Bukefalos 28 år!

Hagtrubbel

dengra

Trådstartare
Måste få klaga av mig lite, har gjort det dummaste någonsin just.

Står med min häst i ett skolstall, det finns tre stall som man som elev kan få stå i. Jag stod i det ena, som har sina brister men går att genomlida. Bad den ansvarige att sätta upp mig på ett av det andra stallens kölista, men hon satte upp mig på det tredje stallets kölista. Ringde och frågade om jag ville ha en box där, hade inte planerat det men bestämde mig för att tacka ja. Är ensam ur min årskurs, samt att det finns få islänningar där redan. Problemet ligger i att jag inte har en hage! Den enda som finns kallar jag inte hage, snarare box, och hon måste gå ensam. Hur kunde det bli så?
De andra islänningarna kunde jag inte gå med då det hade fullt i hagen, de större hästarna äter 4-5 kg mer per mål, vilket min häst inte klarar av.

Jag gick från en stor hage, med ett helt gäng kompisar, dock inte bästa vänner. Ush, jag blir så fruktansvärt arg på mig själv, vad ska jag göra nu? Hur kan jag inte kolla upp sånt här innan?
Vad tror ni, ska jag sätta upp mig på kö till stall 1 igen? Eller bara hoppas på det bästa?
 
Sv: Hagtrubbel

Om hagen är så liten, är det ens lagligt?

"Hästen ska kunna röra sig fritt i alla gångarter osv"
 
Sv: Hagtrubbel

Om hagen är så liten, är det ens lagligt?

"Hästen ska kunna röra sig fritt i alla gångarter osv"

Med tanke på att jag känner till relativt nybyggda ridskolor som har utehagar stora som större boxar så verkar det ju tyvärr finnas kryphål i lagen. Det går kanske att ta ett galoppsteg i 'hagen' ifall man är generös i bedömningen.
 
Sv: Hagtrubbel

Små hagar 'r helt lagliga OM hästen på annan yta (paddock, ridhus, annan hage etc) ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter dagligen.

Så, det finns ett kryphål ja, dock inte att en liten frimärkshage är godkänd, men det går att komma runt det genom att tycka att 'vi släpper dem på ridbanan/i ridhuset dagligen'.

Tyvärr.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 707
Senast: Linda_A
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 204
Senast: Bee
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 017
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp