Göra hage av skog

Jag är helt förvånad över hur komplicerat vissa i denna tråden gjorde detta.
Hägna in, släpp in hästarna. De kommer att äta både sly och en massa annat. Ju längre tid de går ju mer öppen blir marken och ju mer gräs kommer att växa där.

Några skriver att du ska ta bort granarna i området som är surt, men det hade jag verkligen inte gjort. Om du inte planterade typ 100 st björkar där istället. Utan träd som suger vattnet blir det ju ännu surare! Då måste du gräva ett dike och leda bort vattnet.
Det hade varit bättre med sälg, al, till och med björk, än gran. Gran växer dåligt om det verkligen är sankt, och suger dåligt med vatten jämfört med de flesta lövträd. Sur mark kan det dock vara helt utan vatten, så det beror på hur TS faktiskt har det.
 
Bor nära Uppsala, har 2 stora typ halvblod. Har mest uppländsk lera på min mark, men just i detta område är det mer morän. Finns ett blöthål under vårvintern, men annars rätt torrt.

Låter ju utifrån svaren jag fått i tråden som att det vore relativt enkelt att gallra ut bland träden och släppa hästarna, att det oftast blir lite gräs till slut. Ska bli sommarhage av det, så de kommer inte gå där jämt, utan några veckor pö om pö under sommaren. Kommer som flera nämnt också spara en del träd till vindskydd, vill mest få bort granarna.

Det stora problemet blir nog bara att också hitta och samla ihop de 50 år av metallskrot gårdens tidigare ägare spritt över området...
Det är inte så att det går att hitta en metalldetektor att låna? Eller hitta någon med egen som vill gå och kolla där?

Någon gång när jag tränade hund var det en tjej som hade sin pappa med sig, som verkade ha som hobby att gå runt med metalldetektor och försöka hitta t.ex. gamla mynt - så under tiden vi tränade gik han ibland runt med den.

Edit: När jag googlade nu var de inte så dyra, så det kanske kan vara värt att köpa och testa? Jag blev själv sugen i alla fall, för att se vad man kan hitta :D
 
Ursäkta förvirringen, när jag pratar om sur mark menar jag alltså inte blöt mark utan att jorden är sur pH-mässigt. Marken är generellt torr, förutom ett blöthål där jag kommer låta asp och björk stå kvar.
 
Det är inte så att det går att hitta en metalldetektor att låna? Eller hitta någon med egen som vill gå och kolla där?

Jo, jag har en billig metalldetektor från Jula som jag köpt till detta ändamål, så den kommer invigas till våren. Det mesta skrotet är också stort och relativt lätthittat, bara mycket jobb att typ gräva upp en halvt nedgrävd och sönderrostad tunna.
 
Det är inte så att det går att hitta en metalldetektor att låna? Eller hitta någon med egen som vill gå och kolla där?

Någon gång när jag tränade hund var det en tjej som hade sin pappa med sig, som verkade ha som hobby att gå runt med metalldetektor och försöka hitta t.ex. gamla mynt - så under tiden vi tränade gik han ibland runt med den.

Edit: När jag googlade nu var de inte så dyra, så det kanske kan vara värt att köpa och testa? Jag blev själv sugen i alla fall, för att se vad man kan hitta :D
För att få använda metalldetektor, så behövs tillstånd från Länsstyrelsen.

Det förekommer nämligen att metalldetektor används för att söka fornfynd och sedan plundra t.ex. gravar på värdefulla metallföremål som säljs, och när man gräver fram det säljbara, förstörs "arkeologin" (=vår gemensamma historia).

Det brukar inte vara något problem att få tillstånd att använda metalldetektor för att "leta järnskrot i beteshage".
 
Ursäkta förvirringen, när jag pratar om sur mark menar jag alltså inte blöt mark utan att jorden är sur pH-mässigt. Marken är generellt torr, förutom ett blöthål där jag kommer låta asp och björk stå kvar.
Hur vet du att marken är så särskilt sur (PH-mässigt)?

Har du tagit ordentliga markprov som lämnats på analys?

Att mark precis invid en gran är surare (PH) än omgivningen, innebär inte att marken är sur "på riktigt".
 
Jag är helt förvånad över hur komplicerat vissa i denna tråden gjorde detta.
Hägna in, släpp in hästarna. De kommer att äta både sly och en massa annat. Ju längre tid de går ju mer öppen blir marken och ju mer gräs kommer att växa där.

Några skriver att du ska ta bort granarna i området som är surt, men det hade jag verkligen inte gjort. Om du inte planterade typ 100 st björkar där istället. Utan träd som suger vattnet blir det ju ännu surare! Då måste du gräva ett dike och leda bort vattnet.
Riktigt så fungerar det inte i praktiken.

Det blir ofta torrare mark när man tar bort en grupp granar.

Granarna skuggar marken året om, och deras rotkrans genererar ofta som en fördjupning i marken längst ner som kan skapa en sänka som samlar på sig vatten.

När man tar bort granarna, så ändrar sig vattenflödet i marken, och även gamla dåliga, knappt synliga diken återfår en del av sin dränerande effekt.

Björk, Sälg (i trädform) och en del andra lövträd bidrar till att suga upp mycket vatten däremot, och formen/strukturen på deras rotsystem är mer förmånligt för att skapa dränering av marken.
 
Riktigt så fungerar det inte i praktiken.

Det blir ofta torrare mark när man tar bort en grupp granar.

Granarna skuggar marken året om, och deras rotkrans genererar ofta som en fördjupning i marken längst ner som kan skapa en sänka som samlar på sig vatten.

När man tar bort granarna, så ändrar sig vattenflödet i marken, och även gamla dåliga, knappt synliga diken återfår en del av sin dränerande effekt.

Björk, Sälg (i trädform) och en del andra lövträd bidrar till att suga upp mycket vatten däremot, och formen/strukturen på deras rotsystem är mer förmånligt för att skapa dränering av marken.
Det här var intressant! Vad gäller granarna det har jag inte tänkt på men kan nog stämma. Upplever att marken blivit torrare ju fler granar som försvunnit. Jag har ju nästan bara ”släkt bränder” dvs tagit bort de som blivit angripna av granbarkborren :( Tycker den också har gjort att det är torrare mark. Eller är det bara en tillfällighet?
Oavsett har det blivit torrare. Bra för hästarna men kanske inte optimalt för alla djur. Insekter och så.
 
Det här var intressant! Vad gäller granarna det har jag inte tänkt på men kan nog stämma. Upplever att marken blivit torrare ju fler granar som försvunnit. Jag har ju nästan bara ”släkt bränder” dvs tagit bort de som blivit angripna av granbarkborren :( Tycker den också har gjort att det är torrare mark. Eller är det bara en tillfällighet?
Oavsett har det blivit torrare. Bra för hästarna men kanske inte optimalt för alla djur. Insekter och så.
Olika insekter gillar olika :).

En hel del insekter är hotade numera pga bristen på torra sandiga slänter. Så må inte dåligt över att din hage är torr, det finns arter som blir jätteglada av det :).
 
Grannen har en skogsdunge jag kan få låna, vilket lockar pga fångrisk hos bägge mina.
Det har dock fällts träd där med rätt mycket sly kvar. Hur mycket behöver man plocka undan av sånt?
 
Grannen har en skogsdunge jag kan få låna, vilket lockar pga fångrisk hos bägge mina.
Det har dock fällts träd där med rätt mycket sly kvar. Hur mycket behöver man plocka undan av sånt?
Egentligen behöver man inte ta undan mer sly än så att det blir framkomligt, och så att det kan växa lite gräs på marken.

Både hästar och människor behöver komma fram.

Det som kan behöva plockas bort, är granris. Grangrenar är böjda i båge, och när de är torra så kan en häst som trampar på ena änden av av grangren, få en stickskada av den andra änden när den åker upp.

Vi hade en valack som fick upp en grangren på så sätt i ljumsken. Inget kul. Jobbig skada att behandla. Men kunde varit värre, upp i buken t.ex.
 
För att få använda metalldetektor, så behövs tillstånd från Länsstyrelsen.

Det förekommer nämligen att metalldetektor används för att söka fornfynd och sedan plundra t.ex. gravar på värdefulla metallföremål som säljs, och när man gräver fram det säljbara, förstörs "arkeologin" (=vår gemensamma historia).

Det brukar inte vara något problem att få tillstånd att använda metalldetektor för att "leta järnskrot i beteshage".
Beror nog mycket på var man bor och vad som funnits runt om innan. Jag kan glömma att få tillstånd här då det finns vikingagravar och andra fynd runt omkring.
 
Ja, jag googlade lite snabbt och såg samma info om gränsen på 0.5 ha, så det stämmer nog. Mailade länsstyrelsen nu för säkerhets skull. Har så dålig koll på sånthär då min gård endast är 4,5 ha, ser det ju mest som en lite extra stor villatomt, är ju inte som att jag identifierar mig som lantbrukare eller skogsägare :)

Haha vi har 3 ha och kallar oss gårdägare :D
Hade 1000kvm villatomt innan. Det här är enormt i jämförelse.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi är igång och försöker omvandla skog till gammal betesmark och skulle vilja ha ett par ponnyer betandes där som komplement till fåren...
Svar
7
· Visningar
1 550
Senast: svea
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 331
Senast: Aleel
·
Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 223
Senast: Efwa
·
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 134
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp