Hage full av ogräs

dressyrtjejen

Trådstartare
Var och tittade på en hästgård inför ev köp igår och kunde då konstatera att de 2 stora kuperade hagarna innehöll i princip 0 grässtrån men desto mer ogräs.

Ogräset (olika sorter- har ingen aning om vilka) var knähögt och verkade, trots att det gick 2 islandshästar i hagen orört vilket får mig att gissa att det är oätligt.

Mina frågor är:

Hur förvandlar man enklast detta ogräs till en GRÄS-hage i stället?

Kostnad?

Vad behövs?

Vilken tid på året bör man ta tag i detta problem?
 
Sv: Hage full av ogräs

Spruta bort ogräset, plöja, harva, så in. Kostand beror på vem som gör det, och om man väljer hela eller delar av behandlingen (många hoppar över att spruta bort ogräset).

Vi valde att så in på våren, sedan fick vi vänta till nästa år innan vallen var så etablerad att det gick att släppa på hästarna. Putsade två gånger under första året och en gång året efter. Efter det släppte vi på hästarna. Vi lade också gödning på två gånger första året och en gång år två.
 
Sv: Hage full av ogräs

Ogräset (olika sorter- har ingen aning om vilka) var knähögt och verkade, trots att det gick 2 islandshästar i hagen orört vilket får mig att gissa att det är oätligt.

Hästhagar har en tendens att se ut så i många fall. Orsaken heter "vanvård" och lösningen är att antingen växelbeta intensivt med andra djur (exempelvis får) eller att betesputsa maskinellt 2-4 gånger under säsongen. Att ogräsbekämpa kemiskt är, som jag anser, en snabb lösning men varken miljömässigt försvarbar eller långsiktigt hållbar.

Hästar betar mycket selektivt och lämnar stora områden som "toalett" där ogräset i form av nässlor, skräppor och annat trivs om man inte håller efter.
 
Sv: Hage full av ogräs

Plöjer man så har man inga hagar på ett bra tag och behöver du hagarna ganska omgående så hade jag gjort såhär. Jag hade börjat med att spruta bort ogräset. Tagit en harv och harvat lätt och sått i frö med en såmaskin och ringvältat. När gräset börjat växa så hade jag lagt på gödning.

Så gör jag med alla vinterhagarna på våren och det växer alltid perfekt gräs. Jag brukar dock inte spruta för jag har i princip inget ogräs men om man har mycket tycker jag att det är helt ok att göra det en gång.

Investera sen i en betesputs och kör över gräset regelbundet, efter att du mockat hagarna förstås.

Vet inte hur mycket det kostar i ditt fall att spruta men i våras fick jag vallen sprutad, ca 7ha och ca 6,500 inkl. moms.
 
Sv: Hage full av ogräs

Plöj och så om den ena hagen och nyttja den andra under tiden. Ta sedan året därpå en skörd på den nya vallen och låt den få en bra svål innan hästarna flyttas dit. Se till att spruta bort det ogräs som kommer. Sedan tar ni er ann den andra hagen.

Kostar en liten slant att göra med kostnad för maskintimme med gubbe samt utsäde, men helt klart värt det på sikt.

Kicki :laugh:
 
Sv: Hage full av ogräs

Att ogräsbekämpa kemiskt är, som jag anser, en snabb lösning men varken miljömässigt försvarbar eller långsiktigt hållbar.

Det håller jag med om. Håller just nu på att läsa en bok om hållbart lantbruk. Att sprida gift på markerna för med sig mer ont än gott och är endast en kortsiktig lösning. Bättre att ta reda på varför ogräset växer där och sedan tillföra det som får annan, önskad, växtlighet möjlighet att växa. Så in ny vall kan göras när jorden har vad som behövs för att det nyinsådda ska kunna växa.
 
Sv: Hage full av ogräs

Round upp, används av vallbönder. Du kan ha hästar i den hagen redan efter 3 veckor, däremot kanske det inte finns så mycket kvar varför en återsådd är att rekommendera. Vi har sprutat våra hagar i dagarna, återsådd kommer att ske redan i år, nu är det tyvärr så att vi är omgärdade av detta ogräs eftersom grannarna har samma sak i sina hagar. Det innebär att vi måste göra om detta med jämna intervaller av vartannat till vart tredje år.
 
Sv: Hage full av ogräs

Round upp, används av vallbönder.

Ja, men bara då man ska bryta vallen (sluta med vall). Det används inte av ekologiskt sinnade bönder (Missade ni filmen "Monsantos Värld", det finns en länk till YouTube på den sida som jag länkat till där man kan se filmen. Tyvärr inte textad till svenska.)


Det innebär att vi måste göra om detta med jämna intervaller av vartannat till vart tredje år.
Låter inte speciellt smart med tanke på att man får extra EU-bidrag för långliggande vall, alltså minst tre vintrar. Anledningen att SJV inte vill att vi ska bryta vallen så ofta är att det kraftigt ökar fosforläckage som är en av de främsta orsakerna till algblommning i haven.
 
Sv: Hage full av ogräs

Börja med att ta reda på VAD för "ogräs" som finns i hagen. Hästar är inte gjorda att äta rent gräs, de mår bäst av att gå på natrbeten innehållande alla möjliga olika sorters växter. Under sommaren så florerar också olika sorters växter olika perioder. Just nu är det mycket klöver, i våras hade vi massvis med maskrosor.

Naturbeten är det absolut bästa för hästarna och dessutom kan man få bidrag för att behålla naturmarker i sitt rätta skick = dvs låta dem betas av under sommaren. Dessa ultimata betesmarker minskas hela tiden och går inte att bygga upp på nytt så jag tycker verkligen att man ska bevara dem om man kan.

Att gå på bara gräs ökar risken för brister, fetma och fång hos hästen.
 
Sv: Hage full av ogräs

Round-up är dessutom inget roligt för vattenlevande organismer - dvs det är säkert ett bra medel om man behöver använda det, men inget som man lättvinnligt bör sprida omkring sig.
 
Sv: Hage full av ogräs

Det finns väl mycket bättre ogräs bekämpningsmedel än RoundUp. De flesta ogräsmedel tar endast bort ogräset men låter gräset leva. Det står still i huvudet just nu vad det ena medlet heter där du endast behöver vänta några veckor innan djuren kan beta igen. Sprutar du RoundUp måste du som du säger så i gräs snabbt innan ogräset kommer fort som attan igen. Inte den smartaste lösningen tycker jag.
 
Sv: Hage full av ogräs

Personligen tror jag att inställningen till kemiska metoder skiljer mellan olika landsändar. Här i Östergötland, utanför spannmålsslätten, så antar jag att mina grannar inte skulle prata med mig på många år om de såg en spridarramp på min traktor. Vår gård är omgiven av KRAV-bönder och kretsloppsföreningar. Sedan spelar det nog roll att vi själva äter av fisken i sjön intill samt ägg och kött från den egna marken.
 
Sv: Hage full av ogräs

Personligen tror jag att inställningen till kemiska metoder skiljer mellan olika landsändar. Här i Östergötland, utanför spannmålsslätten, så antar jag att mina grannar inte skulle prata med mig på många år om de såg en spridarramp på min traktor. Vår gård är omgiven av KRAV-bönder och kretsloppsföreningar. Sedan spelar det nog roll att vi själva äter av fisken i sjön intill samt ägg och kött från den egna marken.

*kl*

Det är inte alltid som 100% ekologiskt är det som ger minst miljöpåverkan, tex så kan det leda till att man är ute och harvar som vetvilling 7 ggr istället för att spruta en gång.

Generellt kan man säga att eko-bönderna gör av med väldigt mycket mer diesel jämfört med konventionell "gift-odling" per kg gröda.

Detta ska inte tas som en ursäkt för att dränka hela i världen i kemikalier, men man ska se till att man alltid har en plan med vad man gör - och man ska försöka välja metoder som ger lägsta tänkbara inverkan på miljön.

Med vissa elakartade ogräs kan en sprutning följd av ganska ytlig jordbearbetning ge lägre miljöpåverkan än rent eko-bruk.

Personligen föredrar jag att använda lärdomar från både eko-folket och från "gift-folket"....

Vad gäller långliggande vallar så tappar vallen rejält mycket i produktivitet redan efter 3-4 år, så har man "uråldriga" vallar så leder det till en väldig massa traktorkörning och inte särskilt mycket gröda = onödiga utsläpp av växthusgaser.
 
Sv: Hage full av ogräs

Kanske kan någon svara på vad detta är för ogräs som försöker ta över våra hagar.
28591487.jpg


28591488.jpg


28591489.jpg


och gärna tips på hur man utrotar dem....:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vilken hage av dessa tre skulle ni välja.. ? Hage 1 : Stenig hage. Inte direkt lös sten men många (!) mellanstora "fasta stenar". Det...
Svar
8
· Visningar
1 095
Senast: Hanna_b
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 647
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp