Hagstorlek??

MiaFia

Trådstartare
Om jag har lagt under fel rubrik så vänligen flytta den. Min fråga är vad är minsta mått på hage nu när de nya reglerna kommit? Hästen ska kunna röra sig fritt i alla gångarterna men räcker de med 2 steg i varje gångart el vad gäller? Missförstå mig inte nu ;) Jag vill gärna ha stora hagar men jag måste ha några mått att gå efter så jag kan "vinna striden" som hagstorleken. Gärna vart jag kan hitta informationen.:bow:

Sv: Hagstorlek??

Har för mig att de räkande på minst 20 meter som de ska kunna starta-springa-stanna på.. Är inte helt hundra...!

Är du minsta osäker, försök ta ut minst 5 meter till, för att vara på den säkra sidan...
På ditt inlägg låter det som att du är osäker, men ändå vill ha stora hagar, jag får inte det att gå ihop? En stor hage är en stor hage, är du rädd för att de ska påpeka att den är liten, jadå är den liten!
magkänslan =)

Det finns inga minstamått på hagarna, endast att de ska kunna röra sig i alla gångarter så även små rasthagar är tillåtna.

Har för mig att de räkande på minst 20 meter som de ska kunna starta-springa-stanna på.. Är inte helt hundra...!

Är du minsta osäker, försök ta ut minst 5 meter till, för att vara på den säkra sidan...
På ditt inlägg låter det som att du är osäker, men ändå vill ha stora hagar, jag får inte det att gå ihop? En stor hage är en stor hage, är du rädd för att de ska påpeka att den är liten, jadå är den liten!
magkänslan =)

Bara för att någon klagar på att man har liten hage betyder inte att man har det.. Det får man ju kolla upp vad lagen säger etc.

Du har juh redan hittat vart de står...

I detta urklipp beskrivs vad som gäller:

1 §7 Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske
tillsammans med minst en annan häst.
Första stycket gäller inte
1. hästar som på grund av skada eller sjukdom inte bör röra sig fritt,
2. när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls,
3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,
4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,
5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,
eller
6. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan
undanröjas på annat sätt.
Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger.

2 § Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.
Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning
istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande.

De är så att de vill minska på hagarna medans jag tycker att de blir för små då. Samt att de kommer att bli annu lerigare :( Det står i lagen att de ska va dränerade hur lerigt räknas dränerat?

Men vem vill minska på hagarna och varför? För ju mindre desto lerigare lär det bli. Angående dränering har jag hittills inte läst om någon som fått föreläggande om att dränera hagarna trots att jag vet flera stall där hagarna är väldigt leriga.

Står på en anläggning i småland och ägarna vill minska hagarna så de kan få in mera hästar. Men redan nu blir hagen vad jag tycker mkt lerig vår/höst. Leran går över kotorna å de känns inte kul :crazy:

Står på en anläggning i småland och ägarna vill minska hagarna så de kan få in mera hästar. Men redan nu blir hagen vad jag tycker mkt lerig vår/höst. Leran går över kotorna å de känns inte kul :crazy:

Det låter inte kul alls och jag tycker lera över kotorna är alldeles för lerigt. Men det är nog inte så mycket du kan göra tyvärr vad säger resten av inackorderingarna? Det finns alltså stall för fler hästar eller ska de bygga nytt?

Är hagen så lerig under vissa delar av året och det inte görs något åt det bryter man ju mot lagen, då hästen i en hage med lera över kotorna gör att hästarna inte vill röra sig i galopp tex och om de skulle göra det föreligger STOR skaderisk. Antingen dränerar och grusar man då hagarna eller så utökar man hagstorleken (att föredra, men kan kombineras med uppgrusning av mest utsatta delarna av marken).

Om ägarna vill förändra SIN anläggning, så tror jag faktiskt att det bästa du kan göra är att flytta. Du kan ju inte gärna tvinga dem att avstå förändringar för din skull. Det är möjligt att hagarna kanske blir leriga, men du kan ju inte tvinga dem avstå förändringen för något som kanske inträffar.

Håller på att leta ny stallplats. Synd har stått på samma anläggning i 17år:( Men hagarna kommer att bli så söndertrampade och har inte lust att få skador på hästarna :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 402
Senast: Johanna1988
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 296
Senast: Edla
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 296
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka