Hagfunderingar

G

Geezer

Jag är ute och kör mycket runt om i landet. Ofta ser jag hästar stå i hagar med lera och gyttja långt upp över öronen. I massor av fall ser man att detta är det enda hagen som finns. Det kan vara en liten hage och så går det massor av hästar i den eller åtminstone alldeles för många.

Skall man få ha häst/hästar fast man inte har mark till det?

Personligen så anser jag att detta borde vara lika viktigt att hagarna är tillräckligt stora och skötta som mått på och skötsel av spiltor och boxar. Att ha ett stall där det inte finns tillräckligt med hagmark i förhållande till antalet hästar borde inte vara tillåtet. Dessutom borde det vara så att hagar som inte håller för vinterhagvistelse skall göras om så hästar slipper att stå i en lervälling.

Visst blir det dyrt och det kommer innebära att många kanske inte längre kan ha häst men det är det kanske värt?

:devil:
 
Jag skulle inte vilja att min häst stog så.
Är glad att min pålle har en hyfsat stor och fin hage med skydd och små träd i.

Jag personligen skulle inte stalla upp min häst i ett stall där det innebär att hästen måste stå i en liten lerfylld hage. Då skulle jag hellre välja ett annat stall.

Egentligen borde det finnas någon lag om hur hagarna ska se ut, och hur många kvadratmeter varje häst bör ha.

Jag tycker att mindre rasthagar kan vara ok, men då ska det iallafall vara bra underlag.
 
Våran hage är inte så stor och blir till viss del lerig när det är långvarigt blött. Men inte hela hagen och inte så djupt.

Det finns ju faktiskt inte ens någon lag på att hästar måste gå ute så börjar man reglera storleken på hagarna blir det nog FLER hästar som tvingas stå inne dygnet runt.

Det är väl inte bara en fråga om kostnad utan en fråga om tillgång till mark och ska man inte få ha häst bara för att man inte har ett hektar hage till varje?

Hos oss är valet bättre sommarhagar och att också HA sommar- och vinterhagar. Annars skulle de gå på samma mark året runt och det är inte optimalt heller direkt :crazy:
 
Det är väl inte bara en fråga om kostnad utan en fråga om tillgång till mark och ska man inte få ha häst bara för att man inte har ett hektar hage till varje?

Ja, det är väl rimligt och skäligt för hästarnas skull. Att hästarna skulle stå inne kan man även det reglera i lag, tex som med kossor.
 
Men nu FINNS det ingen lag. Det är i den änden man måste börja.

Och vem ska avgöra hur mkt plats en häst behöver?

Jag vill naturligtvis också att min häst ska gå i oändliga hagar men jag har inte den möjligheten just nu, planen är att dra sig utåt landsorten till när jag är klar med skolan.

Hon verkar inte lida iaf. Till skillnad från många andra väljer hon själv när/om/hur hon vill vara ute.
 
Mina hästar står i en ganska liten hage som det är mycket lera i (just nu är marken fortafarnde frusen så just nu är det ok) Det finns torrare partier men de är ganska få och leran går upp till kotorna på ett ungefär.

När jag hade min häst uppstallad så var det en ganska stor hage men då gick det 7 hästar i den och om man delat upp den så hade den inte blivit större än vad de har nu.

Jag har inte mycket mark. ( atrax över 1 ha) men jag tycker att det fungarar ganska ok ändå.
Hästarna står inte där det är torrast iu hagen utan där det är lerigast!
 
Men nu FINNS det ingen lag. Det är i den änden man måste börja.

Det är jag mycket väl medveten om. Men det hindrar inte mig att tycka och tänka. Förhoppningsvis kommer det en förändring.

Och vem ska avgöra hur mkt plats en häst behöver?

Det finns ju redan nu rekommendationer så det är väl inte så svårt för sakkunniga att utforma lagar/förordningar så att alla hästar får utevistelse i dräglig hage.
 
Jag kan bara hålla med. Det är väl det att det är brist på hagmark i tätbebygda områden, för brist på mark totalt sett i Sverige är det ju inte. Jag tror att det är en lag som måste till för att det ska bli en ändring.
De flesta hästar i Sverige har det nog ganska hyfsat, men det finns många hästar som har det riktigt dåligt också, Och vad det beror på får man nog till stora delar skylla på okunskap. Tyvärr finns det hästägare som har alldeles för lite kunskap om hästens skötsel och behov för att hästen ska må bra. Det räcker att titta här på bukafalos för att inse att kunskapen många gånger är bristfällig. Häst-antalet i Sverige ökar hela tiden, och många nya häst ägare har då naturligtvis inte den kunskapen som behövs. Det är lite konstigt, man måste ha grönt kort och genom gått en kurs för att starta en Ld hoppning på lokaltävling, men behöver ingen kurs eller kunskap för att köpa häst. För hästen skull, hoppas jag att man reglerar lite mer i lag än vad som nu sker. Jag tror faktiskt att de flesta hästägare är riktiga djurvänner och tror att de gör rätt, men att det blir fel ändå på grund av okunskap.
 
Jag har funderat på samma som du och även när det gäller andra lantbruksdjur som t ex grisar och höns som vistas på minimala ytor och aldrig får gå ut. :(

Tänk att man kan äga hundratals höns eller grisar men ingen mark! Tänk vad illa vi människor behandlar vissa djur, låser in dem i minimala utrymmen utan möjligheten att ens röra sig, tar ifrån dem deras nyfödda ungar bara för att det ska producera mjölk åt oss mm.

Ledsen att jag hamnade lite utanför ämnet men jag förstår din tanke angående hagar till hästar.

Loggan
 
Jag har för mig att det skall finnas en "lag" för hur mycket mark man skall ha för visst antal hästar....har det inte i huvudet nu iallafall...sen har jag stora hagar, MEN när det är lerperioder så hjälps det inte , för vid ingången så är det ALLTID lerigt iallafall, och där står dom o trampar :crazy:..har man lera så är det inte så mycket att göra åt, man kan försöka dränera och lägga i material, men hästar är otroliga på att "förstöra" marker..och materialet är ett minne blott på kort tid...
 
Tittade på "Hästliv" ngt avsnitt för ett tag sedan.
Då var en inspektör i ngn Stockholmskommun och inspekterade ett stall.
Och enligt henne så inspekterade hon bla "att det inte gick för många hästar på för liten yta" när det gällde hagar.
Fast det kanske är som med så mkt annat? Alltså lokalt beroende på vilken kommun det är om de är noga med sådant?

Fö så håller jag helt med dig!
Man är ingen bra hästmänniska om man anser hagar som ser ut som du beskriver lämpliga till ens häst!
För dyrt eller vilka ursäkter sådana människor har till sådan hästhållning tycker jag är enbart löjlig!

Man MÅSTE väl inte ha sin häst på just ett visst ställe om det inte är lämpligt?!
Alla hästägare måste väl kunna ha hästen NGN annanstans om det är SÅ illa?!
Eller i allafall DRÄNERA!
 
Till alla:
Detta är saxat från Djurskyddsmyndighetens hemsida:
Betesmarker och rasthagar ska utformas så att hästarna under normala förhållanden inte skadar sig. Taggtråd bör inte användas. Hårt belastade ytor ska vara hårdgjorda, dränerade eller naturligt ha motsvarande funktion så att hästarna slipper gå i djup lera. Hästar bör dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i hage.

Vilket betyder att det är olagligt att ha hästar klafsande runt i leriga hagar.
 
Jaha, där ser man. Fast det blir lite av pest eller kolera för då ställer folk sina hästar inne istället. Det är dock jäkligt märkligt att folk prioriterar att köpa flera hästar istället för att göra ordning sin enda hage.

Martha, att det blir lerigt vid ingången är inget konstigt. Jag pratar om hästar som åker ut kl 7 kommer in kl 18-20 och har under denna tiden stått ute på den skånska slätten utan någon som helst lä i 1-2 dm lersörja - minst.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 512
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 065
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp