Hagskötsel

Ajabaja

Trådstartare
Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna?

Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna flyttar till i mitten av juni?

Vårt sommarbete, en ganska stor äng vid havet och med en skog uppe på ett berg. Har aldrig blivit omhändertagen på något sätt. Jag har visserligen mockat ur de värsta rator områdena senaste åren (sen vi fick börja arrendera hagen). Sly som växer upp brukar bli nedslaget ofast en gång per sommar, ibland mer sällan. Hästarna gillar dock slyet till att klia bort bromsar. Björnlokor har blivit nedbrända när vi sett dem, men de sprider sig trots åtgärderna...
Vi har 2-4 ponnys som går i hagen 8-10 veckor/år, tror den är ca 1 hektar stor. Betet har funkat ok. Vi har lättfödda ponnys, en måste gå med munkorg. Ibland har vi behövt stödfodra någon enstaka häst, men det har sällan krävts så mycket mat. De som är smala flyttas ibland till provisoriska små hagar några timmar för att beta ner på andra ställen utanför hagen.

Problemet är alltså att vi har en hel del mossa och björnlokorna växer i en kant av hagen. Det finns även en del växter som kan anses som ogräs, men de är inte så utbredda. Gräset består av en hel del långa tunna strån, men ser glest ut. Närmare marken är det kort gräs, mossa och klöver som samsas, vad jag minns. Marken är fast och blir inte så lerig ens vid längre regnperioder. Hästarna håller sig mest till en stig när de förflyttar sig och det blir inte alltför nedtrampat. Hästarna har nollat på maskproverna senaste åren. Men vi har väldigt mycket och smittsamma fästingar, vilket säkert beror på öns stora rådjurspopulation.

Så vad kan jag göra med hagen nu för att förbereda den för sommaren?
Jag har ingen traktor, men kan kanske fixa det om det inte går att göra på annat sätt. Två av ponnysarna är inkörda och kan säkert jobba lite. ;)
Därtill så föredrar jag ett magert bete med tanke på att hästarna är lättfödda.
Vad ska jag göra med hagen efter sommaren?
:bow::bow::bow:
Hagen kan nog klassas som ett kultur/naturbete och jag är inte helt säker på om vi får göra vad som helst på marken, men vet att ägarna har kört traktor över den förut vid gallring av skogen..,
 
Sv: Hagskötsel

Jag, personligen, tycker inte du ska göra allt för mycket. De gamla natur/kulturbetena börjar försvinna till fördel för bättre marker, men duger väldigt väl till just bete.

Däremot tycker jag du ska försöka göra en rajd mot björnlokorna, har du provat att hugga av dem och hälla salt i dem?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är...
2
Svar
36
· Visningar
3 767
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 381
Senast: mamman
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 948
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej Funderar över bästa lösningen i sommar för mina lättfödda polare, en ponny och en häst. Jag skulle vilja släppa dem tidigt i halva...
Svar
18
· Visningar
2 231
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp