Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dimensionen på rören har med hur mycket vatten de skall leda, så större rör och mera lutning klarar ett större vattenflöde men sen beror det på hur genomsläpplig marken är så rören behöver inte klara större vattenmängd än vad jorden släpper igenom. Tät jord kräver att dräneringsrören ligger tätare för att få samma vattenavledning.Vilken dimension ska det vara helst på dräneringsrören? Ju större desto bättre eller?
Lerjord är det. Jag ska testa dränera så med lutning mot diketDimensionen på rören har med hur mycket vatten de skall leda, så större rör och mera lutning klarar ett större vattenflöde men sen beror det på hur genomsläpplig marken är så rören behöver inte klara större vattenmängd än vad jorden släpper igenom. Tät jord kräver att dräneringsrören ligger tätare för att få samma vattenavledning.
Och framförallt måste man ha någonstans att leda vattnet och som ligger lägre än där man vill dränera, dvs. om man inte använder pumpar men det brukar man inte göra.
Det är värt att lägga lite tid både på planering och sen att utförandet blir ordentligt gjort, då fungerar det hela så mycket bättre. Men har du ett öppet dike i närheten du kan leda vattnet till är det nog inte svårt att få det braLerjord är det. Jag ska testa dränera så med lutning mot diket
Hinner dock inte med det i år.
Det är dialektalt tror jag.Aldrig hört någon kalla ploga för plöjning.