Hål på balen - är den dålig?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Vertigo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 860
V

Vertigo

Dags för ny ensilagebal igen och när den väl var inne upptäckte jag att det var ett hål på den... Nu vet jag inte om det är nytt eller gammalt. Balen verkar inte ta värme men kan man egentligen se/ känna om den blivit dålig?

Vet inte om jag vågar fodra med den nu...

Sv: Hål på balen - är den dålig?

Dags för ny ensilagebal igen och när den väl var inne upptäckte jag att det var ett hål på den... Nu vet jag inte om det är nytt eller gammalt. Balen verkar inte ta värme men kan man egentligen se/ känna om den blivit dålig?

Vet inte om jag vågar fodra med den nu...

Så länge som det inte finns mögel på balen så är det ingen fara. Om hålet har funnit där en längre tid så är det garanterat mögel på balen ;)

Sv: Hål på balen - är den dålig?

Du får "sniffa", lukta och ev sortera lite. Men du ser och känner på lukten om den är dålig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: Elo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 368
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 711
Senast: Görel
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 618
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025