Bukefalos 28 år!

hagproblem

T

tussan

Hur skulle ni göra ?
två vallackar i smma hage och en som alltid ska in först, han vägrar att släppa förbi den andre så att man kan få tag i honom. Den andre blir jagad runt runt och man får inte tag i honom för så fort man kommer i närheten av honom så blir han bortjagad. Hur skulle ni ha gjort?:confused: Det är ju inte alltid bägge ska in samtidigt.
 
Sv: hagproblem

Antingen har man med någon som håller i den dominanta hästen medans man tar in den andra, eller om man är själv, fixa någon uppbindningsannordning i hagen och binda upp den dominanta, ta in den andra och sedan går man och släpper lös den i hagen igen.

Malin
 
Sv: hagproblem

Hej!

Eller också så lägger du ut (en bra bit från grinden!) en liten tuss hö till den dominanta hästen. Bara så att den har lite att pyssla med medans du och din häst smyger ut.

Lycka till!
 
Sv: hagproblem

Räcker det inte med att du ryter till åt den får du ha med dej en lite längre dressyrpisk och smälla till den andra hästen om den kommer i närheten när du hanterar dein häst. Det är alltid människan som ska vara högst och hästarna ska flytta sej för dej. Om du inte har möjlighet att träna den andra hästen och lära den människorespekt från marken (gärna med NH om du är insatt i metoden) får du ta med dej pisken och svara med ett smisk om den anfaller när du är i närheten. Jag tycker inte att man ska behöva locka iväg den andra hästen eller binda den, människan ska alltid vara högst i rang annars blir det farligt i såna här situationer! Och jag är absolut inte för att slå hästar på nåt vis, men i såna här situationer skulle jag göra det om jag inte hade möjlighet att träna den andra hästen att lära sej att vi människor är högst i rang. Hellre det än att ta en spark riktad mot den häst man hanterar i hagen, eller bli omkull/på sprungen.
 
Sv: hagproblem

Jag fick det där problemet när jag fick hem min fölunge. Jag släpper in mina hästar lösa (givetvis har jag staket som hindrar dom från att gå någon annanstans än in i stallet) men fölis vill jag leda för att han ska lära sig att ledas hela tiden. Problemet va att jag vill kunna ta fölis och öppna grinden utan att dom andra trängde sig före. Första gångerna tog jag med mig ett dressyr spö som jag hotade dom andra med om dom försökte tränga sig eller bita fölis. Det fungerade jätte bra, behövde inte slå på dom bara hota! Nu tar jag fölis och går rakt genom flocken utan någon av dom andra bits eller försöker tränga sig. Hästar lär sig väldigt fort.
För det är ju så att när jag är i hagen är jag högst i rang ordningen, jag kan flytta dom andra. Det är en säkerhets grej, man ska vara högst i rang och den hästen jag håller i är förbjudet område för dom andra. Funkar jätte bra:)

MVH Russin8
 
Sv: hagproblem

Jag har alltid in liten hage innan själva insläppet för att underlätta om man ska ta ut 2 utav tre hästar. Med ditt problem så kunde du nog lösa det genom att göra en minihage i hagen där du släpper den dominanta hästen medans du tar ut den andra hästen i fållan innan hagen ;)
 
Sv: hagproblem

Grejen är att första gångerna så gick det bra att fösa undan honom med en pisk men nu vet han vad som kommer att hända så redan när vi närmar oss hagen så vallar han undan våran häst och han ser till att vi inte kan komma emellan dem så att man kan sära på dem!
 
Sv: hagproblem

Han blir aldrig själv ute eftersom det går andra ute i hagar bredvid så det kan inte vara därför heller.
 
Sv: hagproblem

Hur är situationen för den andra hästen då? Är den understimulerad/bortskämd/ouppfostrad? Det här ska ju inte vara ditt problem egentligen, det är ju den andra hästens ägare som ska ta tag i det här! Prata med denne om hon/han kan närvara och själv korrigera sin egen häst när du ska ta in din!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp