. På sommaren går de på sommarbete ca 5 km härifrån i stora hagar ca 5 hektar. Kuperat och med en bäck som rinner genom hagen. Det finns även stall om jag vill ta in dom av någon anledning. Vi har alltid olika hagar på sommaren och vintern pga inälvsparasiter. Hagarna får vila imellan och parasiterna dör.

Det tycker jag låter jättebra, att ha vinterhagar och sommarhagar är bra som du sa och vinterhagarna får ju vila när sommarhagarna betas i och vice versa. :D

Man behöver ju inte ha så små så man måste byta hage efter några veckor. En häst ska ha minst 1 hektar hage väll? Så man kan ju som sagt inte ha för små hagar.

Vi har som tur är flera hagar året runt, vilket gör att vissa hagar endast är sommarhagar och resten av hagarna enbart används under vinterhalvåret. Vinterhagarna tycker jag ska vara större än sommarhagarna, eftersom att hästarna går i vinterhagarna under en längre tid på året än vad dom spenderar i sommarhagarna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några... 2
Svar
22
· Visningar
1 441
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 236
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 381
Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
493
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka